جام جهانی قطر، نقطه قهر دنیا با فوتبال
کد خبر: ۱۲۸۲۵
تاریخ انتشار: 2015 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
توفانی از حوادث در راه است. شاید هم همه چیز در حد تناقض های کنونی باقی بماند. یک وضعیت کاملا سیاه و سفید.

یا همه چیز به نفع قطری هاست یا به ضرر آنها. جام جهانی 2022 قرار است در این کشور کوچک عربی برگزار شود. میزبانی هیچ کشوری در طول تاریخ به اندازه جام جهانی قطر حاشیه ساز نبوده است. حالا فیفا اعلام می کند که سی ام آبان ماه تا 27 آذر سال 1340 شمسی (برابر با 21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022) جام جهانی برگزار خواهد شد. هنوز هم بحث بر سر سلب میزبانی جام جهانی از قطری هاست، قطری هایی که با اتهامات مختلفی روبرو هستند، از نادیده گرفتن حقوق کارگران مهاجری که در بدترین شرایط به عنوان کارگران استادیوم های در حال ساخت کشور قطر کار می کنند تا رشوه هایی که مسئولان ورزشی قطر به فیفا دادند تا این میزبانی تاریخی را بگیرند. در آینده روزهای پر از تناقض جام جهانی 2022 ادامه خواهد داشت اما چه میزبانی قطری ها از راه درست به دست آمده باشد و یا خیر این دوره از رقابت ها بیشترین آسیب را به فوتبال دنیا وارد می کند. اما این آسیب ها چه خواهد بود؟

1-عمیق شدن شکاف در فوتبال دنیا

اروپایی ها به خصوص قدرت های برتر دنیا از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا مخالف سرسخت میزبانی قطر هستند هر چند برخی از آنها بنا به مصلحت مخالفت خود را علنا مطرح نمی کنند. در حالی که اروپایی ها و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نظیر آرژانتین و برزیل مخالف صد در صد میزبانی قطر هستند آسیایی ها با این میزبانی مشکلی ندارند. فوتبال آسیا در حالت کنونی هم فاصله بسیار زیادی با فوتبال اروپا و آمریکای جنوبی دارد و این دو قطبی بودن برای جام جهانی 2022 این شکاف را عمیق تر خواهد کرد. شکاف به وجود آمده باعث می شود تا فاصله موجود بین فوتبال آسیا با سطح بالاتر از خود پا برجا بماند. تاوان عدم حمایت از نظر قدرت های برتر فوتبال دنیا بالاخره باید جایی پس داده شود. در واقع این شرایط باعث می شود ارتباط فوتبالی آسیا با فوتبال سطح اول دنیا کم رنگ تر شود. جام جهانی 2022 یک دنیا اختلاف به همراه خواهد داشت. آیا گرفتن یک میزبانی پر سر و صدا ارزش به وجود آوردن این همه دشمنی در سطح فوتبال دنیا را دارد؟

2-ضرر هنگفت فوتبال اروپا

جام جهانی 2022 در دل معتبرترین لیگ های فوتبال اروپا اتفاق می افتد. هیچ زمانی بدتر از آبان و آذر برای برگزاری جام جهانی نخواهد بود. کل فوتبال قاره سبز باید در یک بازه زمانی دو ماهه متوقف شود، از لالیگا و لیگ برتر انگلیس گرفته تا لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا. لیگ هایی که دنیایی از تبلیغات هستند حالا باید به دلیل شرایط آب و هوایی قطر در بدترین زمان ممکن متوقف شوند. بله، پس از پایان جام جهانی دوباره این رقابت ها از سر گرفته می شود اما شرایط مالی و درآمدزایی این لیگ ها و این رقابت ها بنا به دلایلی تحت تاثیر قرار می گیرد و ضرر مالی به آنها وارد می کند. این موضوع از سوی اروپایی ها قابل پذیرش نیست. آنها از فیفا شکایت خواهند کرد و بابت آن خسارت هنگفتی می خواهند. این شرایط شکاف های بین فوتبال اروپا و آمریکای جنوبی با فیفا را بیشتر هم خواهد کرد. دردسرهای زیادی برای هفت سال آینده در راه است. چه کسی این جنگ را می برد و اصلا تا آن زمان شرایط تغییر خواهد کرد؟ شاید فیفا بتواند تا حدودی مخالفانش را آرام کند. هفت سال زمان خوبی برای راضی کردن بخش زیادی از مخالفان است اما نه به طور مطلق.

3- افت فاحش فنی فوتبال اروپا

این مشکل باز هم به قطع شدن ناگهانی لیگ های اروپایی برمی گردد. بازه زمانی بین اواخر آبان ماه تا اواخر آذر وقتی است که لیگ ها در روندی هستند که جذابیت های فنی در آن به خوبی مشاهده می شود. تیم ها هفته هایی ابتدایی لیگ را پشت سر گذاشته و خود را بازیافته اند. در واقع درست زمانی که تیم ها می خواهند شمایل واقعی خود را نشان بدهند ناگهان همه چیز به هم می ریزد و جام جهانی از راه می رسد. البته بر اساس برنامه ریزی ها لیگ ها خیلی زودتر از موعد مقرر آغاز خواهند شد، شاید برعکس باشد و لیگ ها دیرتر از هر زمانی کار خود را شروع کنند اما هر دو حالت ضرر های خود را خواهد داشت. به هر حال افت فنی حاصل از برگزاری بی موقع جام جهانی 2022 غیر قابل اجتناب خواهد بود و هیچ تیمی نمی تواند از آن فرار کند. جام جهانی قطر به قیمت پایین آمدن کیفیت فنی و میزان جذابیت لیگ های معتبر فوتبال دنیا تمام خواهد شد.

4- آسیب دیدگی ستاره ها

جام های جهانی وقتی برگزار می شوند که تمام لیگ های فوتبال تمام شده اند. اما جام جهانی قطر حکایت جداگانه ای از تمام جام های جهانی دیگر دارد. لیگ ها تمام می شوند و دوباره کار خود را آغاز می کنند این در حالیست که جام جهانی شروع نشده. به این ترتیب ضریب آسیب دیدن بازیکنانی که قرار است در جام جهانی شرکت کنند 40 درصد بالاتر می رود. آسیب دیدگی ستاره ها ضرر زیادی به جام جهانی و البته باشگاه ها خواهد زد. در حالت عادی پیش از جام جهانی بازیکنان زیادی مصدوم می شوند چه برسد به اینکه پس از پایان لیگ دوباره فصل جدید لیگشان آغاز شود.

5- کم تماشاگرترین جام جهانی تاریخ

این هم یک احتمال است. تماشاگران کمی به جام جهانی قطر می روند؟ آوردگاه 2022 قطر قرار است کم تماشاگرترین جام جهانی تاریخ باشد؟ مخالفت های شدید با برگزاری این جام جهانی ممکن است فضایی از کینه و دشمنی را به وجود بیاورد به گونه ای که در مقایسه با همه دوره های برگزار شده پیشین تماشاگران کمتری تمایل دارند به تماشای جام جهانی بروند. البته مهم ترین موضوع می تواند دوری مسافتی کشور قطر با بسیاری از کشورهای دنیا باشد. همین موضوع باعث می شود تا تماشاگران کمتری برای رفتن به قطر حال و حوصله داشته باشند به خصوص اینکه جام جهانی قطر دنیای از انتقاد پشت سر خود دارد، جام جهانی ای که گویا قرار است نقطه شکل گیری قهر موقتی دنیا با فوتبال باشد.

منبع: تاک اسپورت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار