ازدواج سفید از نظر بی بی سی، برای ایران بله، برای انگلیس نه!
کد خبر: ۱۳۱۴۲
تاریخ انتشار: 2015 October 01    -    ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
با وجود آنکه در چند روز گذشته بی بی سی فارسی با ارائه گزارشی در مورد ازدواج سفید در بریتانیا با تیتر "الگوی بچه دار شدن تغییر می کند: فرزند آری، ازدواج نه"، به چالش های این رابطه نامتعارف در انگلیس پرداخت، اما در برنامه پرگار دوشنبه، با بررسی همین موضوع، به دنبال ارائه راهکار برای عادی سازی و متعارف شدن آن در ایران شد.

در این برنامه که با حضور ژیلا محمود شریعت پناهی، عبدالمجید مهاجرانی و سوره راد، و با اجرای داریوش کریمی صورت گرفت، موضوع فوائد و مضرات زندگی مشترک به دور از چشم خانواده و یا همان ازدواج سفید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نکته قابل تامل در این برنامه، استفاده مکرر از عبارات، " تبعیض آمیز بودن اصل ازدواج " ، " خانواده دیگر منبع ارزش نیست، منبع بدآموزی ست "، " تکامل افراد در زندگی فردی"، به معرفی ازدواج سفید با عنوان " زندگی بدون مسئولیت فردی و جمعی " برای فرار از حس مسئولیت پذیری ازدواج رسمی و ... بود، که مرتب توسط مجری و دو مهمان دیگر آن برنامه گفته می شد تا با این کار نه تنها از منزلت و جایگاه غیر رسمی آن بکاهد، بلکه به عنوان مسکٌنی برای رفع مشکلات ازدواج در ایران تجویز کند.

این ارائه از سبک زندگی که از اواخر قرن بیستم در غرب شایع شده است در حالی برای مخاطبان فارسی زبان برنامه پرگار بی بی سی پخش شد، که سایت بی بی سی در هفته گذشته مطلبی با عنوان "الگوی بچه دار شدن تغییر می کند: فرزند آری، ازدواج نه" به چرایی ازدواج سفید در بریتانیا، آمریکا و برخی کشورها پرداخته است. آمارها از افزایش سالانه تولد کودکان در قالب غیر از خانواده گواهی می دهند اما بی بی سی همچنان به تبلیغ این سبک زندگی در برنامه پرگار می پردازد.

طبق گزارش ارائه شده بی بی سی، 60 درصد کودکانی که در آمریکا متولد شده اند، بچه هایی هستند که والدینشان ازدواج نکرده اند. حال بر اساس پارامترهای مطرح شده در برنامه پرگار،برای معرفی ازدواج سفید به عنوان " یک ازدواج بدون مسئولیت برای طرفین"، چه کسی موظف است تا مسئولیت آن 60 درصد کودک را بر عهده بگیرد؟ آن کودکان به غیر از نیازهای حقوق بشری، در مورد نیازهای عاطفی خود به چه کسی باید پناه ببرد؟ اثر روانی نقصان در جذب عواطف پدر یا مادر، چه نتیجه ای در آینده فرد و جامعه این گونه افراد دارد؟

قسمت مربوطه در گزارش بی بی سی فارسی


در گزارش بی بی سی همچنین در مورد آمار کودکان حاصل از ازدواج سفید براساس رنگ پوست، اعلام می کند که " بنا بر آماری که در سال ۲۰۱۵ میلادی انتشار یافته، در آمریکا ۷۲ درصد کل کودکانی که مادرانشان آمریکایی آفریقایی تبار هستند و نیز ۶۶ درصد بچه هایی که والدینشان از بومیان آمریکایی هستند، ازدواج نکرده اند. در حالی که این رقم در مورد مادران سفید پوست ۲۹درصد و در مورد زنان آسیایی ۱۷ درصد است." همین آمار گویای آن است که تبعیض نژای و روابط جنسی که با خشونت علیه سیاهپوستان آغاز می شود، می تواند به جز فقر، عامل دیگری در تولد چنین کودکانی باشد.
رسانه ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار