آیا بیکاری ارثی است؟
کد خبر: ۱۳۰۳۶
تاریخ انتشار: 2015 October 01    -    ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
وجود عواملی در خانواده‌ها باعث می‌شود تا احتمال از دست دادن شغل در میان پدرها و پسرها بیشتر شود. مثلا نگاهی که در خانواده به مسئله کار کردن وجود دارد، اهمیتی که به سعی و کوشش فرد داده می‌شود و دیدگاهی که نسبت به بیکاری در خانواده وجود دارد...
بررسی گروهی از کارشناسان موسسه «تحقیقات اقتصادی لایبنیتس» (IWH) مستقر در شهر «هاله» ‌در شرق آلمان، نشان می‌دهد که در این کشور پس‌زمینه‌های خانوادگی تاثیری قوی بر میزان شانس موفقیت نوجوانان در آینده دارد‌ به گونه‌ای که کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی فوق‌برنامه و خارج از ساعات درس نیز به گفته کارشناسان نمی‌تواند کمبود این پس‌زمینه‌ها را جبران کند.


این متخصصان در بررسی‌های خود همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که میان بیکاری پدران و بیکاری پسران ‌آنان در آینده ارتباط وجود دارد؛ بدین معنا که پسرانِ پدران بیکار در آینده به احتمال بسیار زیاد خود نیز بیکار خواهند ماند.


در این بررسی که بیش از ۳۰ سال به طول انجامیده، داده‌های نزدیک به ۳۰ هزار نفر ارزیابی شده‌اند. نتیجه آنکه نوجوانانی که در سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی، پدرانشان بیکار بوده‌اند، خود اغلب در سن ۱۷ تا ۲۴ سالگی بیکار مانده‌اند.


به گفته «اشتفان مولر»، سرپرست این مطالعه، مشاهده ارتباط میان بیکاری پدران و بیکاری پسران آنها در آینده در این مطالعه قابل توجه است به ویژه در مورد پدرانی که فاقد تحصیلات دبیرستانی و دیپلم بوده‌اند.


وی در همین زمینه اضافه می‌کند: به ازای هر یک سالی که پدر بیکار می‌ماند، مدت زمان بیکاری پسر به طور متوسط دو هفته افزایش می‌یابد.


کارشناسان بر این باورند که وجود عواملی در خانواده‌ها باعث می‌شود تا احتمال از دست دادن شغل در میان پدرها و پسرها بیشتر شود. مثلا نگاهی که در خانواده به مسئله کار کردن وجود دارد، اهمیتی که به سعی و کوشش فرد داده می‌شود و دیدگاهی که نسبت به بیکاری در خانواده وجود دارد، نقشی مهم در بیکاری احتمالی پدران و پسران دارد.


اما نکته‌ قابل تامل دیگری که از این بررسی به دست آمده، این است که در خانواده‌هایی با تبار خارجی و نیز در خانواده‌های ساکن در شرق آلمان این ارتباط (بیکاری پدران و پسران) وجود نداشته است. کارشناسان این امر را مرتبط با تغییر و تحرکی دانسته‌اند که نسل پسران در مقایسه با نسل پدران تجربه کرده‌اند. در خانواده‌های خارجی‌تبار سکونت در کشوری جدید و ریشه دواندن در آن موجب برهم زدن این رابطه شده است. در خانواده‌های آلمانی ساکن شرق، اتحاد دو آلمان و بیکاری گروهی در شرق، ارتباطات اجتماعی با ثبات را دستخوش تحول و تغییر کرده‌اند.


اشتفان مولر تاکید می‌کند که این مطالعه به خوبی نشان می‌دهد که بیکاری در سنین نوجوانی تاثیری منفی بر وضعیت اشتغال فرد در آینده دارد. راهکاری که این متخصص آلمانی برای از میان بردن ارتباط میان بیکاری پدران و پسران‌ ارائه می‌دهد، فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی برای این گروه از پسران است.


بنابر این گزارش نتایج مطالعات فوق قابل تعمیم به دختران نبوده و به گفته اشتفان مولر، این گروه از کارشناسان اکنون در حال مطالعه در همین زمینه با محوریت دختران هستند.
دزنیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار