ادعای پیوند سر توهمی بیش نیست
کد خبر: ۱۳۰۶۲
تاریخ انتشار: 2015 October 01    -    ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
مطرح شدن ایده پیوند سر به بدن از سوی یک پزشک، بیش از هر چیز ما را به یاد فیلم‌های علمی ـ تخیلی می‌اندازد. اگر اندکی از دانش پزشکی و فیزیولوژی بدن اطلاع داشته باشید غیرممکن است بتوانید محقق شدن چنین ایده‌ای را بپذیرید. سلول‌های عصبی در داخل مغز و ساقه مغز قرار دارند.
 
رشته های عصبی که از سلول های عصبی خارج می شوند از مغز به نخاع و از نخاع به اندام ها و عضلات مختلف بدن می رسند. اگر قرار باشد سر فردی به بدن فرد دیگری پیوند زده شود باید سر را از بدن او جدا کنیم.

در این شرایط رشته های عصبی که به نخاع و در ادامه به اندام های بدن می رسد، قطع خواهد شد. اگر در این شرایط سر فردی روی بدن فرد دیگری پیوند زده شود، هسته سلول های عصبی سر فرد یا رشته های عصبی که به سر او پیوند زده می شود، ارتباطی نخواهد داشت.

در نتیجه، انتقال پیام های عصبی به بدن غیرممکن خواهد بود؛ بنابراین از نظر علم پزشکی غیرمنطقی است که بتوان فردی را از طریق پیوند سر به بدن نجات داد. اگر این ایده مطرح شود که قرار است از فرد مرگ مغزی این پیوند انجام شود باید این موضوع را در نظر داشت که در فرد مرگ مغزی، سلول های عصبی متلاشی شده است و در این شرایط اساسا از نظر علم پزشکی موفقیت پیوند سر به بدن مردود است.

می توان مطرح شدن چنین ایده ای را فقط یک توهم دانست که از سوی فردی که پزشک است، مطرح شده و تردیدی نیست مطرح شدن این ادعا بتواند در دنیای پزشکی جنجال برانگیز باشد و سروصدای زیادی راه اندازد.

مطرح شدن چنین ادعایی به این معنی است که فرد از فیزیولوژی بدن هیچ اطلاعاتی ندارد. اگر موضوعی از نظر علمی مورد تائید باشد در کتاب های علمی و پزشکی مرجع به ثبت می رسد؛ بنابراین تا زمانی که چنین ادعایی در کتاب های مرجع ثبت نشده باشد، نمی توان آن را پذیرفت.

جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار