تحصیل در خارج کشور؛ کانادا، آلمان یا آمریکا
کد خبر: ۱۳۰۳۶۲
تاریخ انتشار: 2018 December 19    -    ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
اما آیا هر کشور و هر دانشگاهی مناسب تحصیل است؟ آیا همه کشور ها بعد از اتمام تحصیلات اجازه کار و اقامت در آن کشور را می دهند؟ بدیهی است که پاسخ منفی است. لذا این مطلب را آماده کرده‌ایم تا مقایسه و پاسخی باشد به سوالات مرتبط با تحصیل در سه کشور کانادا، آلمان و آمریکا.

آیا شما نیز از آن دسته از دانشجویان و دانش آموزانی هستید که به تحصیل خارج کشور می اندیشند؟ واقعیت این است که به دلیل کیفیت بالای برخی دانشگاه های بین المللی، همچنین فرصتهای کار و اقامت پس از تحصیل بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان حتی در کشور های غیر از ایران به تحصیل در کشورهایی مانند کانادا، آلمان یا آمریکا و سایر دانشگاههای تراز اول دنیا روی می آورند.

تحصیل در خارج کشور؛ کانادا، آلمان یا آمریکا

اگر هنوز دانشجو نیستید برخی از کشور ها مانند کانادا امکان تحصیل در مدارس این کشور را فراهم آورده‌اند و به متقاضی تحصیل و قیم (همراه) وی ویزای کانادا اعطا می کنند.

اما آیا هر کشور و هر دانشگاهی مناسب تحصیل است؟ آیا همه کشور ها بعد از اتمام تحصیلات اجازه کار و اقامت در آن کشور را می دهند؟ بدیهی است که پاسخ منفی است. لذا این مطلب را آماده کرده‌ایم تا مقایسه و پاسخی باشد به سوالات مرتبط با تحصیل در سه کشور کانادا، آلمان و آمریکا.

ابتدا باید بدانیم ویزای دانشجویی چیست؟

 

ویزای دانشجویی

برای تحصیل در هر کشوری غیر کشور محل اقامت اصولا باید ویزای دانشجویی یا تحصیلی اخذ کرد هر دانشجویی می بایست مراحل مشخصی را طی کند تا در نهایت موفق به اخذ ویزای دانشجویی شود.

ویزای دانشجویی چیست؟ ویزای دانشجویی تاییدیه ویژه‌ای است که به پاسپورت اضافه می شود. در واقع دولت‌ها این ویزا را برای دانشجویانی که در موسسات آموزشی معتبر ثبت نام کرده اند، صادر می کنند. ویزاهای دانشجویی، ویزاهای غیرمهاجرتی هستند که منجر به اخذ شهروندی برای دارندگان آن نمی شود. در واقع این ویزا از نوع ویزای موقت است و شما می توانید با در دست داشتن آن، در کشور مورد نظر تحصیل، و گاهاً به صورت پاره وقت کار کنید.

 

تحصیل در کانادا

مزایای تحصیل در کانادا

  1. کیفیت بالای تحصیل در سطح جهانی

تحصیل در خارج کشور؛ کانادا، آلمان یا آمریکا

استانداردهای بالای آموزشی کانادا و کنترل کیفی دقیق آن، به این معناست که شما آموزشی با کیفیت بالا کسب خواهید کرد. تحصیل در کانادا در دراز مدت فرصت های شغلی مناسبی را نیز برای شما فراهم می آورد.

  1. تحصیل مقرون به صرفه

کانادا از بالاترین کیفیت آموزش و استانداردهای زندگی در میان کشورهای دنیا برخوردار است. هزینه زندگی و شهریه دانشگاه برای دانشجویان بین المللی به طور کلی پایین‌تر از کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا و انگلستان است. در نتیجه اغلب دانشجویان کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادایی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند.

  1. جامعه چندفرهنگی

در کانادا گروه‌های قومی متنوعی زندگی می کنند. در نتیجه شما می‌توانید با انواع آداب و رسوم، غذاها و فعالیت‌های تفریحی مرتبط با فرهنگ های مختلف آشنا شوید.

  1. امنیت و سلامت جامعه

مردم کانادا دارای رفتاری دوستانه و باز هستند. سازمان ملل متحد به طور مرتب کانادا را به عنوان بهترین کشور برای زندگی معرفی می کند. شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی، از تمامی حقوق و آزادی های شهروندان کانادا مانند احترام به حقوق بشر، برابری، پایداری و صلح جامعه برخوردار خواهید بود.

  1. امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و فرانسه

کانادا کشوری دو زبانه است و در زمینه آموزش زبان در دنیا زبانزد است. شما علاوه بر آنکه امکان انتخاب تحصیل به هر کدام از این زبان‌ها را دارید، می توانید مهارت های خود را نیز در هر دوی این زبان ها ارتقا دهید.

  1. کسب تجربه های هیجان انگیز در دانشگاه

دانشگاه‌های کانادا مجهز به آخرین فن آوری پیشرفته و امکانات مدرن هستند. از امکانات ورزشی المپیک گرفته تا سالن‌های کنسرت عمومی و گالری های هنری. محوطه های دانشگاه های کانادا امکانات بیشماری را برای یادگیری و اوقات فراغت شما فراهم می کند.

  1. فرصت های بیشمار برای پژوهش های خلاقانه

از آنجایی که پژوهش یکی از عناصر کلیدی در دانشگاه‌های کانادا است، شما این فرصت را دارید تا عضوی از این فضای پویای آکادمیک شوید. در کانادا بخش های دولتی و صنعتی، از فعالیت های پژوهشی در زمینه‌های مخابرات، پزشکی، کشاورزی، فناوری رایانه و علوم زیست محیطی حمایت می کنند.

  1. امکان مهاجرت پس از تحصیل

دانشجویان بین المللی با داشتن مدرک کانادایی و تجربه کاری در کانادا، می‌توانند بدون نیاز به ترک کانادا، برای  اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

معایب تحصیل در کانادا

معمولاً ما همیشه درباره مزایای تحصیل در کشور کانادا شنیده‌ایم، و به ندرت از معایب تحصیل در این کشور صحبت می شود. اما درست‌تر این است که برای انتخاب یک کشور جهت ادامه تحصیل، از تمامی جوانب آن آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم با دیدی باز و واقع بینانه دست به انتخاب بزنیم.

  1. ارزیابی دانشجویان بر اساس تکالیف حین ترم

سیستم آموزشی کشورهای آمریکای شمالی کاملاً بر اساس تکالیف درسی، کار در مدرسه، مقالات و تست‌ها پایه‌گذاری شده است. 60 درصد از دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا صرف تکالیف و کارهایی که باید در حین ترم انجام دهید، می شود. در حالی که سهم امتحان نهایی در این دوره تنها 40 درصد است. معمولاً اساتید هر هفته نوشتن چندین مقاله و یا تکلیف درسی را برای شما معین می کنند. حتی در برخی از دوره‌ها ممکن است 100 درصد نمره شما بر اساس تکالیفی که در طول ترم انجام داده‌اید محاسبه شود. اگر شما با توجه به روحیاتتان تمایل به ادامه تحصیل به این شیوه را ندارید، کانادا مقصد مناسبی برای ادامه تحصیلتان نخواهد بود.

  1. دانشگاه های Co educational

تقریباً در تمامی دانشگاه‌های کانادایی، دختران و پسران با هم در کلاس ها حضور دارند. هیچ دانشگاهی که کاملاً مختص مردان باشد، مانند دانشگاه Hampden در سیدنی، وجود ندارد. گرچه کسانیکه مایلند در دانشگاه‌هایی که کاملاً مختص زنان است تحصیل کنند، می توانند موسسه «Brescia University College» را انتخاب کنند که تنها دانشگاه تک جنسیتی کانادا است و در اونتاریو واقع شده است. هرچند خوابگاه‌های تک جنسیتی در کانادا وجود دارد. بنابراین اگر تحصیل در یک محیط تک جنسیتی برای شما مهم باشد، ممکن است مجبور شوید گزینه‌های دیگری را برای ادامه تحصیل خود در نظر بگیرید.

  1. نبود امکان پذیرش مستقیم رشته پزشکی

معمولاً امکان تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین المللی در کانادا وجود ندارد. دانشجویان باید پیش از آن در رشته های علوم پایه تحصیل کرده باشند، در غیر اینصورت امکان پذیرش مستقیم رشته پزشکی را نخواهند داشت.

 

تحصیل در آلمان

آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته اروپایی که به لحاظ جغرافیایی فاصله نزدیکتری با ایران دارد (نسبت به کانادا و آمریکا) معمولا مرکز توجه بسیاری از علاقمندان به ادامه تحصیل در خارج کشور است.

مزایای تحصیل در آلمان

  1. امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان

تحصیل در خارج کشور؛ کانادا، آلمان یا آمریکا

بودجه آموزش عالی در دانشگاه‌های آلمان توسط دولت این کشور تامین می شود و به همین دلیل تحصیل در آلمان برای دانشجویان آلمانی و هم برای دانشجویان بین المللی رایگان است.

  1. برخورداری از زیربنای فوق العاده مدرن

دانشگاه‌های آلمان به دلیل برتری زیرساخت و برنامه های آموزشی خود در سطح جهان شناخته شده‌اند. مطالعات علمی مبتنی بر عمل در این دانشگاه‌ها، به مثابه راه های تحول آموزش در سطح جهانی در نظر گرفته می شوند.

  1. مدارج تحصیلی شناخته شده در سطح جهانی

در حال حاضر دانشگاه‌های آلمان همگی تحت اصلاحات بولونیا فعالیت می کنند که این امر باعث می شود همه دانشجویان یک مدرک واحد را که در سطح بین المللی شناخته شده و دارای اعتبارند، دریافت کنند.

  1. امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان نه تنها رایگان است، بلکه اگر از سطح زبان آلمانی خوبی برخوردار نیستید، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز برای شما وجود دارد.

  1. فرصت‌های عالی شغلی

دانشگاه‌های علوم کاربردی در آلمان با شرکت های بزرگ قرارداد دارند و دانشجویان را با کارآموزی آماده اشتغال می کنند. ممکن است دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان درآمدی به همراه نداشته باشد، اما بعد از دریافت مدرک می‌تواند فرصت های شغلی مناسبی را برایشان فراهم کند.

  1. فرصتی برای کشف ابعاد مختلف زندگی در آلمان

زندگی دانشجویی در آلمان بسیار هیجان انگیز است. مردم آلمان بسیار دوستانه با شما رفتار می کنند، اما به حریم خصوصی شما وارد نمی شوند. احترام متقابل و نظم، بخشی از روال عادی زندگی روزانه است.

یکی دیگر از مزایای زندگی در آلمان، سیستم حمل و نقل عمومی عالی آن است که بسیار کارآمد، امن و سریع است. از دیگر امتیازات تحصیل در آلمان این است که شما می‌توانید با پرداخت مالیات که مبلغ بسیار ناچیزی است، کارت سفر خود را به صورت رایگان دریافت نمایید.

  1. امکان ماندن در آلمان پس از اتمام تحصیلات

پس از تکمیل تحصیلات خود در آلمان، شما این فرصت را خواهید داشت که در آلمان بمانید و به دنبال کار بگردید. قانون به فارغ التحصیلان بین المللی این اجازه را می دهد تا 18 ماه در این کشور بمانند و به دنبال کار بگردند.

معایب تحصیل در آلمان

  1. زبان

گرچه ممکن است تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان امکان پذیر باشد، اما دانشجویان بین المللی به دلیل نداشتن مهارت‌های زبان آلمانی در زندگی روزانه خود و در تعامل با افراد آلمانی ممکن است با مشکل مواجه شوند. برای مثال تابلوی ایستگاه‌های قطار محلی و سوپر مارکت‌ها به زبان آلمانی هستند و بسیاری از افراد بومی آلمان با زبان انگلیسی آشنایی ندارند.

  1. فقدان امکانات دانشجویی رایگان

دانشگاه‌های آلمان به خصوص دانشگاه‌های دولتی آن فاقد امکانات رایگان مثل آزمایشگاه‌های کامپیوتری با تکنولوژی پیشرفته، تیم مشاوران تخصصی و مراکز آموزشی مدرن هستند. و اگر هم مجهز به این امکانات باشند، دانشجویان می‌بایست بابت استفاده از آن ها هزینه صرف کنند.

  1. سیستم نمره‌دهی

سیستم نمره‌دهی و ارزیابی دانشجویان در دانشگاه های آلمان، فقط بر اساس امتحانات پایان ترم پایه‌گذاری شده است. در چنین سیستمی ممکن است دانشجویان در انتهای ترم تحصیلی، استرس زیادی را متحمل شوند.

  1. سیستم ثبت نام

سیستم ثبت نام در دانشگاه های آلمان از دانشگاه های دیگر کشورها متفاوت است. شما با ثبت نام در دانشگاه‌های دیگر دنیا، به صورت اتوماتیک برای شرکت در امتحانات نیز ثبت نام می شوید. اما در آلمان شما ابتدا می‌بایست در دانشگاه و دوره تحصیلی مورد نظر ثبت نام کرده و پس از گذشت نیمی از ترم، برای شرکت در امتحان نیز ثبت نام کنید.

  1. ساختار دوره های تحصیلی

تحصیل در آلمان مستلزم این است که شما بسیار مستقل و منظم باشید. در مقایسه با کشور آمریکا، دانشجویان آلمانی وقت کمتری را در کلاس‌های درس می‌گذرانند و بیشتر زمانشان را به صورت مستقل صرف کارهای درسی می کنند. این به آن معناست که شما باید در مدیریت زمانی که صرف تکالیف خود می کنید مستقل عمل کرده و منظم و کارآمد باشید.

 

تحصیل در آمریکا

گرچه دانشجویان زیادی از ایران در حال تحصیل در آمریکا هستند، اما بدلیل مشکلات ویزا که اخیرا برای ایرانیان بوجود آمده است، موقتاً تعداد متقاضیان تحصیل در آمریکا بسیار کاهش یافته است اما این شرایط شاید ماندگار نبوده و عوض شود.

در هر صورت از آنجا که تحصیل در آمریکا مورد توجه بسیاری از دانشجویان است. لذا آن را در این مقایسه جای داده‌ایم.

مزایای تحصیل در آمریکا

  1. تحصیل در دانشگاه‌هایی با کیفیت عالی

تحصیل در خارج کشور؛ کانادا، آلمان یا آمریکا

این یک واقعیت است که بسیاری از بهترین دانشگاه‌های دنیا در آمریکا واقع شده‌اند. در رتبه بندی سایت QS نیمی از 10 دانشگاه های برتر دنیا در آمریکا واقع شده اند.

  1. طیف وسیع رشته های تحصیلی

آمریکا با 4500 دانشگاه، رشته‌های متنوعی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارایه می کند. تقریباً هیچ کشوری در دنیا از چنین تنوعی در ارایه طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی برخوردار نیست.

  1. تقویت زبان انگلیسی

تحصیل در آمریکا این امکان را برای شما بوجود می آورد تا با زندگی در میان کسانی که زبان مادری شان انگلیسی است، مهارت های زبانی خود را ارتقا دهید.

  1. ساختن رزومه‌ای عالی

دانشگاه‌های آمریکا در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردارند و به دلیل کیفیت بالای خود شناخته شده‌اند. شرکت‌ها معمولاً بسیار راغب هستند نیروی کار خود را از میان کسانی که از این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند، استخدام کنند.

  1. سفر و دستیابی به دیدی تازه به دنیا

کشور آمریکا با تنوع جغرافیایی و فرهنگی خود، این امکان را برایتان فراهم می آورد تا فرهنگ ها و جاهای بیشتری از دنیا را ببینید و ذهنی بازتر و دید وسیع تری پیدا کنید.

  1. تاکید بر یادگیری از طریق عمل

ساختار آموزشی دانشگاه های آمریکا بیشتر بر یادگیری عملیاتی استوار است تا مفاهیم تیوریک. این سیستم کاملاً مبتنی بر استانداردهای صنعتی است و دانشجویان را برای بازار کار آماده می کند.

معایب تحصیل در آمریکا

  1. چندگانگی برنامه‌های آموزشی در ایالات مختلف

هر یک از ایالات آمریکا از برنامه آموزشی متفاوتی پیروی می کنند. مباحثی که در عناوین درسی مشابه ارایه می شود ممکن است به طور قابل توجهی در دانشگاه های مختلف، متفاوت باشد.

چنین تفاوتی باعث شکاف در آموزش می شود و ممکن است کارفرمایان برای استخدام کارمندان، فارغ التحصیلان برخی دانشگاه ها را ترجیح دهند. این امر در نهایت منجر به افزایش  نابرابری میان نیروهای کار می شود.

  1. هزینه بالای تحصیل

یکی از بزرگ ترین محدودیت های تحصیل در آمریکا، هزینه بالای تحصیل در آن است. هزینه تحصیل در آمریکا در مقایسه با کشورهای دیگر جهان بالاتر است.

  1. پیچیدگی روند پذیرش

روند پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا، در مقایسه با کشورهای دیگر پیچیده تر است. دانشجویان برای اینکه بتوانند از دانشگاه‌های رده بالا پذیرش بگیرند، باید واجد شرایطی فراتر از یک پیشینه تحصیلی خوب باشند. پیشینه فعالیت، هم در زمینه های علمی و هم در زمینه های اجتماعی از امتیازاتی است که در هنگام پذیرش از دانشگاه های آمریکا در نظر گرفته می شود، مانند شرکت در فعالیت هایی که به اجتماع خدمت می کند، کار داوطلبانه، پروژه های علمی و هنری.

  1. محدودیت مزایای اجتماعی و کار برای دانشجویان بین المللی

یکی از بزرگ ترین معایب تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی، این است که دسترسی به مزایایی مانند امنیت اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و تقریباً تمامی موارد، محدودیت وجود دارد.

 

                       مقایسه تحصیل در کانادا، آلمان و آمریکا در یک نگاه                      

 مزایا   /   کشور

کانادا

آلمان

آمریکا

کیفیت بالای تحصیل

 

 

 √

تحصیل رایگان

 

 √  

 

امکان مهاجرت

  √  

 

 

هزینه زندگی مقرون به صرفه

 

  √   

 

امنیت و سلامت جامعه

  √   

 

 

امکان تحصیل به دو زبان

  √   

  √  

 

فرصت های شغلی

 √ 

 

 

جامعه چندفرهنگی

  √  

 

 

طیف وسیع رشته ها

 

 

  √   

سیستم ثبت نام آسان

 √  

 

 

برابری در بهره‌مندی از مزایای اجتماعی

√ 

 

 

 

هر کدام از دانشجویان پیشینه تحصیلی، منابع مالی، روحیات، علاقمندی‌ها و شرایط ویژه خود را دارند. کشورها و دانشگاه‌های مختلف نیز، هرکدام مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند و دانشجویان می‌بایست با در نظر گرفتن این معیارها و نیز سنجیدن شرایط ویژه خود با دیدی باز و واقع بینانه، بهترین کشور و دانشگاه ممکن را به عنوان مقصد تحصیل خود برگزینند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار