پای ساقی‌های مدرن به فضای مجازی باز شد+عکس
کد خبر: ۱۲۸۶۷
تاریخ انتشار: 2015 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
روزگاری می‌گفتند فاصله دسترسی به آن در همین تهران به زیر ۵۰ ثانیه رسیده. از سنتی‌اش گرفته تا صنعتی، از حشیش تا شیشه و ال اس دی و بعد‌ها کرک. برای یافتن همه آن‌ها کافی بود مشتری سری به پارکهای تهران بزند. حالا کیفیتش بماند اما انصافا باند توزیع مواد به بهترین نحو ممکن عمل می‌کرد و مشتریان هم از این سرعت عمل راضی بوده‌اند! اکنون همه چیز مدرن شده، از بسته بندی گرفته تا سیستم توزیع، دیگر برای دسترسی به مواد مخدر و روانگردان حتی لازم نیست تا سرکوچه هم رفت. یعنی حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتادی که براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور وجود دارند، نسبت به گذشته برای تهیه بسیار راحت‌تر شده‌اند.


پای ساقی‌های مدرن به فضای مجازی باز شد+عکس


فروش آنلاین، خیلی شیک و با کلاس!

اگر قبلا تلفنی یا حضوری مواد تحویل داده می‌شد این روز‌ها همه چیز مجازی شده است. معتاد عزیز خیلی شیک به سایت‌های فروشنده مواد مراجعه می‌کند وسفارش می‌دهد و با پیک رایگان تحویل می‌گیرد. در این سایت‌ها همه چیز به فروش می‌رسد. از شیشه‌ای که طبق امار ۲۰۰ هزار نفر از مصرف کنندگان را در برمی گیرد تا کرکی که در بین معتادان روزبه روز محبوب‌تر می‌شود. آن طور که عدد هوادارانش به چیزی در حدود ۲۱۰ هزار نفر رسیده است. فروش تریاک هم در این سایت‌ها جای خود را دارد، چرا همه صاحبان این سایت‌ها می‌دانند که تریاک همچنان در قله مصرف ایستاده و روزانه بیش از یک تن تریاک در کشور مصرف می‌شود و از این جهت در دنیا رقمی جدی محسوب می‌شود.

این شبکه واقعی در فضای مجازی

در همین باره مرکز تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از این می‌گوید که حدود ۵۰ واندی سایت تاکنون کشف شده که به فروش مواد می‌پردازند. سایتهایی که وقتی در آن‌ها می‌چرخی علاوه برفروش در فایلهایی به صورت پی دی اف و ورد هم اموزش مصرف می‌دهند و افزون براین از مزایای هر ماده مخدر می‌گویند. امکانات این سایت‌ها در زمینه نحوه مصرف و آموزش روزبه روز در حال افزایش است. بسیاری از مقاله‌هایی که از خواص مصرف گراس و یا شیشه در فضای مجازی دیده می‌شود ساخته، گردانندگان همین سایت هاست. سایتهایی که سعی می‌کنند امکانات زیادی در اختیار مشتری قرار دهند. آن قدر که مشتری وقتی به سایت وارد می‌شود آپشن‌های زیادی دارد. حتی ادرس یاب هم دارند تا در صورت فیلتر شدن مشتریان ادرس جدید بدون فیلتر را سریع پیداکنند. برخی از این سایت‌ها که به صورت زنجیره‌ای اداره می‌شوند قسمت سایتهای مورد علاقه هم دارند که دیگر سایتهای متصل به آن شبکه توزیع دراین قسمت دیده می‌شود.

 پای ساقی‌های مدرن به فضای مجازی باز شد+عکس

کالایی که قبحش ریخته، مصرف کننده می‌سازد

در این بین برخی از صاحب نظران براین مسئله تاکید دارند که این مسئله می‌تواند نقش مهمی در گسترش مصرف داشته باشد.

پیمان خش اندیش، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه دراین باره می‌گوید: این موضوع در ابتدا دو چیز را نشان می‌دهد، اول اینکه مواد مخدر در حال تبدیل شدن به یک کالای عادی مثل دیگر کالاهای قابل خرید است. دوم آنکه باندهای توزیع به کلی از کنترل خارج شده‌اند. ضمن اینکه خودشان را هم به روز کرده‌اند. هنگامی که شما به یک سایت مرجعه می‌کنید و به راحتی می‌توانید مواد بخرید یعنی آن کالا دیگرقبحی در جامعه شما ندارد. خود این ریخته شدن قبح می‌تواند به صورت اتوماتیک منجر به مصرف شود. چرا که آن خط قرمزهای فکری و رفتاری در موردش از بین رفته است. از سوی دیگر این مسئله حتی سبب می‌شود تا افراد کم سن و سال‌تر هم با این مواد اشنا شوند، آشنایی که خیلی زود می‌تواند آن‌ها را به مصرف کنندگان اضافه کند.

رد پای گرگ‌ها در برف اینترنت گم می‌شود

سعید مظفری، کار‌شناسفناوری اطلاعات با اشاره به دشواری‌های یافتن گردانندگان این سایت‌ها می‌گوید: پیدا کردن گردانندگان این سایت‌ها دارای مراحل پیچیده فنی خود است. البته در صورتی که آن‌ها به مسئله اینکه سرورشان کجا باشد توجه نکرده باشند. در غیر این صورت یافتن محل آن‌ها و شناساییشان خیلی دشوار است. ضمن اینکه این موج مارکتینگ مجازی درباره مخدر تازه به راه افتاده و با گسترش آن دیگر غیر قابل کنترل است. این کار‌شناس فن آوری اطلاعات می‌افزاید: اگر در کنار سایتهای اصلی فعالیت خود را روی گسترش وبلاگی متمرکز کنند می‌توانند ظرف مدت کوتاهی یک تراست مجازی عظیم ارائه مواد به وجود آورند. یعنی یک شبکه سازی کامل مجازی صورت می‌گیرد.

در این  میانبه نظر می‌رسد که کار حتی از سایت به این شکل گذشته و به اپلیکیشن‌ها و گروههای شبکه‌های مجازی موبایلی هم رسیده، ‌آن طور که گردانندگان باندهای توزیع مشتریان را در این گروه‌ها اد می‌کنند و جدید‌ترین جنس‌های رسیده را به اطلاع مشتریانشان می‌رسانند. حتی سفارش‌ها هم در‌‌ همان گروه‌ها داده می‌شود. به این ترتیب وارد کننده دقیقا می‌داندکه از همین حالا چه تعداد مشتری پای ثابت برای جنس وارداتی خود دارد.

این بازار پرسود مواد، عرضه کنندگان خلاق و حریص

پیمان خش اندیش، استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه کنترل باند‌ها و مصرف مواد در شرایط فعلی بسیار سخت است. می‌گوید: هیچ چیز مثل اینکه این حجم ازمخدرهای صنعتی و روانگردان در اختیار قشر جوان جامعه قرار گیرد خطرناک نیست. در واقع استراتژی مصرف کالا در جامعه به این مسئله هم اشاره دارد که وقتی دسترسی و حجم در جامعه بالا برود مصرف کننده برایش به وجود می‌آید. از آن سو هم می‌شود به این مسئله نگاه کرد، یعنی اینکه اینقدر مصرف بالاست که عرضه کنندگان به فکر افزودن راههای جدید و دسترسی آسان افتاده‌اند.

پای ساقی‌های مدرن به فضای مجازی باز شد+عکس

حالا با این وضعیت به نظر می‌رسد که تمام راه‌ها برای قطع دسترسی به مواد مخدر به بن بست رسیده، به شکلی که هر مصرف کننده‌ای هر زمانی که بخواهد و از هر نوعش را که انتخاب کند برایش آماده است. عرضه کنندگان هم وقتی می‌بینند که این همه مشتری موجود است هم راههای جدید‌تر و هم خلاقانه تری را برای این کار در نظر می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه باید نگاه را روی بازار مصرف متمرکز کرد. براین باور است که باید مصرف را کاهش داد. یعنی کاری کرد که عرضه کنندگان دیگر برایش صرفه اقتصادی نداشته باشد. به این ترتیب است که حتی گردانندگان این گونه سایت‌ها در فضای مجازی پس از مدتی انگیزه‌ای برای اداره چنین سایتهایی را نخواهند داشت. اما فعلا تا زمانی که عوامل معتاد ساز به راه است شبکه‌های مجازی هم برای فروش مواد گسترش پیدا می‌کنند.

تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار