راه های جدید کسب و کار در دنیای آنلاین
کد خبر: ۱۳۳۵۰
تاریخ انتشار: 2015 October 20    -    ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
سیستم سازی در وب ایران؛ از رویا تا واقعیت! (بخش دوم)
چون مشتری انتظار ندارد که شما زمان زیادی برای ارسال را تلف کنید ضمن اینکه سیستم حمل و نقل در ایران نه چندان جالب نیست و به صراحت می توان گفت، با افزایش عجیب قیمت های پست در ایران، پست به خوبی توانسته کسب و کارهای آنلاین را خراب تر کند!
مزایا و موهبت های کسب و کار در دنیای آنلاین  سیستم سازی در وب ایران؛ از رویا تا واقعیت!

در بخش نخست این مطلب سعی کردیم تا از اصول ساده و پایه ای ساخت سیستم های پولساز صحبت کنیم؛ اینکه چرا اینترنت می تواند یک بستر مناسب برای کسب درآمد باشد و چرا شما می توانید از این سیستم برای کسب درآمد خود استفاده کنید.
البته در این سری مقالات ما به دنبال ساخت سیستم هستیم؛ یعنی مجموعه ای منظم از اجزا که در کنار یکدیگر کار کرده و در یک کار گروهی منظم، خروجی هایی را ایجاد می کنند.

در ساخت کاروکسب های آنلاین و بخصوص سیستم سازی در این نوع از کار و کسب ها، نکته مهم، خودکار و اتوماتیک بودن روال انجام امور است.

اگر فرض کنیم که سایت شما یک کارخانه پولسازی برای شماست، این کارخانه از ماشین آلاتی ساخته شده که ما به آن نرم افزار یا اسکریپت می گوییم؛ همان کدهای برنامه که از ابتدا که وارد یک فروشگاه آنلاین می شوید، قدم به قدم خرید را با شما دنبال کرده تا پرداخت پول را انجام داده و فاکتور شما در حالت "ارسال شده" به دست مدیر سایت برسد.

در این مقاله با واژه کارگرهای مجازی که بجای همان اسکریپت یا نرم افزار استفاده میکنیم، بیشتر آشنا خواهید شد.

این کارگرهای بی جیر و مواجب، می توانند بسیاری از کارها را در فروشگاه آنلاین شما انجام دهند.
ابتدا مشتری باید وارد سایت شما شود، سپس محصول را از سایت شما پیدا و انتخاب کرده و خرید کند، پرداخت را انجام دهد و سپس پول محصول را پرداخته و محصول را دریافت کند.

در اینجا از لحاظ کالا یا خدمات به بررسی بیشتری جریان فروش آنلاین می پردازیم:

الف) کالا یا خدمات مجازی


در فروش برخی خدمات و کالاها، که عموما مجازی هستند، حتی ارسال فایل می تواند خودکار و توسط سیستم انجام گیرد، یعنی مشتری خرید را انجام داده و پس از خرید و به سرعت، آن کالا یا خدمات عرضه می شود. مانند فروش فایل، فروش هاست و دامنه، فروش لایسنس و ... .

عموما در این نوع از خدمات، اگر مشتری تصمیم قطعی برای خرید داشته باشد، در کمتر از 5 دقیقه به محصول یا خدمات خریداری شده دست پیدا کرده و شاید پس از آن دیگر به سایت و فروشگاه شما سر نزند، پس شما برای بازگشت مشتری و خرید دوباره آن باید برنامه ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشید.

برای مثال طبق محصولات خریداری شده و تقسیم مشتریان، می توانید محصولات جدیدتر در این رده را ارائه کرده و ضمن اینکه نام خود را دوباره برای مشتری تازه خواهید کرد، سودی نیز برای کسب و کار خود داشته باشید.

عموما در این روش فروش (فروش کالا یا خدمات مجازی) مشتری انتظار ندارد که برای یک خرید فایل، چند ساعت منتظر بماند تا ارسال انجام شود، بلکه انتظار دارد که فورا کالای خریداری شده ارسال شود، پس در این نوع از سیستم فروش، شما به ربات ها یا کارگرهای مجازی (اسکریپت، ماژول، افزونه) بیشتری احتیاج دارید تا بخش ارسال نیز به انجام برسد.

ب) کالا یا خدمات حقیقی


اگر در فروشگاه آنلاین خود بخواهید کالا یا خدمات حقیقی ارائه دهید کمی موضوع تغییر خواهد کرد، زیرا شما باید کالا را ارسال کنید. این پروسه ارسال یک بخش پر دردسر و اما نکته دار قضیه است. چون مشتری انتظار ندارد که شما زمان زیادی برای ارسال را تلف کنید ضمن اینکه سیستم حمل و نقل در ایران نه چندان جالب نیست و به صراحت می توان گفت، با افزایش عجیب قیمت های پست در ایران، پست به خوبی توانسته کسب و کارهای آنلاین را خراب تر کند!

ضمن اینکه کم مسئولیتی، در ارسال مرسولات پستی خود دردسری بیشتر شده است، به هر حال زمانی که مشتری خرید خود را به اتمام می رساند، ابتدا ممکن است برای ارسال پستی اعتماد نداشته باشد تا پول را کامل واریز نماید، پس باید فکری برای همه نوع مشتری داشته باشند؛ بنابراین، تلاش کنید ابتدا کالا و خدمات خوب به مشتری خود ارائه دهید تا مشتری برای شما تبلیغ نماید.

تبلیغات سینه به سینه حتی در فروش آنلاین هم تأثیر بسیار خوبی دارد، چون مشتری آن توصیه ای را که خواهر یا برادرش به او می کند، از تبلیغات چندصدهزار تومانی بیشتر می پسندد.

یک نکته بسیار با اهمیتی که وجود دارد اینکه شما باید خود را دقیقا بجای مشتری قرار داده و توجه کنید که مشتری آیا روش فروش و نوع کالا و حتی رنگ صفحه پرداخت را می پسندد. شاید در این مطلب نگنجد که بگوییم روانشناسی رنگ در پرداخت مشتری بسیار مهم است مشتری بصورت خودکار به برخی رنگ ها اعتماد نمی کند و به طور کلی مشتری که وارد سایت شما می شود، به همه نکات ریز توجه میکند تا بتواند اعتماد کند یا اعتماد نکند!

البته در این اواخر نمادی به نام نماد اعتماد نیز به این کلاف سردرگم تجارت آنلاین اضافه شده است که بارها در مقالات دیگر از مشکلات آن گفته ام، که در این بحث باز هم فرصتی برای گفتن از آن نیست اما با دید مثبتی که برای آن ایجاد شده است، گرفتن نماد اعتماد از نگرفتن آن بهتر است!

تا اینجای مقاله سعی کردیم از برخی جزئیات ابتدایی خرید آنلاین صحبت کنیم اما باز هم توجه کنید که نکات بسیار است و تا زمانی که شما پا در میدان نگذاشته اید و با مشتری طرف نشده اید، نمی توانید بیاموزید.

حتی مشتری عصبانی و نا راضی هم می تواند مفید باشد، شما به عنوان یک تاجر آنلاین باید یاد بگیرید که با او به درستی رفتار کرده تا او را از یک نیروی منفی که می تواند مشتری های زیادی را براند، به یک تبلیغ کننده مجانی برای کسب خود تبدیل کنید.

 یک مورد شایع دیگر هم تخفیفات و به قولی آفرهایی است که شما برای محصولات و مشتری های خود قائل هستید، نکته مهم، کالای مفت و مجانی را کنار بگذارید، مشتری که به دنبال کالای رایگان است، مشتری واقعی نیست، این مشتری مانند همان بازدیدکنندگانی است که در نمایشگاه های تخصصی، کیسه و خودکار تبلیغاتی جمع می کند! آیا شما از کسی که چشمش به دنبال خودکار رایگان است انتظار دارید که ده هزار تومان از شما خرید کند؟ اگر آری که شما بسیار خوشبین هستید.

در پایان باید یادآور شویم، با آنکه بسیار از مزایای و موهبت های دنیای آنلاین صحبت کرده ایم اما بدون مشورت و استفاده از تجربیات افراد ناآگاه، ضرر خواهید کرد؛ ضمن اینکه بنده هر هفته با ده ها تاجر ناراضی مواجه هستم که وارد اینترنت شدند تا طلا استخراج کنند اما بجز خاکروبه چیزی نصیب آنها نشده است! پس ابتدا مشورت و سپس هزینه و وقت خود را در این راه بگذارید؛ ضمن اینکه دوره خواب کسب و کارهای آنلاین حداقل شش ماه است و نباید پس از شش ماه تازه به خود بیایید و با خود فکر کنید که یا به دنبال کاری دیگر بروید یا اینکه از مشورت فردی آگاه استفاده کنید. پس گستره فکر خود را حداقل به یک سال گسترش دهید!

کامیار کاظمی، متخصص و مشاور مشاغل آنلاین

https://telegram.me/tabnakbato



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار