مرگ ۳۵ درصد از مرجان‌های چابهار
کد خبر: ۱۲۹۸۸
تاریخ انتشار: 2015 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: بررسی‌های اخیر نشان داد که ۳۵ درصد از مرجان‌های خلیج چابهار به دلیل رسوب گرفتگی به طور کامل از بین رفته‌اند.
سعید محمودی افزود: طی چند روز اخیر بررسی‌های کارشناسی به همراه تیم غواصی متخصص روی مرجان‌های خلیج چابهار انجام شد.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داد که میزان سفید شدگی در مرجان‌های خلیج چابهار در مقایسه با مرجان‌های خلیج فارس به مراتب بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مقاومت مرجان‌های چابهار در مقابله با عوامل طبیعی نسبت به مرجان‌های خلیج فارس به مراتب زیادتر است.

به گفته وی، دلیل این امر نیز به احتمال فراوان مربوط به وزش بادهای مونسون و ایجاد امواج با تلاطم بیشتر است که همین امر باعث خنک تر شدن آب دریا در مقایسه با خلیج فارس است.

محمودی افزود: مرجان‌هایی که دچار سفیدشدگی شده بودند از گونه توده‌ای بودند.

وی اظهار کرد: روی برخی از مرجان‌ها که دچار پدیده سفیدشدگی شده بودند، احیای پولیپ‌های مرجانی دیده شد که حاکی از احیای مجدد آن مرجان است.

محمودی تصریح کرد: بنابراین این احتمال وجود دارد برخی از مرجان‌های سفید شده دوباره احیا شده و زندگی دریایی خود ادامه دهند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص میزان سفیدشدگی مرجان‌ها و مواجهه تعداد زیادی از مرجان‌های خلیج چابهار با مرگ، گفت: بررسی‌های بیشتر نشان داد بیش از ۳۵ درصد از کلونی‌ها سایت جدید مرجانی چابهار دچار مرگ شده‌اند.

محمودی اظهار داشت: بسیاری از این رسوبات با منشأ خشکی و با احتمال زیاد ناشی از فعالیت‌های لایروبی پروژه ساخت اسکله شهید بهشتی بوده است.

وی یادآور شد: بیشتر مرجان‌هایی دچار رسوب گرفتگی شده بودند که چیدمان آن به صورت مقعر و تخت در کف سایت مرجانی صورت گرفته بود.

محمودی تاکید کرد: اما اکثر کلونی‌هایی که به صورت گنبدی شکل چیدمان یافته بودند دچار رسوب گرفتگی نشده و به حیات‌شان ادامه داده بودند.

وی خاطرنشان ساخت: با پایش‌هایی که انجام شد موفق شدیم رسوبات ایجاد شده را از روی تعدادی از مرجان‌ها پاک‌سازی کنیم تا احتمال مرگ مابقی را کاهش دهیم.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: هم‌چنین با کمک تیم غواصی متخصص، مرجان‌های واژگون شده را دوباره به حالت اولیه بازگردانده و به آنها ساخت گنبدی شکل بخشیدیم.

محمودی تاکید کرد: اگر در چیدمان سایت جدید مرجانی، کلونی‌ها به صورت گنبدی قرار داده می‌شدند شاهد این فاجعه زیست محیطی نبودیم.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با انجام پایش‌های مکرر بتوانیم به موقع نسبت به نجات مرجان‌های در معرض خطر نابودی اقدامات لازم را انجام دهیم.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار