روش‌های صحیح برای شستشوی مناسب انواع پارچه
کد خبر: ۱۳۰۶۷
تاریخ انتشار: 2015 October 02    -    ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
برای اینکه لباس‌هایتان شکل، اندازه و رنگ اولیه خود را حفظ کنند، بهتر است طبق دستور راهنمای زیر آن‌ها را بشویید.
نحوه شستن لباس‌های مختلف باهم تفاوت دارد و اگر همه لباس‌ها را به یک صورت می‌شویید احتمالاً زودتر ازآنچه فکرش را می‌کنید، کهنه می‌شوند و مجبورید آن‌ها را جایگزین کنید.تاکنون مطالبی درباره نگهداری از لباس گفته‌ایم اما در این مطلب درباره شستشوی لباس صحبت خواهیم کرد. برای اینکه لباس‌هایتان شکل، اندازه و رنگ اولیه خود را حفظ کنند، بهتر است طبق دستور راهنمای زیر آن‌ها را بشویید.

پارچه‌های اصلی

چرم

درست است که چرم بسیار بادوام است اما توصیه می‌شود که گردوغبار اندک روی آن را به‌آرامی با استفاده از یک پارچه تمیز مرطوب نرم پاک کنید. فقط نباید دستمال را بیش‌ازاندازه روی آن بکشید زیرا چرم آن از بین می‌رود. برای از بین بردن لکه‌هایی که با این روش از بین نمی‌روند از محصولات تخصصی پاک‌کننده چرم استفاده کنید و حتماً طبق دستورالعمل روی آن عمل کنید. اما قبل از اینکه کل چرم را آغشته به مواد شوینده کنید حتماً آن روی یکی از نقاطی که زیاد معلوم نیست، امتحان کنید.

روشهای مناسب شستشوی پارچه

جیر

ابتدا با استفاده از برس جیر، گردوغبار یا لکه‌ها را از بین ببرید. اگر با این کار تمیز نشد، دست نگه دارید. تمیز کردن جیر مانند قدم زدن در میدان مین است. بهتر است اگر برای لباس خود ارزش قائل هستید، وظیفه شستشوی آن را به عهده یک خشک‌شویی باسابقه بسپارید. پس از شستشو از خشک‌شویی بخواهید که مواد نگه‌دارنده به آن بزند یا خودتان این کار را بکنید. زیرا حتی اگر قبل از شستشو مواد نگه‌دارنده داشته باشد، بعد از هر شستشو هم باید بزنید.

 

روشهای مناسب شستشوی پارچه

جین

ابتدا از خود بپرسید که آیا واقعاً لازم است آن را بشویم؟ بهترین راه برای طولانی‌تر کردن عمر جین، کاهش تعداد دفعات شستشوی آن است. اگر پاسختان، آری است، شلوار یا ژاکت جین خود را برعکس کنید و در آب سرد با دست بشویید. برای اینکه از کهنه شدن و رنگ‌ورورفتگی جین جلوگیری کنید، آن را با مایع لباس‌شویی مخصوص لباس‌های مشکی بشویید. سپس آن را روی بند رخت پهن کنید تا به‌تدریج خشک شود – آن را درون خشک‌کن نیندازید. اگر می‌خواهید از بوی آن خلاص شوید، آن را درون کیسه پلاستیکی زیپی قرار داده و یک شب در فریزر بگذارید.

روشهای مناسب شستشوی پارچه

پشم

حتی اگر ماشین لباسشویی شما دستوری برای شستن لباس‌های پشمی داشته باشد، احتمالاً روی برچسب لباس نوشته شده، شستشو با دست. لباس‌های پشمی خود را با آب ولرم بشویید تا آب نروند و حواستان باشد که هنگام خیس کردن، کشیده نشوند و از شکل نیفتند. پشم را نباید آویزان کنید و برای خشک کردن باید روی سطحی تخت بگذارید – برای اینکه آب اضافه آن خارج شود، آن را به‌صورت گلوله‌ای در دست بگیرید و فشار دهید. برای اینکه زودتر خشک شود آن را بین دو حوله قرار دهید.

روشهای مناسب شستشوی پارچه

کشمیر

کشمیر بسیار ظریف است و باید با دست شسته شود. مقدار کمی مایع لباس‌شویی مخصوص لباس‌های مشکی درون تشتی بزرگ با آب گرم بریزید. اگر مایع لباسشویی در دسترس نبود می‌توانید از چند قطره شامپوی بچه استفاده کنید. لباس را به‌آرامی در آب بچرخانید تا کف در آن نفوذ کند. آب مخلوط با مواد شوینده را خالی کنید و برای آبکشی تشت را با آب تمیز پر کنید. بازهم تشت را خالی کنید و لباس را بااحتیاط از آن خارج کنید (سعی کنید آن را از شانه‌ها بلند نکنید زیرا از شکل می‌افتد)، آن را گلوله کنید و فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود سپس آن را تخت بیندازید تا خشک شود.

روشهای مناسب شستشوی پارچه

ابریشم

لباس ابریشمی که رو برچسب آن نوشته شده، «فقط خشک‌شویی» نباید شسته شود و حتی باید از خشک‌شویی بخواهید که تا جای ممکن از مواد شیمیایی استفاده نکند. ابریشم قابل شستشو را هم باید بااحتیاط، در آب گرم و با استفاده از مواد شوینده ملایم بشویید. لباس ابریشمی را نخیسانید، نجوشانید، نچلانید و در مایع سفیدکننده نیندازید. آن را آویزان کنید تا زمانی که کمی مرطوب بماند سپس اتوی گرم (نه داغ) را پشت آن فشار دهید تا چروک‌ها از بین بروند.

روشهای مناسب شستشوی پارچه

علائم رایج روی برچسب لباس‌ها را بشناسید

بنا به تحقیقی که شرکت کوتون انجام داده، هر فرد بریتانیایی حدود ۱۵۰۰۰ پوند لباس را در طول زندگی خود به دلیل روش‌های نادرست شستن خراب می‌کند. این سازمان اعلام کرده که کمتر از نیمی از مردان مرتباً دستورالعمل‌های لباس را مطالعه می‌کنند و تنها کمی کمتر از ۱% از آن‌ها می‌توانند علائم ابتدایی شستشو را بخوانند. خوشبختانه، برند شستشوی پرسیل در وب‌سایت خود، راهنمای تصویری خوبی قرار داده که معنای هر یک از این علائم در آن مشخص شده است. در ادامه معنای هر یک از علائم رایج بر روی برچسب لباس‌ها را از وب‌سایت پرسیل برای شما ترجمه کرده‌ایم.

روش‌هایی برای شستشوی مناسب انواع پارچه - والامد

افسانه‌ها و اشتباهات رایج درباره شستشوی لباس‌ها

  • آب داغ بهترین گزینه است. اشتباه است، کاملاً اشتباه است. آب داغ فقط موجب رنگ‌پریدگی و آب رفتن لباس‌ها می‌شود و ظاهر پیراهن نویی را که تنها یک هفته است خریده‌اید، شش‌ماهه نشان می‌دهد.
  • جداسازی نکنید. اینجا کلاس شستشو است. شستن لباس‌های تیره، روشن و سفید به‌صورت جداگانه موجب می‌شود رنگ لباس‌ها پس ندهد. همچنین می‌توانید لباس‌های سفید را با آب گرم‌تری بشویید (تا لکه‌های زرد آن کمتر شود) که لباس‌های تیره را خراب می‌کند. همه لباس‌های ورزشی آغشته به عرق یا لباس‌های گلی خود را هم جداگانه بشویید.
  • هرچه ماده شوینده بیشتری استفاده کنید، بهتر است. بازهم اشتباه است. استفاده بیش‌ازحد از مواد شوینده موجب می‌شود که در آبکشی مواد شوینده به‌خوبی شسته نشوند و لباس خشک شود.
  • خالی نکردن جیب‌ها. چه چند میخ از زمانی که تابلوی خانه را وصل کردید، چه چرب‌کننده لبتان در جیبتان باشد، لباس‌ها و ماشین لباسشویی به‌سرعت خراب می‌شوند.
  • هرکس به شما توصیه کرده که برای از بین نرفتن رنگ لباس‌های سیاه در ماشین لباسشویی قهوه بریزید، برای شستشوی بهتر از کلرین استفاده کنید یا لکه‌های لباس را با اسپری مو از بین ببرید، کاملاً در اشتباه است و با شما دشمنی دارد.

والا مد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار