نشانه‌های سرطان گوارش را بشناسید
کد خبر: ۱۲۹۶۹
تاریخ انتشار: 2015 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه رژیم غذایی مناسب و بهبود کیفیت زندگی دو عامل مهم در کاهش سرطان است، علائم و نشانه‌های سرطان گوارش را تشریح کرد.

شهرام آگاه با اشاره به اینکه سرطان های شایع دستگاه گوارش شامل دهان، مری، معده، روده، صفرا و کبد است، اظهارداشت: سوء هاضمه یا سوزش سردل، تهوع و استفراغ، نفخ شدید پس از صرف غذا، بی اشتهایی، ضعف و خستگی و خونریزی به صورت استفراغ خونی یا خون در مدفوع از نشانه های ابتلاء به سرطان معده است که باید افراد نسبت به این علائم آگاهی داشته باشند.

وی در مورد سرطان روده افزود: تغییرات در اجابت مزاج، خون در مدفوع، اسهال، یبوست و یا احساس عدم تخلیه کامل، کاهش قطر مدفوع کاهش وزن بدون علت، خستگی و استفراغ از نشانه های ابتلاء به سرطان روده بوده و فردی که این علائم را مشاهده کرد باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کند.

به گفته این متخصص گوارش سن بالای 50 سال، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده، سابقه ابتلا به پولیپ روده بزرگ و کولیت السروز (زخم های متعدد در روده بزرگ) از عوامل خطر سرطان روده است.

آگاه ادامه داد: استعمال دخانیات، نوشیدن الکل، خوردن غذاهای داغ و یا بسیار تند، استرس و فشارهای روحی روانی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله علل بروز سرطان دهان است.

وی با اشاره به اینکه وجود بافت زخمی و ملتهب در دهان بیش از یک ماه می تواند از نشانه های سرطان دهان باشد، گفت: مشاهده کبودی و ورم بی دلیل در دهان، وجود لکه های سفید و قرمز روی لثه و زبان و یا دیواره های دهان، بی حسی زبان، گرفتگی و یا خشن شدن صدا به مدت بیش از 6 هفته از دیگر نشانه های سرطان دهان است.

این متخصص گوارش اظهارداشت، سرطان کبد، مری و کیسه صفرا از دیگر سرطان های دستگاه گوارش است و افراد به طور کلی در صورت مشاهده هرگونه مشکل در دستگاه گوارش و رفع آن حتما اقدامات لازم و تمهیدات درمانی و بهداشتی را انجام دهند.

آگاه اظهار داشت: افزایش مصرف چربی، گوشت قرمز و کاهش فیبر غذایی با این بیماری بسیار مرتبط است که با رژیم غذایی مناسب و بهبود کیفیت زندگی و ورزش می توان به مقدار زیادی از بروز سرطان جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که سابقه سرطان دستگاه گوارش در خانواده خود داشته باید نسبت به علل و علائم سرطان بیشتر گوش به زنگ بوده و نسبت به چکاب به موقع اقدام کنند.

فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار