چیز‌هایی که فکر می‌کنید طبیعی اند؛ اما ساخته دست بشرند!
کد خبر: ۱۲۸۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
در دنیایی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی تا حدّ زیادی همه امور را رقم می‌زند. این امر به شکل گسترده‌ای در پیشرفت مصنوعات بشری سهم داشته است، تا جایی که برخی چیز‌هایی که آن‌ها را طبیعی برمی شماریم، ساخته دست بشر هستند.

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند اختصاصی «تابناک باتو»؛ در دنیایی زندگی می کنیم که تکنولوژی تا حدّ زیادی همه امور را رقم می زند. این امر به شکل گسترده ای در پیشرفت مصنوعات بشری سهم داشته است، تا جایی که برخی چیزهایی که آنها را طبیعی برمی شماریم، ساخته دست بشر هستند.

۱.باروری حوضه آمازون

بر خلاف باور مرسوم، حوضه آمازون از زمان شکل گیری اش مثل امروز بارور و حاصلخیز نبوده است. بومیان و ساکنان اصلی آمازون، کودی را اختراع کردند که سهم زیادی در باروری خاک این منطقه داشته تا جایی که این باروری هزاران سال باقی مانده است.

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرندساکنان اصلی آمازون نقش پر رنگی در خلق تنوع موجود امروز داشته، این حقیقت به تازگی در برخی پژوهش های باستانی کشف شده است. نوع بشر در حدود ۱۳۰۰۰ سال پیش در این منطقه ساکن شدند و ۸۰۰۰ نوع از گیاهان را که امروزه رشد می کنند، مانند نارگیل برزیلی، درخت انگور آمازون و ... را کاشته و اهلی کردند.

گفتنی است، حوضه آمازون بخشی از آمریکای جنوبی که توسط رود آمازون و شاخه‌های آن زهکشی می‌شود. حوضه آبریز آمازون پهنه‌ای به مساحت تقریبی ۷٬۵۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع یا حدود ۴۰ درصد قاره آمریکای جنوبی را می‌پوشاند. این حوضه در کشورهای بولیوی، برزیل، کلمبیا، اکوادور، گویان، پرو، سورینام و ونزوئلا قرار دارد.

۲. بروکلی و برخی انواع گیاهان و میوه ها

اگر قبل از ۲۰۰۰ سال پیش زندگی می کردید، بروکلی را در غذای خود نمی یافتید. پژوهشگران با هیبریداسیون کلم وحشی، کلم بروکلی را به طور انتخابی تولید کردند. پژوهشگران و مزرعه دارانی از ایتالیا هم در سال 1970 میلادی، آن را به عمل آورده و سپس آن را به اروپا و آمریکا بردند.

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند

دقیقاً مثل لیمو، لیمو به شکل کنونی آن اصلاً در طبیعت وجود نداشت و با هیبریداسیونِ پرتقال ترش و سیترون تولید شد. در ابتدا در برمه و شمال شرق هند کاشت و برداشت می شده و به محبوبیت زیادی دست یافته و زراعت آن در قرن پانزدهم میلادی در اروپا آغاز شده است. شایان ذکر است که هیبریداسیون عبارت است از آمیزش بین دو رقم گیاه یا حتی دو جنس از یک خانواده به طوریکه فرزند حاصله با والدین خود متفاوت است و در برخی اوقات بذرها از والدین خود صفات برتر نشان می دهند.

۳. دریاچه مید در لاس وگاس

دریاچه مید در لاس وگاس یکی از مراکز تفریحی به شمار می رود. با وجود وسعت و عمقی که این دریاچه دارد، شاید غافلگیر کننده باشد، اگر بدانید که ساخته دست بشر بوده و طبیعی شکل نگرفته است. این دریاچه در سال 1936 میلادی ساخته شد و آب آن از سد هوور (Hoover) تأمین گردید. آب انباشته شده از سد هوور موجب تخلیه کل شهر گردید که خرابه های آن در هنگام افت سطح آب قابل مشاهده است.


چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند

۴. نزدیک شدن صفحات تکنوتیکی زمین

اگر گمان می کنید که همه تکان هایی که زمین را درمی نوردد به شکل طبیعی رخ می دهد، در اشتباه هستید! یک تحقیق که در مجله پژوهش های زلزله شناسی در سال 2017 میلادی منتشر شد، نشان داد که در ۱۵۰ سال گذشته، ۷۳۰ زلزله ویرانگر با قدرت 7.9 بر مقیاس ریشتر به دلیل فعالیت های بشری رخ داده است؛ مانند فعالیت های معدن سازی، ساخت سد و شکستن زمین که باعث نزدیک شدن صفحات تکتونیکی (زمین ساخت صفحه ای) در پوسته زمین شده و شکستگی های بزرگی را منجر گشته است.

 

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند
۵. صدف های مخصوص برای استخراج مروارید

هم اکنون حدود 99 درصد مرواریدهای موجود در بازارهای جهانی، به طور کاملاً طبیعی تشکیل نمی شوند بلکه آنها را در شرایط کنترل شده در مزارع مروارید پرورش، توسعه و کشت می دهند. این کار با استفاده از دو نوع صدف مروارید آب شور و صدف مروارید آب شیرین انجام می شود.

 

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند


۶. بوی گاز

بی شک می توانید به سرعت بوی نشت گاز یا گاز مایع شده را تشخیص دهید، اما آیا می دانستید این مواد به طور طبیعی بویی ندارند بلکه ماده ای با بوی خاص (ethyl mercaptan) به آن اضافه می کنند تا مردم را در صورت خطر هر گونه نشتی هشدار بدهند. به عبارت دیگر، گاز طبیعی ماده ای بی رنگ و بی بوست که در صورت نشت بسیار خطرآفرین است. بنابراین با افزودن مواد شیمیایی خاصی آن را بودار می کنند تا در صورت نشت به راحتی تشخیص داده شود. در این رابطه حداقل سطح بو، توسط مؤسسات مختلف تعیین شده است، اما به هر صورت گاز طبیعی باید آنقدر بودار شود که یک شخص با حسّ بوبایی متوسط بتواند موقعی که گاز در هوا به پایین ترین نقطه حد اشتعال رسید، به راحتی آن را تشخیص دهد.

 

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند
۷. دود مِه (اسماگ)

مِه یک پدیده کاملاً طبیعی است، در عین حال (دود مه) اینگونه نیست. دودمه معضل زیست محیطی خطرناک و ساخته دست بشر در مناطق شهرنشین و صنعتی است که به دلیل مقادیر اضافی و زاید آلودگی های تخلیه شده از دود کش کارخانه ها، و تأسیسات صنعتی ایجاد می شود. اصطلاح دودمه و یا اسماگ (smog) برای نخستین بار در اوایل 1900 میلادی در لندن مورد استفاده قرار گرفت تا بیانگر ترکیب دود (smoke) و مه (fog) باشد. آنچه امروزه مه دود و یا اسماگ می نامیم، ترکیبی از آلاینده ها و در نتیجه واکنش های پیچیده فتوشیمیایی و مولود زندگی شهرنشینی و صنعتی است.

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند

۸. بعضی از گونه های بوقلمون

به دلیل اقبال گسترده به بوقلمون در عید شکرگزاری، هزینه واردات این نوع از پرندگان در چنین مناسبتی به 46 میلیون دلار می رسد، نیاز مبرم به بوقلمون در مدت کوتاه سبب شده تا 99 درصد از انواع بوقلمون به جای جفت گیری طبیعی با روش تلقیح مصنوعیِ ساخته بشر تولید شوند.

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند

۹. کاشت وانیل

زراعت و کاشت وانیل بدون دخالت انسان ممکن نیست، زیرا وانیل به گرده افشانی با دست نیاز دارد، زیرا گرده افشانی طبیعی به وسیله زنبورها دیگر امکان پذیر نیست. بیشتر محصولات وانیل شامل وانیلین است که به صورت مصنوعی از لیگنین و لیگنین از ضایعات حاصل از چوب تهیه می شود.

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند
۱۰. زنبور قاتل

زنبور قاتل که در بسیاری از فیلم ها به تصویر کشیده می شود، یک نوع هیبرید است که در نتیجه تلاقی و آمیزش دو نوع زنبور ـ زنبور اروپایی و زنبور عسل آفریقایی ـ ایجاد شد. زنبور قاتل از خطرناکترین انواع حشرات است که با قدرت کشنده خود می تواند یک انسان را تا مسافت 400 متری دنبال کند. زنبورهای قاتل تاکنون منجر به کشته شدن 1000شخص شده است. انسانها در طمع تولید عسل بیشتر این دوگونه از زنبورها را آمیختند و زنبورهای قاتل تولید شدند.

چیزهایی که فکر می کنید طبیعیند اما ساخته دست بشرند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
50
مدیر عامل ما هم سه سال پیش تلویزیون لامپی داشت الان خونه میلیاردی و ماشین سوزوکی و حقوق نجومی و ... دارد . این هم ساخته دست بشر است . بشر از نوع ایرانی و مفت خور ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار