تأثیر استروئیدهای خوراکی در مقابل درد سیاتیک ‌
کد خبر: ۱۲۹۵
تاریخ انتشار: 2015 May 31    -    ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵
پردنیزون دارویی است که برای درمان سیاتیک حاد معمولا تجویز می‌شود. سیاتیک حاد وضعیتی است که به واسطه بیرون زدگی دیسک، درد شدید در کمر و پا ایجاد می‌کند.
تأثیر استروئیدهای خوراکی در مقابل درد سیاتیک ‌پردنیزون دارویی است که برای درمان سیاتیک حاد معمولا تجویز می‌شود. سیاتیک حاد وضعیتی است که به واسطه بیرون زدگی دیسک، درد شدید در کمر و پا ایجاد می‌کند. آزمایش‌های بالینی تصادفی نشان داده اند پردنیزون در مقابل این وضعیت، تقریبا به طور کامل ناکارآمد است.

استروئیدهای خوراکی در مقابل درد سیاتیک ممکن است بی تاثیر باشند

محققان در این مطالعه 267 فرد مبتلا به فتق دیسک را به صورت تصادفی انتخاب کرده و به مدت 15 روز پردنیزون خوراکی (داروی استروئیدی) و یا دارونما به آنها دادند. پیشتر، بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) توسط آزمایش‌های تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تأیید شده بود و همه بیماران درد و ناتوانی شدیدی داشتند که با مقیاس درجه‌بندی با اعتبار خوب، اندازه گیری شده بود. این مطالعه در JAMA منتشر شد.

هر دو گروه علائمشان در پایان سه هفته، بهبود یافت. در شش هفته از نظر آماری هیچ تفاوت قابل توجهی بین دو گروه از نظر درد یا ناتوانی وجود نداشت.

در پایان یک سال هنوز هیچ تفاوتی در میزان درد دو گروه وجود نداشت اما در گروهی که پردنیزون مصرف میکردند، ناتوانی کمی کمتر از گروه دیگر دیده می‌شد. محققان این مقاله میگویند مدت زیادی پس از پایان درمان مشخص شد که این تفاوت، ممکن است تصادفی باشد. هیچ تفاوتی بین دو گروه در احتمال جراحی ستون فقرات وجود نداشت.

استروئیدهای خوراکی در مقابل درد سیاتیک ممکن است بی تاثیر باشند

پردنیزون عوارض زیادی از جمله سردرد، افزایش اشتها، تغییرات خلق و ضربان قلب نامنظم به دنبال دارد. دکتر هارلی گولدبرگ مؤلف این مقاله و رئیس خدمات مراقبت ستون فقرات در Kaiser Permanente در سن‌خوزه کالیفرنیا می‌گوید: این مطالعه اطلاعاتی برای کمک به تصمیم گیری راجع به گزینه‌های درمانی در اختیار قرار می‌دهد؛ اما به تنهایی بر اساس آن نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد. درمان یک تصمیم مشترک بین بیمار و پزشک است.‌

زینب رهامی
منبع: nytimes

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار