از رقیب ایرانی سریال حریم سلطان چه خبر؟
کد خبر: ۱۳۶۳۳
تاریخ انتشار: 2015 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
آخرین دست‌پخت حسن فتحی، سریالی خوش آب‌ورنگ، پرستاره و پرهزینه‌ای است.

 با نگاهی به کارهای قبلی این کارگردان 56 ساله، خیلی راحت می‌شود فهمید که حتی ضعیف‌ترین آثار او هم از بهترین کارهای خیلی از کارگردانان امروز سینما و تلویزیون بهتر است و با توجه به وسواسی که در کارهای قبلی‌اش به خرج داده است، به‌راحتی می‌توان به آن‌ها نمره قبولی داد.
 
از رقیب ایرانی سریال حریم سلطان چه خبر؟

او برای این سریال در کنار نغمه ثمینی کار فیلم‌نامه‌نویسی را در دست گرفته و با کمک تیمی که اکثر کارهایش را با آن‌ها ساخته، پروژه را کلید زده است. او تمام تلاشش را کرده که برای پروژه، بازیگران مطرحی را در اختیار بگیرد و با توجه به این‌که اکثر کسانی که مدنظرش بودند با پروژه قرارداد بستند، می‌توان گفت که او به تمام خواسته‌هایش رسیده است. بدون شک اگر فتحی با همان فرمان همیشگی و مثل کارهای خوبش این سریال را ساخته باشد، می‌توان امیدوار بود که یک شب دهم دیگر یا پهلوانان نمی‌میرند ثانی! تولید خواهد شد که سال‌های سال بینندگان تلویزیون آن‌ها را در ذهن خواهد سپرد.
 
دوجین ستاره در قاب

از نکات جالب‌توجه این سریال، کستینگ قوی و پرستاره‌بودن آن است. شما در «شهرزاد»، سوپراستارهای چند نسل سینما و تلویزیون ایران را می‌بینید، ستاره‌هایی که هرکدام از آن‌ها می‌توانند متضمن دیده‌شدن یک اثر باشند و در کنار هم قرار گرفتن‌شان اثرگذاری کار را بیش‌ از پیش خواهد کرد.
علی نصیریان که ستاره دهه 50 است، جمشید هاشم‌پور، قهرمان ثابت فیلم‌های اکشن دهه 60 سینما، ابوالفضل پورعرب، جوان اول فیلم‌های دهه 70، ترانه علیدوستی دهه 80 (که توسط ماه‌نامه سینمایی فیلم به‌عنوان بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ انتخاب شد)، شهاب حسینی که از اواخر دهه 80 تا به امروز، در اکثر کارهای مهم سینما حضور داشته و مصطفی زمانی که در سال‌های طی شده از سال 90، یکی از پرکارترین بازیگران سینما بوده است. به‌جز این چهره‌های شناخته‌شده، بازیگران مطرحی هم‌چون محمود پاک‌نیت، مهدی سلطانی، پریناز ایزدیار، گلاره عباسی، امیرحسین رستمی، فریبا متخصص و هومن برق‌نورد هم در این پروژه حضور دارند و کار را از حیث حضور نام‌ها خیلی سنگین‌ کرده‌اند.
 
اول در اولین‌ها

سریال «شهرزاد» پر است از اولین‌های کوچک و بزرگ. اتفاق‌هایی که هرکدام خودشان برای یک سریال برگ برنده حساب می‌شوند و با هم بودن‌شان انتظارها را از این سریال «الف ویژه» بالاتر می‌برد. 2 نفر از بازیگران اصلی سریال «شهرزاد» با این‌که سال‌هاست نام‌شان در جرگه بازیگری ثبت شده است اما برای اولین‌بار است در پروژه‌ای به‌جز یک کار سینمایی مقابل دوربین قرار می‌گیرند.
جمشید هاشم‌پور باوجود این‌که از سال‌های روی اوج‌بودنش فاصله زیادی گرفته اما با این‌ وجود در این سال‌ها حاضر نشد که کلاس کاری خودش را پایین بیاورد و در هیچ سریال تلویزیونی بازی نکرد. اما زمانی که پیشنهاد بازی‌کردن در سریال «شهرزاد» به او شد (در نقش سرگرد فولادشکن که در ابتدا قرار بود حمیدرضا آذرنگ آن را به تصویر بکشد)، آن را پذیرفت تا در کارنامه کاری‌اش، در مقابل اسم سریال بالاخره یک اسم ثبت شود، سریال «شهرزاد».
دومین کسی که این سریال، اولین تجربه بازیگری او برای یک سریال است، ترانه علیدوستی است. شهرزاد سریال «شهرزاد»، پس از سال‌ها درخشش در پرده سینماها، بالاخره تصمیم گرفت در کارنامه کاری‌اش یک سریال هم وجود داشته باشد، سریالی که به‌خاطر وجود بازیگران بزرگ، کارگردان شناخته‌شده و داستان استخوان‌داری که دارد، مطمئناً یک کار خوب در رزومه این ستاره بازیگری به‌شمار خواهد رفت. از دیگر اولین‌های مهم این سریال، این است که «شهرزاد» اولین سریالی است که حق پخش هم‌زمان آن به چند شبکه خارجی نیز فروخته شده است و به‌طورکلی اولین همکاری فیلم‌ساز‌‌ان ایرانی با یک شرکت فیلم‌ساز‌‌ی خارجی برای شبکه نمایش خانگی است. شرکت EM فیلم آلمان با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی، کار تولید این فیلم را انجام داده‌اند و به همین دلیل مراسم فرش قرمز سریال «شهرزاد» در کلن آلمان برگزار خواهد شد.
 
لوکیشن‌های خاص

سریال «شهرزاد» در بیش از 15 لوکیشن اصلی و چندین لوکیشن فرعی و کم‌پلان فیلم‌بردار‌‌ی شده است. مهم‌ترین محل فیلم‌بردار‌‌ی سریال، شهرک سینمایی غزالی است. شهرکی که پس از سال‌ها بالاخره ترمیم و بازسازی بخش‌های خراب آن انجام شد و «شهرزاد» سبب شد این شهرک 36 ساله بعد از مدت‌ها دلی از عزا دربیاورد و نونوار شود.

بخش‌های زیادی از این شهرک ارزشمند مثل ساختمان شهرداری، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، گراندهتل و... در عملیات بازسازی سریال «شهرزاد» ترمیم شدند و به قول گزارشگران ورزشی به روزهای اوج‌شان برگشتند! از دیگر لوکیشن‌های مهم این سریال خانه استاد معین است، جایی که خانواده جمشید (از دستیاران نزدیک بزرگ آقا و پدر شهرزاد) در آن زندگی می‌کنند و سکانس‌های مربوط به این خانواده در آن‌جا فیلم‌بردار‌‌ی می‌شود.

کافه نادری هم از لوکیشن‌های اصلی این سریال است، کافه‌ای در خیابان جمهوری که جزو قدیمی‌ترین پاتوق‌های تهران محسوب می‌شود و با گذشت این سال‌ها هنوز بافت قدیمی آن حفظ شده و با نشان داده شدنش در این سریال، باز هم خیلی از کافه‌بازان قدیم تهرانی بدون شک به آن سر خواهند زد. آخرین لوکیشن فصل اول سریال هم در یکی از انبارهای بزرگ غله و گندم سمت خیابان رجایی بود، جایی که قرار بود سکانس‌های تیراندازی و اکشن کار را ضبط کنند و با دودهای مصنوعی که تولید کرده بودند، علاوه بر جلوی دوربین، پشت‌صحنه و کل فضای محوطه را نیز دودآلود کرده بودند!
 
افیون ناقص‌ماندن

چند سالی می‌شود که شبکه نمایش خانگی به یک رقیب برای شبکه‌های مختلف تلویزیون بدل شده است، شبکه‌ای که خیلی از بزرگان فیلم و سریال‌سازی در آن حضور داشتند و تجربیات تلخ و شیرین زیادی داشته‌اند اما اتفاقی که در خیلی از آثار شبکه نمایش خانگی رخ داد و باعث دل‌سرد شدن مخاطبان این شبکه خصوصی داشت، ناتمام‌ماندن یا ناقص تمام‌کردن کارها به دلایل مختلف بود. بعضی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی طی این سال‌ها آغاز خوبی داشتند و قسمت‌های اولیه‌شان خیلی پرفروش می‌شد اما پس از چند مجموعه حتی به کف فروش هم نمی‌رسیدند و این اتفاق سرمایه‌گذاران کار را مجبور می‌کرد که به قصه آب ببندند و زودتر از موعد مقرر پروژه را به اتمام برسانند. اما می‌توان با ضرس قاطع اعلام کرد که «شهرزاد» دچار چنین اتفاقی نمی‌شود زیرا قرار شده که فتحی و همکارانش کار را تمام‌و‌کامل، ضبط و تدوین کنند و وقتی مجموعه کامل شد، آن را در اختیار شبکه توزیع قرار دهند یعنی زمانی که قسمت اول سریال «شهرزاد» پخش می‌شود، قسمت آخر آن فیلم‌بردار‌‌ی و تدوین شده و همه‌چیز آماده پخش‌شدن است.

Mad in Kharej!
همکاری سیدمحمد امامی و سیدهادی رضوی، سرمایه‌گذاران این پروژه با شرکتEM فیلم آلمان یکی از نقاط مثبت و نکات مهمی است که سازندگان سریال روی آن خیلی مانور داده‌اند؛ این‌که یک شرکت فیلم‌ساز‌‌ی اروپایی در تولید و توزیع یک پروژه ایرانی وارد شود و سریال هم‌زمان با ایران در کشورهای دیگر دنیا هم پخش شود، یک اتفاق خوب دیگر در رابطه با سریال «شهرزاد»، برگزاری فرش قرمز در شهر کلن آلمان است. در رد کارپت کلن تیم کارگردانی کار و تهیه‌کنندگان حضور دارند و از بروبچه‌های بازیگر کار هم ترانه علیدوستى، على نصیریان، مصطفى زمانی و مهدى سلطانى حضور خواهند داشت. البته ابتدا قرار بود که شهاب حسینی هم در این برنامه باشد اما فعلاً بودن یا نبودنش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
 
کار خاص، موزیک خاص

بروبچه‌های سازنده «شهرزاد» در بخش موسیقی هم مثل بحث کستینگ، گشتند و سراغ بهترین‌های موسیقی رفتند. برای سریالی که لقب بزرگ‌ترین پروژه سریالی بخش خصوصی کشور را یدک می‌کشد، علیرضا قربانی (موسیقی سنتی) و محسن چاوشی (موسیقی پاپ) ساختند و خواندند. قربانی که پیش‌ازاین هم با حسن فتحی کار کرده و تیتراژ سریال خاطره‌انگیز شب دهم و مدار صفر درجه را خوانده بود، یکی از پرسابقه‌های خوانندگی برای فیلم‌هاست و با حضور در بیش از 12 فیلم و سریال، نامش را در تیتراژ آثار زیادی به ثبت رسانده است. محسن چاوشی هم که پیش‌ازاین در 2 پروژه سینمایی (سنتوری، لامپ 100) سابقه خوانندگی داشت، اولین تجربه خواندنش برای یک سریال را با« شهرزاد» به‌دست آورد. البته حرف‌وحدیث‌هایی درخصوص خواندن آقای خاص برای تیتراژ پایانی سریال «کیمیا» هم به گوش رسید که چاوشی آن را تکذیب و اعلام کرد که «شهرزاد»، آخرین و اولین تجربه او در زمینه تیتراژخوانی برای یک سریال است. محسن چاوشی برای سریال «شهرزاد» 3 قطعه خوانده که آهنگ‌سازی تمامی آن‌ها را خودش انجام داده و بهروز صفاریان هم تنظیم‌کننده آثار است. علیرضا قربانی که از همان روزهای اول فیلم‌بردار‌‌ی «شهرزاد»، سر لوکیشن کار حاضر می‌شد و از فضای کلی سریال آگاه بود، بعد از همکاری‌اش با فتحی در «شب دهم» و «مدار صفر درجه»، سومین کار مشترک‌شان تیتراژ «شهرزاد» است. تجربه نشان داده تیتراژهایی که حاصل همکاری این 2 هنرمند است، ماندگاری بالایی داشته و به‌احتمال‌زیاد تیتراژ «شهرزاد» نیز در ذهن مخاطبان پی‌گیر سریال خواهد ماند
جام نیوز
برچسب ها: حریم سلطان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار