تعطیلی های سالانه ما ایرانیان چند روز است؟
کد خبر: ۱۳۶۰۶
تاریخ انتشار: 2015 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
غلامرضا علیزاده گفت: اعت کار مفید در ایران کمتر از 2ساعت است که این رقم نگران کننده می باشد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی هشت درصدی تا سال 1404، اظهار داشت: 2.5 درصد از این رشد باید از طریق بهره وری تامین شود اما متاسفانه تاکنون کاری برای افزایش بهره وری نیروی انسانی نکرده ایم.

** کارمزدی را جایگزین روزمزدی کنیم

این استاد دانشگاه معتقد است: برای اینکه بهره وری را در کشور افزایش دهیم یکی از راهکارها جایگزینی کارمزدی به جای روزمزدی است، افزایش بهره وری با روز مزدی جواب نمی دهد، باید در این اندیشه باشیم که مزیت نسبی برای صادرات پیدا کنیم تا بتوانیم در عرصه جهانی حضور موثری داشته باشیم.

وی گفت: می توان کارمزدی را با استانداردهای جهانی مقایسه کرد. به طور مثال اگر در کشور ژاپن در یک کارگاه تولیدی، روزانه 200 یقه پیراهن دوخته می شود کافی است که به طور تقریب ما 60درصد این استاندارد را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی کارگر ایرانی می تواند روزانه 120 یقه (60درصد 200 یقه) تولید کند و در آن زمان مشاهده خواهیم کرد که چه میزان راندمان کار افزایش یافته است.

علیزاده گفت: متاسفانه به برخی از ادارات و یا هر کارگاه تولیدی که می رویم متوجه می شویم که کارگران و یا کارمندان به بهانه های مختلف می توانند کار روزانه را انجام ندهند، در صورتی که به شکل کارمزدی دستمزد دریافت می کردند همه آنها سعی در رفع موانع داشتند تا بتوانند بهره وری در کار خود را افزایش دهند.

وی توضیح داد: کارمند وقتی که به سر کار می آید ساعتی از ساعات کار خود را به خوردن نهار و یا صبحانه تخصیص می دهد و به طور کلی ساعات زیادی را بدون کار مفید در اداره سپری می کند.

** برای افزایش بهره وری باید محیط را انسانی کرد

به گفته این استاد دانشگاه، در صورتی که بهره وری حاصل عملکرد سازمانی است باید سازمان را اصلاح کنیم.

علیزاده در خصوص تطابق دستمزد با وضعیت زندگی، گفت: باید دستمزد براساس 'قدرت برابری خرید' تنظیم شود. به عبارتی Purchasing Power Parity یا ppp نشان می دهد به طور مثال کارگری در کشور مجارستان به ازای دستمزد خود چه میزان گوشت، نان، شیر و برخی از اقلام ضروری دیگر را می تواند تهیه کند تنظیم شود. چه میزان از دستمزد یک کارگر به خورد و خوراک تخصیص می یابد.

وی گفت: در صورتی که قدرت برابری خرید را در دستمزد در نظر بگیریم به طور یقین این امر می تواند تاثیر خوبی بر افزیش بهره وری داشته باشد. کارگران برای ارتقا بهره وری نیاز به بیمه درمان، بیمه بیکاری و بیمه تامین اجتماعی دارند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: کار و دستمزد را با معیارهای جهانی باید مقایسه کرد و در صورتی که قوانین به گونه ای باشند که نتوانیم این چنین مقایسه ای انجام دهیم، مزیت نسبی نداریم و نمی توانیم به دنبال صادرات باشیم.

** چهار روز از بازار جهانی عقب هستیم

وی با اشاره به اینکه روزهای تعطیلی در ایران بسیار زیاد است، گفت: هم اکنون چهار روز از بازار جهانی دور هستیم. روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل است و روزهای شنبه و یکشنبه در دیگر کشورها تعطیلی هفتگی است.

علیزاده گفت: می توان روزهای تعطیلی خود را به روزهای جمعه(جمعه را به خاطر اعتقادات مذهبی حفظ کرد)و شنبه تغییر دهیم تا یک روز فقط از بازار جهانی فاصله داشته باشیم.

وی بیان داشت: متاسفانه عدم تطابق روزهای تعطیل آخر هفته در ایران و سایر کشورها نشان می دهد که از هفت روز هفته چهار روز با دیگر کشورها تطابق نداریم.

به گفته این استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در صورت تغییر تعطیلی به جمعه و شنبه می توانیم 50 درصد از ارتباط با بازارهای جهانی را افزایش دهیم.

** کار در دام تله خانوادگی

وی در خصوص شایسته گزینی، گفت: انتخاب افراد باید براساس شایسته سالاری باشد. هم اکنون ما دچار نوعی تله خانوادگی در سازمان ها هستیم.

علیزاده توضیح داد: با حضور جمع وسیعی از افراد فامیل در یک اداره یا واحد تولیدی به نوعی سازمان غیررسمی در سازمان های رسمی ایجاد شده است. این سازمان غیررسمی به نوعی گروه فشار در سازمان رسمی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: برای بکارگیری نیروی انسانی نباید از روش های سنتی یا غیر مدرنیته استفاده کرد، اغلب استخدام ها براساس توصیه است تا اینکه صلاحیت و شایستگی فرد مورد نظر باشد.

به گفته این استاد دانشگاه، اولویت استخدام باید براساس توانایی باشد. نیروی کار در موسسات گرفتار تله خانوادگی است. سید قریشی با بلال حبشی نباید در بکارگیری نیروی کار موثر باشد. اصل توانایی و تخصص است نه روابط خانوادگی و فامیلی که می تواند به کارکرد یک سازمان صدمه بزند.

وی بیان داشت: رویه یادشده نه تنها تاکنون مشکل ایجاد کرده و در صورتی که ادامه یابد باز هم می تواند در کاهش نرخ بهره وری تاثیرگذار باشد. سازمان ها با تله فامیلی دچار عدم کارایی می شوند.

وی نتیجه عدم شایسته سالاری را مهاجرت نخبگان از کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه ادامه چنین روندی باعث شده که بیش از 90درصد فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر کشور مهاجرت کنند و زندگی کاری خود را در کشوری توسعه یافته بنا سازند.

علیزاده تاکید کرد: انتخاب مدیران هم باید براساس شایسته سالاری باشد زیرا مدیران ناکارآمد می توانند صدمات جدی به کارکرد موسسات اقتصادی وارد کنند.

** ذکر مشکلات را رها کنیم

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید از ذکر مصیبت و مشکلات به تنهایی پرهیز کنیم و ضروری است راه حل برای حل مشکلات ارائه دهیم، گفت: در صورتی که فقط به بیان درد بپردازیم چیزی حل نمی شود.

وی توضیح داد: باید برای هر کاری راه حل هایی ارائه داد، در صورتی که فقط درد را بگوییم و از راه حل ها برای برون رفت پرهیز کنیم، نمی توان تغییری ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: به طور مثال اگر مشاهده می شود که ساعات کار مفید در ایران کم است باید واحدهای اقصادی به سوی نظام کارمزدی به جای روزمزدی، شایسته سالاری به جای فامیل سالاری و یا مهارت محوری به جای غیرمتخصص سالاری و کاهش تعطیلات رسمی گام برداریم.
ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار