هنوز بسیاری از اجساد به سردخانه‌ها منتقل نشده‌اند
کد خبر: ۱۳۰۲۵
تاریخ انتشار: 2015 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
"حسین نوش آبادی" معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی احضار کاردار عربستان سعودی از سوی وزارت امور خارجه با بیان این مطلب گفت: در این احضار ها مراتب ناخرسندی و نارضایتی مسوولان ایران نسبت به کوتاهی ها و بی تدبیری های مجریان امر حج اعلام شده است.

دولت عربستان باید به قاعده حق و انصاف عمل کند

نوش آبادی با تاکید بر اینکه دولت عربستان سعودی باید نسبت به این حادثه با انصاف و به حق عمل کند؛ ادامه داد: برای ما جای تعجب است که تاکنون چرا دولت عربستان مجوز ورود هیات ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای سرکشی و رسیدگی به امور حجاج جان باخته و مصدومان این حادثه صادر نکرده است.

وی ادامه داد: اینگونه رفتار از سوی دولت عربستان خلاف عرف دیپلماتیک، هنجارهای حقوقی و روابط بین المللی است بنابراین عربستان در این زمینه باید به قاعده حق و انصاف عمل کند.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عربستان به عنوان عضو جامعه بین الملل و از تابعان حقوق بین الملل باید در برابر حوادثی که تضییع حقوق سایر کشورهای اسلامی را به همراه دارد، پاسخگو باشد.

حق هر دولت خسارت دیده ای است تا به مسایل اتباع خود رسیدگی کند

وی درادامه افزود: این حق طبیعی یک دولت خسارت دیده است تا نسبت به مسایل و مشکلات اتباع خود در کشور دیگر رسیدگی  و توجه داشته باشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:جمهوری اسلامی ایران شدیدا از سهل انگاری دولت عربستان چه در ارتباط با اصل حادثه منا و چه در ارتباط با امداد رسانی، درمان مصدومین و حمل پیکرهای مطهر و پاک جانباختگان این حادثه ناگوار معترض و ناخرسند است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به کوتاهی مسوولان سعودی در انتقال به موقع پیکرهای زائرین جانباخته معترض است.

عربستان حق ندارد بدون اجازه زائرین را در کشور خود دفن کند

نوش آبادی همچنین با اشاره به شایعه دفن پیکرهای زائرین جانباخته بدون رضایت مسوولان کشور و خانواده های آنها گفت: ما به دولت عربستان اجازه نمی دهیم زائران را بدون اجازه در عربستان دفن کنند.

وی با اشاره به تنظیم نامه ای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به وزیر امور حج کشورعربستان سعودی، افزود: در این نامه نسبت به رسیدگی مصدومین و نحوه نگهداری اجساد زائرین جانباخته ایرانی اعتراض شده است.

نوش آبادی گفت: برخی اخبار رسیده از کشور عربستان درباره حادثه منا نگران کننده است به طوری که هنوز بسیاری از اجسادی که جمع آوری شده اند به سردخانه ها منتقل نشده اند و در درمان بیماران و مصدومین کشور ما کوتاهی و قصور شده است.

وی با اشاره با اینکه تاکنون سرنوشت بسیاری از مفقودین مشخص نشده است، ادامه داد: هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان و مصدومین این حادثه از سوی دولت عربستان سعودی اعلام نشده است، بنابراین ما حق داریم نسبت به اینگونه رفتارهایی که خلاف عرف دیپلماتیک است معترض باشیم.

نوش آبادی افزود: ما اعتقاد داریم ابعاد حادثه منا باید بعدها از جهات حقوق بین الملل مورد بررسی قرار گیرد زیرا ما مکه و مدینه را حرم امن خداوند می دانیم و حادثه مسجد الحرام و سقوط بالابر و حادثه منا به گونه ای امنیت مکه را زیر سوال برده و بی مبالاتی، بی تدبیری و سهل انگاری مسوولان امر را آشکار کرده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد گفت: انتظار ما این است که همین امروز نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به وزیر امور حج کشور عربستان از طریق سفارت عربستان در تهران ارسال شود البته ما از راه های دیگر این کار را نیز پیگیری خواهیم کرد.

کاردار عربستان سعودی:

تشکیل شش کمیته در عربستان برای رسیدگی به حادثه منا

در ادامه این دیدار "احمد المولد" کاردار کشور عربستان سعودی در تهران ضمن ابراز تاسف از اتفاق این حادثه و تسلیت به خانواده های قربانیان گفت: امیدوارم خداوند درگذشتگان این حادثه را جزء شهدا قرار داده و به خانواده های آنها صبر دهد.

وی با اشاره به تشکیل 6 کمیته تحقیق و پژوهش در کشور عربستان برای رسیدگی به دلایل این حادثه ادامه داد: این 6 کمیته در حال تحقیق و پژوهش درباره دلایل و قصورات این حادثه دردناک هستند و در نهایت نتایج آن به اطلاع همه خسارت دیدگان می رسد.

کاردار عربستان افزود: در پی نتایجی که از طریق تحقیقات این 6 کمیته به دست آید هر نهاد و مرکزی در وقوع این حادثه قصوری داشته مجازات خواهد شد.

وی درباره علت عدم صدور مجوز ورود هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون پاسخی از سوی دولت عربستان به سفارت در تهران ارسال نشده و به محض اینکه آنها پاسخ دهند به اطلاع شما می رسد.

کاردار عربستان در باره اینکه چرا مجوز ورود مسوولان هلال احمر و وزیر بهداشت ایران صادر شده ولی مجوز این هیات به سرپرستی علی جنتی تاکنون به تعویق افتاده ادامه داد: تاکنون هیچگونه مخالفت صریح و روشنی نه از طرف سفارت عربستان و نه مسوولان و مقامات عربستان سعودی مبنی بر عدم ورود وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده و به محض اعلام پاسخ آنها مراتب به شما اعلام خواهد شد.
ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار