مجسمه داریوش در دست سوداگران بود + عکس
کد خبر: ۱۲۹۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰

رییس پلیس پلدختر گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) و ماموران انتظامی این شهرستان موفق به کشف و ضبط ، یک قطعه مجسمه از جنس طلا 22 عیار با پایه نقره ای متعلق به داریوش هخامنشی را از سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی کشور در پلدختر شدند.

سرهنگ رضا داوودی افزود: با توجه به اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام و ماموران نیروی انتظامی در جهت حفظ صیانت از کشور موفق به کشف این مجسمه در حین انجام معامله در پلدختر شدند.

وی گفت: کارشناسان قیمت این شیئ تاریخی را 30 میلیارد ریال تایید کردند و در این رابطه دو نفر سوداگر میراث فرهنگی دستگیر و با قرار قانونی روانه زندان شدند.

رییس پلیس پلدختر به جزییات این مجسمه پرداخت و افزود: وزن این مجسمه یک کیلو 694 گرم، ارتفاع آن 45 سانتی متر برروی پایه نقره ای آن خط مس باستان منقوش شده است.

سرهنگ داوودی تصریح کرد: بر روی اصل مجسمه رداعی که بر تن دارد خط میخی ایران باستان با معانی و مفهوم مشخص نقش بسته است.



رییس پلیس پلدختر گفت: برخی کارشناسان بر این باورند که این شیئ طلایی از روی مجسمه سنگی داریوش که سر ندارد و در موزه ملی ایران نگهداری می شود که در سال 1970 میلادی در پایتخت زمستانی هخامنشی شهرستان شوش کشف شده ساخته شده است.

وی افزود: این شیئ تاریخی، تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان جهت مطالعات بیشتر داده خواهد شد.



فرمانده انتظامی به سوداگران اموال و اشیا تاریخی که سرزمین باستانی لرستان را هدف سودای خود قرار داده اند هشدار داد و گفت: سوداگران بدانند که در صورت مشاهده هر گونه تخریب و قاچاق اموال و خرید و فروش اموال فرهنگی با توجه به اشرافیت مورد شناسایی قرار خواهند گرفت و به مجازات می رسند.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
1
3
اینکه خیلی به تقلبی می زنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
0
0
فکر نکنم اصل باشه تقریبا واضحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار