موانع پیش روی هند برای دیجیتالی شدن
کد خبر: ۱۲۸۸۷
تاریخ انتشار: 2015 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
موکش آگی، رئیس شورای کسب و کار هند-آمریکا، طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» درباره تلاش هند برای نفوذ به «سیلیکون ولی» سخن گفت و ابعاد سفر «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند را به این منطقه تکنولوژی آمریکا بررسی کرد.

نارندرا مودی اولین نخست‌وزیر هند است که ظرف 30 سال اخیر از سیلیکون ولی بازدید کرده است. هندی‌های زیادی در سیلیکون ولی، مهد تکنولوژی آمریکا مشغول به کار هستند و دیدن نخست‌وزیر کشورشان در سیلیکون ولی، می‌تواند به آن‌ها اعتماد به نفس و احساس غرور بدهد.

صنعت تکنولوژی و «سیلیکون ولی» عامل پیشرفت و توسعه زیادی در هندوستان بوده و نخست‌وزیر این کشور می‌خواهد مطمئن شود هند در سال‌ها و دهه‌های آینده نیز از این الطاف بهره‌مند خواهد شد.

موکش آگی، درباره اهداف مودی از این بازدید، به «بلومبرگ» گفت: باید از دیدگاه دولت هند به این سفر نگاه کرد. تجارت بین هند و آمریکا حدود 100 میلیارد دلار است و کمی بیش از 60 میلیارد آن به خدمات IT اختصاص دارد. هدف مودی، خلق یک هند دیجیتالی است.

به گفته آگی، نگاه مودی به سیلیکون ولی، از دیدگاه تکنولوژی و سرمایه‌گذاری است و از همه مهم‌تر اینکه 15 درصد استارتاپ‌های سیلیکون ولی توسط هندی‌ها به راه افتاده است. مودی در پی آن است که این کارافرین‌ها را راضی کند تا به هند رفته و چنین محیطی را در کشور فراهم کنند.

مجری «بلومبرگ» خاطرنشان کرد که قدم اول برای ساخت یک هند دیجیتالی، احداث زیرساخت‌های لازم است: فکر می‌کنم در حال حاضر 85 درصد مردم هند به اینترنت دسترسی ندارند. سیلیکون‌ولی چگونه می‌تواند به مودی کمک کند که زیرساخت‌های چنین پرهزینه‌ای را برپا کند؟

آگی ضمن تأیید اظهارات مجری تأکید کرد: اگرچه امروزه 85 درصد مردم هند اینترنت ندارند، اما اگر به یاد بیاوریم که این آمار تنها سه سال پیش چقدر بود، متوجه رشد خواهیم شد. شمار کاربران اینترنت در هند از بیش از 100 میلیون در سه سال گذشته، به 300 میلیون نفر رسیده است.

آگی افزود: از لحاظ تعداد کاربران رشد خوبی وجود دارد، اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نحوه رساندن اینترنت پرسرعت به 606 هزار روستا در هند است. باید در این زمینه خلاقانه عمل کنیم و راه‌های متفاوتی برای رسیدن به روستاها پیدا کنیم. به عقیده من این کار چالش‌برانگیز است و سرمایه زیاد و تکنولوژی‌های جدید نیاز دارد.

به گفته مجری «بلومبرگ» آمریکا نیز با چالش مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند. او از آگی پرسید که ترکیب درست بین سرمایه‌گذاری خارجی، مخابرات داخلی و مخارج دولت چطور مهیا می‌شود؟

رئیس شورای کسب و کار هند-آمریکا تصریح کرد که دولت آمریکا چنین بودجه‌ای ندارد و برای تأمین این هزینه‌های باید به مدل جدیدی برسیم. آگی، این مدل جدید را شراکت عمومی و خصوصی توصیف کرد: دولت هند نیز باید هوشمندانه سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی را راضی به سرمایه‌گذاری در هند بکند و سود خوبی به‌دست آورد و اینترنت پرسرعت را هم به همه نقاط کشور برساند.

مجری «بلومبرگ» از آگی پرسید که نارندرا مودی به جز اینترنت، چه زیرساخت‌های دیگری باید بنا کند؟

موکش آگی اظهار کرد: یک نکته مهم که باید لحاظ شود، شفافیت و قابل پیش‌بینی بودن در سیاست‌گذاری است. اگر دولت نتواند این موضوع را رعایت کند، سرمایه‌گذاران، اشخاص و شرکت‌ها راضی به ورود و سرمایه گذاری نخواهند شد. اقدام دوم، تسهیل فرآیند کسب و کار است. هند باید سرمایه‌گذاری و کسب مجوز ساخت و ساز هتل و کارخانه و غیره را برای خارجی‌ها تسهیل کند.

اقتصاد نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار