پرداخت کرایه تاکسی‌ الکترونیکی می‌شود
کد خبر: ۱۳۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 01    -    ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
دوره استفاده از اسکناس و سکه کم‌کم به‌سر آمده؛ پای پرداخت کرایه به صورت الکترونیک به تاکسی‌های شهر هم باز شده و کم‌کم باید غزل خداحافظی را برای پول خردها و اسکناس‌های رنگ‌و‌رو رفته خواند.
 
اتفاقی که یک هدف بیشتر ندارد: یکپارچه سازی حمل و نقل عمومی، فعلا در تهران و بعدها در تمام شهرهای کشورمان. موضوعی که گرچه تا چندسال پیش رویایی دور از ذهن بود اما مدتی است که رنگ واقعیت گرفته و با الکترونیکی شدن پرداخت کرایه ها در مترو و اتوبوسرانی، حالا نوبت به تاکسی های سطح شهر رسیده است که با مجهز شدن به دستگاه های الکترونیک پرداخت کرایه، به این سیستم بپیوندند.

اتفاقی که از هفته آینده به صورت پایلوت در صد تاکسی و سه منطقه شهر تهران اجرا و در صورت نتیجه بخش بودن در فاز نخست این طرح، تا پایان سال به 15 هزار تاکسی را شامل می شود. به این ترتیب با بهره برداری از این سیستم الکترونیک همه شهروندان می توانند کرایه جابه جایی شان در سطح شهر را به وسیله کارت های الکترونیکی غیرتماسی (contactless) پرداخت کنند. طرحی که هدف نهایی اش افزایش رضایت مندی عمومی از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش انگیزه در شهروندان در استفاده از این وسایل در سفرهای درونشهری است.

این خبری است که معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به جام جم می گوید.

رضا قاضی در ادامه با اشاره به اجرای پایلوت این طرح در مناطق مرکزی شهر می گوید: با بررسی های انجام شده تصمیم بر این شد که در مرحله اول نقاط مرکزی شهر تحت پوشش قرار بگیرد. بر این اساس امکان پرداخت کرایه به صورت الکترونیکی در سه محور انقلاب ـ راه آهن، انقلاب - صادقیه و پیچ شمیران ـ تجریش برای مسافران این سه مسیر پر رفت و آمد فراهم می شود. در مرحله های بعدی با توجه به نظرسنجی های انجام شده از راننده ها و مسافران، این طرح توسعه خواهد یافت.

کرایه ها چرا الکترونیکی می شوند؟

با این که یکی از ملزومات زندگی شهری در دنیای امروز، پیوستن به سیستم استفاده از کارت های الکترونیک است، اما از نظر معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی، عوامل مهم دیگری هم در الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی ها دخیل است؛ فاکتورهایی که وقتی کنار هم قرار می گیرند اهمیت این موضوع را بیش از پیش نشان می دهند.

رضا قاضی در این باره می گوید: مطالعه درباره این طرح از چند سال پیش در سازمان تاکسیرانی شروع شده بود، اما در دو سه سال اخیر این مساله با جدیت بیشتری بررسی و پیگیری شد. یکی از فاکتورهایی که در این طرح مدنظر قرار گرفت این بود که تاکسیرانی با بقیه سیستم های حمل و نقل عمومی شهر مثل مترو و اتوبوس هماهنگ باشد و شهروندان هنگام جابه جایی با تمام وسیله های نقلیه عمومی از یک سیستم واحد برای پرداخت کرایه استفاده کنند. عامل مهم بعدی تسریع فرآیند پرداخت کرایه است، که هم در وقت شهروندان صرفه جویی می شود و هم ترافیکی را که بعضی وقت ها به این دلیل در بعضی معابر به وجود می آمد، کاهش می دهد.

کاهش تخلفات راننده تاکسی ها

مجهز شدن تاکسی های شهر به سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه با این که فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما به نظر می رسد که می تواند پایانی باشد بر گلایه های ناتمام شهروندان از بی سروسامانی کرایه تاکسی ها در سطح شهر؛ از افزایش بی ضابطه کرایه ها گرفته تا دریافت کرایه های خودسرانه. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم معمولا سررشته بیشترین تخلفاتی که به سازمان تاکسیرانی از طریق سامانه 1888 گزارش می شود، به نرخ کرایه تاکسی ها می رسد ؛ آماری حدودا 30 تا 35 درصدی در سال 93 .

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی با اشاره به این موضوع می گوید: نرخ کرایه تاکسی خطوط مختلف براساس درصد افزایش نرخ کرایه سالانه که توسط شورای شهر تهران و توجه به پارامترهای شیب، مسافت، زمان سفر، تعداد تقاطع و... تعیین می شود، در بعضی موارد به صورتی تعیین می شود که به طور کامل رند نمی شود و همین مساله باعث می شود بعضی وقت ها که به خاطر نبود 500 ریال پول خرد، بین مسافر و تاکسیران تنش هایی به وجود بیاید. با اجرای این طرح، خوشبختانه هم مشکل پول خرد در پرداخت کرایه حل می شود و به این ترتیب کرایه ها در تمام خطوط به صورت دقیق پرداخت می شود و هم نظارت ما بر عملکرد دریافت کرایه تاکسیرانان افزایش پیدا می کند. بر این اساس، کرایه هر مسیر، فقط بر اساس مصوبه ای که برای آن مسیر تعیین شده از هر کارت کم می شود و مسافر حتی یک ریال هم بیشتر پرداخت نمی کند؛ چرا که نرخ دستگاه و برچسب کرایه که به شیشه جلوی ماشین چسبیده یکی است.

آموزش های ویژه برای تاکسیرانان

نحوه استفاده از این دستگاه ها موضوع دیگری است که در طرح پایلوت مدنظر قرار گرفته و دقیقا به همین دلیل دوره های ویژه ای برای تاکسیرانان درنظر گرفته شده تا با گذراندن این دوره ها، با چگونگی کارکرد دستگاه، نحوه انتقال اطلاعات به حساب تاکسیرانان، دریافت هزینه نهایی از عابربانک ها و در نهایت شرایط استفاده و نگهداری از دستگاه های الکترونیک آشنا شوند.

قاضی با اعلام این موضوع می گوید: خوشبختانه شهروندان با توجه به سیستم الکترونیک پرداخت کرایه ها در مترو و اتوبوس، با این مقوله آشنا هستند و تجربه کافی در این زمینه دارند؛ اما برای راننده های تاکسی کلاس های ویژه ای در نظر گرفته ایم تا این طرح بدون مشکل اجرا شود. رانندگان تاکسی برای نصب این دستگا ها روی تاکسی هایشان هیچ مبلغی پرداخت نمی کنند و تنها در ازای خراب یا مفقود شدن، دستگاه 30 درصد هزینه را پرداخت و بقیه را شرکت بیمه مورد نظر تقبل می کند.

مشخصات دستگاه های جدید

دستگاه پرداخت کرایه به صورت الکترونیک، به طور ویژه برای فضای کوچک داخل تاکسی ها طراحی شده است؛ طوری که جلوی دید راننده را نگیرد و در عین حال در جایی قرار گرفته باشد که ارقام و عددهایی که در صفحه نمایشگر آنها به نمایش درمی آید توسط همه مسافرها به خوبی دیده و خوانده شود. علاوه بر این، تصویری از راننده همان تاکسی هم در قسمتی از صفحه نمایشگر دستگاه به معرض نمایش گذاشته شده تا اصالت راننده ها به این طریق برای مسافرها مشخص باشد و در نتیجه راننده ای غیر از شخص مورد تائید تاکسیرانی نتواند پشت فرمان تاکسی بنشیند و نکته نهایی این که سیستم مورد استفاده آفلاین است و در کمترین زمان کرایه تاکسی بدون ثبت رمز کارت توسط شهروندان پرداخت خواهد شد.

جام جم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
0
0
خیلی خیلی خیلی فکر خوبیه. امیدوارم که هرچه زودتر برای همه تاکسیها اجرا شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار