چگونه تبلیغات بهتر و در نتیجه، کسب درآمد داشته باشم؟
کد خبر: ۱۳۳۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 23    -    ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
تبلیغاتی که نمی بینیم اما برای آن پول پرداخت می کنیم؛ بخش سوم
شما ممکن است نیمه پایینی روزنامه ها را اصلا نبینید چون معمولا پر از آگهی های تبلیغاتی است!این موضوع زمانی جالب می شود که بدانید میلیاردرها تومان هزینه می شود تا شما یک متن را ببینید؛ اما ذهن شما عادت کرده است.
چگونه تبلیغات بهتر و در نتیجه، کسب درآمد داشته باشم؟  آنچه می خواهم در این مقاله در مورد آن صحبت کنم، یکی از موارد و جزئیات جالبی است که در تبلیغات به آن توجه نمی شود و حتی شاید بتوان گفت که استفاده از مطالب این مقاله می تواند صدها و میلیون ها تومان در تبلیغات شما صرف جویی ایجاد کند.

داستان از آنجا شروع شد که چند روز گذشته یکی از دوستان فعال در وب به بنده مراجعه کردند و مسائلی را بیان کردند که جرقه ایده این مطلب در آن شکل گرفت.

ایشان فروشگاهی در زمینه لوازم آرایش دارند که بعد از طراحی، شروع کردند به تبلیغات برای آن اما به ناگاه و با اتمام بودجه تبلیغات، هنوز هیچ خریدی از سایت ایشان انجام نشده است شاید بگویید حتما بازدیدکننده نداشته است اما جالبی موضوع آن است که با بررسی های انجام شده مشخص شده که بازدید از سایت ایشان بالاست اما گویا مشتری های واقعی به آن توجه نمی کنند و در حقیقت افرادی که قصد خرید دارند وارد سایت نشده یا در سایت از خرید منصرف می شوند.

جهت روشن تر شدن موضوع شاید جالب باشد تا از موضوع بسیار مهمی به نام "کوری بنری" یا "کوری تبلیغاتی" صحبت کنیم.

الف) کوری تبلیغاتی چیست؟


چند بار شده است که شما با شروع آگهی های میان سریال ها و فیلم های تلویزیون، کانال تلویزیون را عوض کرده یا با قطع صدای تلویزیون به کاری دیگر مشغول می شوید؟

این نکته بسیار اهمیت دارد که چرا این موضوع در حال تبدیل شدن به یک عادت است؟


شما ممکن است نیمه پایینی روزنامه ها را اصلا نبینید چون معمولا پر از آگهی های تبلیغاتی است!
این موضوع زمانی جالب می شود که بدانید میلیاردرها تومان هزینه می شود تا شما یک متن را ببینید؛ اما ذهن شما عادت کرده است؛ باز هم تأکید میکنم عادت کرده تا آن تبلیغات را نبیند و اینجاست که موضوع کمی پیچیده میشود.

حالا دعوت می کنم که به یکی از سایت های معروف مانند خبرگزاری که همیشه اخبار را از آن دریافت میکنید سر زده و به رفتار خود دقت کنید، شما کدام بخش های سایت را می بینید؟ کدام بخش ها را نمی بیند؟

عمده آن مکان هایی که در سایت، شما به آن دقت نمی کنید بخش هایی هست که در آن تبلیغات قرار داده شده است تبلیغاتی که برای هر کدام میلیون های تومان هزینه شده است اما درصد کسانی که از این تبلیغات رنگارنگ نتیجه میگیرند در حد بسیار کمی هستند.

چرا؟ چونکه به مهم ترین بحث فیزیولوژیکی بدن انسان دقت نمی کنند! چشمان و مغز زمانی که در سایتی چرخ میزنند کم کم بخش هایی مانند تبلیغات که برای آنها مزاحم هستند را اصلا نمیبینند و میتوان اینگونه بیان کرد که این اطلاعات اصلا توسط مغز پردازش نمیشود تا چشمان در حالتی مسخ شده، به کار خود ادامه دهند.

در دنیا و در این اواخر به این موضوع بیشتر توجه شده است، موضوعی ارزشمند که در وب فارسی کمتر به آن توجه میشود و آن پردازش حرکت چشم روی صفحه و حتی حرکت ناخودآگاه ماوس بر روی صفحه و شمارش کلیک ها و درصد حجمی این کلیک هاست.

سایت ها، نرم افزارها و حتی شرکت های زیادی هستند که به شما میگویند کدام بخش سایت شما، کمتر توسط مشتری دیده شده است، بر روی آن کلیک کرده و از آن استفاده می برد و برای مثال در آزمایشی که گروه تحقیقاتی بنده بر روی برخی سایت ها انجام دادند، مشخص شد که ما با سایت هایی مواجه هستیم که چندین میلیون بابت تبلیغات دریافت میکنند اما چیزی عاید مشتری خود نمی نمایند و حتی اینجاست که تفاوت بنر سمت چپ و بنر سمت راست در تعداد دیده شدن مشخص میشود.

در آزمایشی که انجام شد مشخص گشت که جهت نمایش یک تبلیغ تا 29 درصد بر روی افزایش یا کاهش تبلیغات ممکن است تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. یعنی ممکن است تبلیغاتی که در سمت راست یک سایت نمایش داده میشود تا 29 درصد بیشتر دیده شود تا تبلیغاتی که در سمت چپ سایت نمایش داده می شود.

بصورت علمی تر و دقیق تر نیز در دنیا و با وبکم هایی که بر روی مانیتور سوار شده و با نرم افزارهای خاصی حرکات چشم را دنبال میکنند نتایج جالبی بدست آمده است که دقیقا مکان هایی به رنگ های گرم تر بهتر از مکان هایی به رنگ سردتر دیده میشود و حتی مکان هایی داریم که اصلا خاکستری بوده و دیده نمیشوند!

ب) بازدیدکنندگان بی مصرف!


بحث مهم دیگری که شاید برای این دوست عزیزی که در چند خط بالاتر در مورد آن صحبت کردم، صدق بکند بازدیدکنندگانی است که این فرد به سمت سایت خود سرازیر می کند.

در این روزها نوع جدید از تبلیغات که گفته می شود هدفمندتر از سایر انواع تبلیغات است، باب شده که شما می توانید طبق کلیک بازدیدکننده و حتی طبق موضوع سایت های مورد نمایش بنر، آن ها را دسته بندی و هزینه کمپ های تبلیغاتی خود را پرداخت کنید.

ابتدا باید متذکر شوم که هدف ما جذب مشتری واقعی به سایت است و نه به صورت هرز، بازدیدکنندگان را جذب کرده و تنها باعث شود که پهنای باند سایت شما مصرف شود در حالی که هیچ درخواست خریدی توسط مشتری ارسال نشده است.

عمده این موضوع از آنجا ناشی می شود که ابتدا فقط از تبلیغات پاپ آپی که کاملا ایجاد مزاحمت میکنند استفاده کنید یا اینکه با دسته بندی نادرست در بودجه بندی تبلیغاتی خود، افراد بی فایده و حتی روبات های بازدید کننده را جذب سایت خود نمایید.

مهم نیست که سایت شما چقدر بازدید کننده دارد بلکه مهم این است که بازدیدکنندگان از کجا وارد سایت شما میشودند، چه چیزی را جستجو میکنند تا وارد سایت شما شوند، چند دقیقه در سایت شما صرف میکنند، چند درصد آنها اولین بار که سایت شما را میبینند بدون اینکه بر روی مطلبی کلیک کنند سایت را ترک میکنند و در نهایت چند درصد از آنها خریدی موفق از شما دارند.

تحلیل رفتار بازدید کننده در سایت ها بخصوص سایت های فروشگاهی، یکی از حیاتی ترین مطالبی است که باید در مورد آن تجربه و دانش داشته باشید.

برای مثال سایت های بسیاری هستند که کلمات کلیدی و برچسب ها در آن بخوبی تعریف شده است اما مشتری وارد سایت شده و به ناگاه مشاهده میکند که این سایت اصلا ربطی به کلمه ای که جستجو کرده بود ندارد و تقریبا تعدادی کلمات اسپم و نامربوط در سایت قرار داده شده تا با زور شما را وارد سایت کنند و شما پس از چند ثانیه ای که در سایت صرف کرده اید آن را ترک خواهید کرد که معمولا نرخ ترک این سایت ها در بار اول، بسیار بالاست.

ورودی این گونه سایت ها معمولا، از موتورهای جستجو است اما با تغییرات زیادی که در الگوریتم جستجوی گوگل به عنوان معروف ترین موتور جستجو ایجاد شده و پی در پی در حال تغییر است، نشان میدهد که موتورهای جستجو نیز هر روز برای خارج کردن افراد با نیت های نادرست در وب در حال تلاش هستند تا بهتر وسریع تر از قبل، بازیدکننده را به نتیجه برسانند.

موضوع مهم دیگری هم باید به آن توجه شود آن است گه در بودجه بندی تبلیغات وبی باید نهایت توجه و دقت را کرد، ابتدا اینکه هر روشی ارزش یکبار امتحان کردن را دارد، پس مقداری از بودجه خود را صرف روش های جدید و نو بکنید و دوم هم اینکه، بودجه باید مرحله به مرحله تزریق شود، شما میتوانید به یکباره تمام بودجه یکماه خود را در یک هفته تمام کنید اما این کار چند عیب دارد که بزرگترین آن تلف شدن بودجه است این بودجه چون به یکباره وارد شده است، حتی میزان الکسای سایت شما را نیز به درستی کاهش نمیدهد، حالا خرید موفق مشتریان که دیگر جای خود دارد! این موضوع تنها در تبلیغات مناسبتی بصورت دیگری است که با انتخاب ورودی های مناسب مشتری میتوان آن را بهینه نمود.

نکته مهم و بااهمیت دیگر اینکه قبل از اینکه صدها هزارتومان صرف تبلیغات خود بکنید به دو نکته توجه نمایید:


- ابتدا اینکه شما به عنوان مشتری از خدمات سایتتان استفاده می کنید؟ یا فروشگاه آنلاین شما، خود شما را برای خرید جذب می کند؟ اگر بله جواب شماست، این سؤال را از دوست هم سن خود، از مادر و اقوام مسن تر هم بکنید، شما باید در یک رده سنی به دنبال مشتریان بلقوه در اطراف خود باشید تا جواب این کنجکاوی شما را بدهند و اگر جواب نه است، چرا نه؟ چرا شما حتی علاقه ندارید از سایت خود خرید کنید؟ سایت شما اصول اعتمادسازی را رعایت کرده است؟ سایت شما برای محصول مورد نظر طراحی و رنگبندی درستی دارد وبدانید اگر شما علاقه ای به خرید ندارید هزاران بازدیدکننده هم همان احساس را نسبت به سایت شما دارند.

- موضوع دیگر اینکه، حتما نباید هزینه کنید تا نتیجه بگیرید بهترین روش که همیشه به آن تأکید داشته ام این است که "از درآمد کار برای آن شغل هزینه کنید"، ابتدا به دنبال روش های خلاقانه و جالب برای معرفی کار خود باشید، روش هایی که می توانند ساده یا پیچیده باشند، راه هایی که ممکن است اصلا جواب ندهند یا ده ها برابر روش های پولی نتیجه بدهند. پس هوشمندانه تفکر کردن شما ارتباطی با جیب شما ندارد، میتوانید یک تاجر باهوش باشید که عمده تبلیغات او دهان به دهان و رایگان است یا بقولی "تازه به دوران رسیده ای" که عمده سرمایه اش را با روش های غلط بر باد داده است!

امیدوارم این جلسه نیز برای شما مفید باشد و حداقل شما را وادار کند که یک صفحه و سایت را با چشمانی دیگر نگاه کنید، چشمانی که به دنبال جواب یک سؤال است، چگونه تبلیغات بهتر و در نتیجه، کسب درآمد داشته باشم؟

کامیار کاظمی، متخصص و مشاور مشاغل آنلاین



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
0
2
مردم از تبليغات خسته اند و خواهان ارامشند در اين دنياي برتنش.
پاسخ ها
نادر
| |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
واقعا !!!! هرجا نگاه میکنیم تبلیغ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار