بزرگترین صخره سنگی جهان در منطقه آزاد ماکو آماده ثبت جهانی
کد خبر: ۱۳۲۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

ایران یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی دنیا را در همه‌ی زمینه ها دارد و با کمی مدیریت و برنامه ریزی می توان با تکیه و توجه به این جاذبه های بی‌نظیر گردشگران زیادی را از سراسر دنیا جذب کشور نمود.

گردشگری ورزشی امروزه در دنیا به یک صنعت پویا تبدیل شده که از طریق آن هم می توان فرهنگ ایران و ایرانیان را به جهانیان شناساند و هم منابع مادی زیادی را ضمن ایجاد اشتغال برای هموطنان جذب کشور کرد.
دیواره کلاه سنگی قیه در منطقه آزاد ماکو به ادعای کارشناسان و صخره نوردان بزرگ جهان یکی از زیباترین دیواره های طبیعی در جهان است که شورایعالی ورزش مناطق آزاد کشور در ادامه توجه به اینگونه مناظر طبیعی در همایشی ویژه به معرفی این صخره‌ی سنگی زیبا که بزرگترین کلاه سنگی جهان می باشد اقدام کرده است.
در مراسمی که به مدت دو روز به میزبانی سازمان منطقه آزاد ماکو آغاز شده است نسبت به معرفی این صخره‌ی بی‌نظیر یا کلاه سنگی صخره‌ای جهان افدام کرده و در اقدامی مشترک با فدراسیون کوهنوردی و شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد تجاری و با حضور صخره‌نوردانی از سراسر کشور با صعود از این صخره سنگی و زیبا هم توانمندی های خود را به مرز نمایش گذاشتند و هم به معرفی بهتر و بیشتر صخره قیه ماکو پرداختند.
صبح روز 5 شنبه در مراسم افتتاحیه این همایش حجه الاسلام ایوب رنجبر امام جمعه ماکو ماکو در سخنانی گفت:ما همواره از ورزش به عنوان یک امر فرهنگی یاد می کنیم اما بنده معتقدم که این رشته ورزشی زیبا که ورزشکار با کوه و صخره و طبیعت بکر خداوندی سر و کار دارد توام با عرفان و معرفت است و نباید از کار این براحتی عبور کنیم.
نماینده ولی فقیه در ماکو که خودشان از جمله ورزشکاران فعال در رشته کشتی و شنا هستند افزود: اگر در همه جای دنیا بگردیم بعید است بتوانیم دیواره ای زیبا و صخره ای سنگی مثل قیه ماکو پیدا کنیم و من از شورایعالی ورزش مناطق آزاد و همه کسانی که به معرفی و شناساندن این صخره کلاه سنگی بی نظیر در جهان می‌پردازند نهایت تشکر را دارم و امیدوارم این تلاش ها منجر به مسابقات و همایش‌های صخره نوردی بین المللی با حضور کوهنوردان و دیواره نوردان بزرگ و مطرح جهان شود.
در ادامه این مراسم خانم گرجی نایب رئیس بانوان فدراسیون کوهنوردی پس از توضیحات فنی ، از تلاش شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد برای ثبت جهانی کلاه سنگی قیه ماکو خبر داد و افزود: جناب شیری، دبیر شورایعالی مناطق آزاد در تلاش هستند تا کلاه سنگی و یا دیواره سنگی بی‌نظیر قیه ماکو به ثبت جهانی برسد و این همایش مقدمه بسیار خوبی است تا انشالله این اتفاق مهم رخ بدهد.

وی در ادامه افزود: از سخنان امام جمعه محترم ماکو بسیار سپاسگزارم که ایشان به رابطه ورزش، معرفت و عرفان سخن گفتند که زیبا هم به این نکته اشاره کردند بخصوص در حوزه کوه و صخره نوردی بواقع ورزشکار با عرفان و معرفت الهی است که می تواند بر سختی ها و دشواری های چنین صخره هایی فائق آید.

جام جم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
1
حیف تصویری از صخره جهت مشاهده گذاشته نشده است !
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار