توریستی‌ کردن غارها با حفظ طبیعت این پدیده
کد خبر: ۱۳۲۵۰
تاریخ انتشار: 2015 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

مدیر مجموعه غار کتله‌خور گفت:‌ توریستی‌سازی غارها با توجه به حفظ طبیعت این پدیده طبیعی باشد تا بتوان نهایت بهره‌برداری را از این جاذبه در حوزه‌ی گردشگری داشت.

«مجید یوزباشی» اظهار کرد: توریستی‌سازی یک غار اگر همراه با توجه به مسائل حفاظتی آن باشد، می‌تواند به‌عنوان یکی از اقدامات موثر در زمینه ایجاد فرصت‌های گردشگری باشد.

وی افزود: در این رابطه همراهی بازدیدکنندگان از غارها بسیار ضروری است و باید توجه داشته باشند که غارها به‌عنوان پدیده‌ی طبیعی برای تشکیل به سال‌های طولانی نیاز دارند و برای تشکیل برخی قندیل‌ها باید میلیون‌ها سال منتظر بود تا بتوان یک منظره زیبا را مشاهده کرد، بر همین اساس باید اهتمام لازم را برای حفظ این آثار طبیعی داشته باشند.

یوزباشی تصریح کرد: در مجموعه‌ی غار کتله‌خور برای حفظ قندیل‌هایی که میلیون‌ها سال از عمر تشکیل آن‌ها می‌گذرد اقدامات موثری از جمله نصب دوربین‌های مدار بسته، استفاده از راهنمایان کاربلد و تعیین محوطه حضور گردشگر تا فاصله 300 متری قندیل‌ها انجام شده است.

مدیر مجموعه غار کتله‌خور خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگر غارها همیشه پیش از آغاز مسیر غار‌پیمایی در خصوص اهمیت این پدیده به‌عنوان یکی از غارهای زیبای آهکی توضیحات لازم را می‌دهند، چون همکاری گردشگران در حفظ این اثر طبیعی بسیار حائز اهمیت است.


یوزباشی گفت:‌ پس از سال 72 که این غار تحت مدیریت دولتی قرار گرفت، اقدامات خوبی در راستای حفاظت از غار انجام شد و پیش از آن به‌علت عدم برق‌رسانی، افراد با چراغ‌های زنبوری غار‌پیمایی می‌کردند و برای گم نکردن مسیر در طول غار‌پیمایی طناب‌کشی می‌کردند که این مسأله در ایجاد خسارت به غار بی‌تأثیر نیست.


وی افزود: بر روی برخی قندیل‌های غار که باید سال‌های زیادی برای تشکیل یک میلی‌متر از آن انتظار کشید با اسپری افرادی به درج نام و تاریخ حضور خود در غار اشاره کرده‌اند که برخی از این تاریخ‌ها به سال‌های 1340 مربوط می‌شود.


یوزباشی با بیان این‌که دو و نیم کیلومتر در مسیر رفت و برگشت این غار آماده حضور گردشگران شده است، گفت‌:‌ گردشگران باید توجه داشته باشند حضور در این مسیر برای استفاده از زیبایی‌های آن باشد و با احساس مسئولیتی که دارند این جاذبه را برای استفاده گردشگران بعدی و نسل‌های آینده خوب نگهداری کنند.

غار کتله‌خور غاری است خشکی آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و پنج کیلومتری شهر گرماب واقع است. نخستین بار در بهار سال ۱۳۳۱ خورشیدی گروهی از سرشناس‌ترین کوهنوردان ایران نسبت به کشف و بازدید غار کتله‌خور اقدام کردند که پس از آن غار کتله‌خور به‌عنوان پدیده‌ی شگرف طبیعی مورد توجه علاقه‌مندان غارنوردی قرار گرفته است.

غار کتله‌خور غاری است آهکی که در برخی نقاط آن گِل‌رُس و خاک‌های حاوی اکسیدآهن قابل مشاهده است. این غار از نظر سنی تقریباً هم‌سن غار علیصدر همدان است، البته این دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارندف یکی این‌که غار علیصدر همدان غاری است کاملاً آبی، حال آن‌که غار کتله‌خور زنجان غاری است تقریباً خشکی. دوم این‌که آهک‌های غار کتله‌خور نسبت به آهک‌های غار علیصدر بسیار خالص‌تر هستند که این خود عاملی است جهت زیباتر شدن غار، چون خالص بودن آهک‌ها موجب شفافیت آنها و درنتیجه عبور نور از قندیل‌ها می‌شود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار