تشخیص نادرست نوع خال‌ها سرطان را به دنبال دارد
کد خبر: ۱۳۰۹
تاریخ انتشار: 2015 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
عمل جراحی و لیزر یکی از شایع‌ترین روش‌های از بین بردن خال‌ها هستند که این روزها به علت عدم مراجعه به متخصصان زیبایی و تشخیص نادرست نوع خال (بدخیم و خوش خیم بودن) آنها شاهد بروز سرطان‌ بعد از عمل جراحی یا لیزر هستیم.
خال در زبان انگلیسی Beauty mark یا نشانه زیبایی نامیده می‌شود. امروزه برخی سعی می‌کنند با استفاده از روش‌هایی چون تاتو، پیرسینگ و حتی جواهرات روی صورت خود، به خصوص در گوشه لب‌شان خال مصنوعی ایجاد کنند که البته چندان مورد قبول متخصصان پوست و مو نیست با وجود این بعضی از خال‌ها آنقدر بزرگ و نا زیبا هستند که اعتماد به نفس افراد را کاهش می‌دهد و برخی از خال‌های گوشتی به دلیل قرار گیری نامناسب در بدن برای افراد ایجاد دردسر می‌کند، مانند قرار گیری در میان ریش‌ها، لابه‌لای موها، کف سر و محل بستن کمربند که برای شخص آزار دهنده هستند.
همانطور که برخی از خال‌ها بخاطر زیبایی شان طرفدار دارند برخی از خال‌ها برای بعضی از افراد ایجاد دردسر می‌کنند.

امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و مو با اشاره به روش‌های از بین بردن خال می‌گوید: بهترین روش برای از بین بردن خال‌ها، عمل جراحی است هرچند که این روش‌ نیز معایب خاص خود را دارد ولی یکی از مزایای عمل جراحی عدم بازگشت دوباره خال است درحالی که لکه شدن جای خال پس از عمل جراحی از معایب این روش به شمار می‌آید.

خا‌ل‌های گوشتی و سطحی


خال‌ها یکی از شایع‌ترین ضایعاتی هستند که روی پوست حتی مخاط دیده می‌شوند به طور مثال بعضی از خال‌ها از لایه‌های بالاتر پوست منشاء می‌گیرند و سطحی هستند اما بعضی دیگر از لایه‌های عمیق‌تر منشاء می‌گیرند که گوشتی نامیده می‌شوند و در این میان بعضی ضایعات نیز شبیه خال هستند که واقعا خال نیستند و پزشک باید این موضوع را تشخیص دهد.
احسانی گفت: بهترین روش از بین بردن خال‌های سطحی لیزر است زیرا این خال‌ها در طولانی مدت احتمال بازگشت دارند؛ ولی آنچه که می‌توان مطمئنا به آن اشاره کرد عمل جراحی در مورد خال‌های گوشتی و عمل لیزر را از طریق سوزاندن برای خال‌های سطحی است که باعث از بین رفتن خال‌ها می‌شود و حتی بعد از درمان دیگر لکی در صورت مشاهده نمی‌شود.

خال‌های سطحی را جدی بگیرید

بعضی از افراد بدون مراجعه به پزشک متخصص و جراح اقدام به عمل جراحی یا لیزر می‌کنند که این امر مشکلات بسیاری از جمله برخی از سرطان‌ها را ایجاد می‌کند، هر چند خال‌ها عمدتا ضایعات خوش خیمی هستند که درصد کمی از آنها بدخیم تشخیص داده می‌شوند، بهترین راه بررسی نوع خال قبل از عمل جراحی تحت نظر پزشک متخصص است تا جلوی بروز مشکلات احتمالی گرفته شود، این درحالی است که در بیشتر خال‌های مادرزادی خطر بدخیمی وجود دارد و هر چقدر سایز آنها بزرگتر باشد، این خطر بیشتر می‌شود مسئله مهم این است که هرگونه تغییر در خال را باید جدی گرفت و به متخصص پوست مراجعه کرد.

چه خال‌هایی باید برداشته شوند

تنها پزشک متخصص پوست می‌تواند تشخیص دهد که کدام خال باید برداشته شود، امروزه مسئله مهم در برداشتن خال، بدخیم یا خوش خیم بودن آنها است چنین خال‌هایی حتما باید نمونه برداری شوند و مورد آزمایش قرار بگیرند، هرچند که بسیاری از لحاظ زیبایی برای فرد دچار مشکل می‌کنند و علت عمده جراحی‌ها این موضوع است که افراد غیر متخصص اقدام به جراحی می‌کنند و مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود می‌آِورند.

چند جلسه درمانی کافی است

برداشتن خال با استفاده از روش لیزر ممکن است طی یک یا چند جلسه صورت بگیرد که در واقع این موضوع به نوع خال (وسعت و بزرگی) آن بستگی دارد.
این متخصص پوست و مو می‌گوید: در خصوص خال‌های سطحی که از طریق لیزر صورت می‌گیرند بین یک تا سه جلسه مدت درمان طول می‌کشد ولی معمولا خال‌های سطحی در یک جلسه برطرف می‌شوند ولی در خصوص خال‌های گوشتی که عمل جراحی نیاز دارند طی همان عمل جراحی ضایعه برداشته می‌شود و دیگر بازگشتی در آن وجود ندارد.

مراقب باشید جای خال لک نشود

در برخی از جراحی‌هایی که با وسعت و بزرگی خال مواجه هستیم، پزشک مجبور به استفاده از بخیه می‌شود تا روند بهبودی سریع‌تر انجام شود ولی جای بخیه بعد از بهبود، یکی از مشکلاتی است که حتی در برخی از عمل‌های لیزر شاهد آن هستیم که برای افراد آزار دهنده است.
متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند در این حالت از کرم‌های ضد لک و لایه بردار بعد از عمل جراحی یا لیزر استفاده بکنید و بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت از زدن آب به ناحیه خودداری کنید و تنها از داروهایی که پزشکان متخصص آن را تجویز کرده‌اند استفاده کنید.
لازم به ذکر است که برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، افراد به پزشکان متخصص رجوع کنند و در کلینیک‌های شناخته شده اقدام به عمل جراحی و یا لیزر کنند و هرگز عمل لیزر را در آرایشگاه‌ها توسط افراد نا متخصص انجام ندهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار