هنرمندان با بازماندگان منا همراه می‌شوند
کد خبر: ۱۳۵۷۴
تاریخ انتشار: 2015 October 05    -    ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
هنرمندان موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی در مراسمی با محوریت اجرای ارکستر سمفونیک تهران گرد هم می‌آیند تا یاد و خاطره حادثه‌دیدگان منا را گرامی دارند.

نشست خبری مراسم همدلی، همزبانی و همدردی با بازماندگان فاجعه منا دقایقی پیش در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم غلامحسین امیرخانی نماینده هنرمندان تجسمی، علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر، رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما و حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، حمیدرضا نوربخش گفت: گردهم‌آیی هنرمندان برای گرامیداشت فاجعه منا رخدادی صنفی و خودجوش است که پنجشنبه 16مهر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

غلامحسین امیرخانی که به عنوان نماینده هنرمندان تجسمی در این مراسم حضور داشت گفت: قرآن همواره پیامی برای ما داشته و آن این بوده که حج نقطه اوج رسیدن به مهربانی، مهرورزی و همدلی بوده است که نتیجه‌اش رسیدن به معنویت است.

وی ادامه داد: جمعیتی که در این سال‌ها به حج می‌روند نسبت به صده‌های گذشته بیشتر و بیشتر شده است و بالطبع مدیریت این رویداد معنوی باید دقیق‌تر شود اما متاسفانه مدیریت حج در عربستان به خوبی انجام نشده است.

امیرخانی تاکید کرد: جریان‌های معنوی در دنیا اهدافشان کمرنگ شده و بیشتر شاهد برخوردهای سیاسی هستیم. ما به عنوان شیعیان و طرفداران حضرت علی به دنبال حق‌طلبی هستیم و باید وضعیت را به سمت بهتر شدن ببریم.

رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما در بخش دیگری از این نشست گفت: فارغ از نگاه دینی و ملی، کرامت انسانی و اخلاق مورد هدف است. وظیفه هر انسانی است که در چنین رخدادهایی با مردم باشد. هنرمندان هم همیشه در کنار مردم بودند.

وی ادامه داد: حضور هنرمندان در این رخداد را به فال نیک می‌گیریم. در فضای سیاست‌زده ما برخی‌ها عجولانه و یا نخواسته به سراغ مسائلی می‌روند که شایسته نیست مثلا می‌گویند چرا حج می‌رویم و چرا اصلا این مراسم باید برگزار شود در حالیکه بخشی از جامعه داغدار هستند و طرح چنین نکاتی صحیح نیست.

مدیر عامل خانه سینما با اشاره به واکنش مسئولان کشور عربستان گفت: این میزان از بی‌مسئولیتی در برابر حادثه هولناک منا قابل توجیه نیست. رسانه‌های جهانی نیز کمترین عکس‌العمل را به فاجعه انسانی منا داشتند. با این حال ما نهادهای صنفی تئاتر، سینما و موسیقی و هنرهای تجسمی فارغ از هرگونه مسائل دولتی پا پیش گذاشته‌ایم تا در این مسیر با مردم همراه باشیم.

مدیر عامل خانه سینما با اشاره به نقش محوری ارکستر سمفونیک تهران در برنامه همدردی با درگذشتگان منا گفت: افتخار می‌کنم که ارکستر سمفونیک تهران پس از سال‌ها به همت استاد علی رهبری بازسازی شده است. رهبری از مفاخر هنر ماست. خوشحالم که ارکستر برای برگزاری مراسم یادبود پیش‌قدم شده است.

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر در سخنانی گفت: این روزها متاسفانه خیلی از مسائل رنگ و بوی سیاسی گفته است. ما اینجا به دور از هرگونه نگاه سیاسی جمع شده‌ایم. می‌خواهیم جهانیان بدانند که در هر رخداد انسانی حضور داریم و مدافع حقوق حقه انسان‌ها هستیم.

وی ادامه داد: در حادثه منا حقوق کسانی پایمال شده که به حریم امن الهی رفتند. برای این رخداد کلمه فاجعه نمی‌تواند عمق ماجرا را نشان دهد.

علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از این نشست گفت: هفته گذشته در فستیوال براتیسلاوا بودم. هنرمندان بسیاری آمده بودند و بسیاری از آنها برای حادثه منا با من ابراز همدردی کردند. موزیسین‌ها در همه جای دنیا حساسند.

وی ادامه داد: شب گذشته وقتی وارد ایران شدم راننده تاکسی درباره حادثه منا به من گفت متاسفانه خارجی‌ها در مقابل این حادثه کم‌توجه بودند اما من که در هفته گذشته در اروپا بودم همدردی بسیاری از اروپائیان را دیدم که نسبت به حادثه منا واکنش‌ داشتند.

رهبری تاکید کرد: این بی‌انصافی است که ما غیرایرانیان را با کلمه خارجی خطاب کنیم و همه را به یک دید ببینیم.

علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره قطعاتی که پنجشنبه در مراسم همدردی با بازماندگان فاجعه منا اجرا می‌کنند، گفت: ارکستر سمفونیک تهران قطعه پرنده آتشین اثر استراوینسکی و کارمینابرانا را می‌نوازد. این اجرا مطابق با برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران است.

قرار است در تجمع هنرمندان که پنجشنبه ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می‌شود بیانیه‌ای در حمایت از حادثه‌دیدگان منا قرائت شود و همچنین تعدادی آثار تجسمی با موضوع منا به نمایش درآید.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار