اخاذی با تصاویر زنان و دختران در شبکه های اجتماعی
کد خبر: ۱۲۸۰۳
تاریخ انتشار: 2015 September 28    -    ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
گسترش ارتباطات به مدد پیشرفت تکنولوژی در فضای مجازی، بخصوص در شبکه های اجتماعی مزایایی همچون تبادل اطلاعات و سرعت در نشر اخبار را به همراه داشته اما در کنار آن مشکلات متعددی را نیز به وجود آورده است.

 

شبکه های اجتماعی که در بستر آن گروه های گروه های اجتماعی با عناوین و اهداف مختلف شکل می گیرند، زمینه ساز مشکلات و تهدیدات فراوانی برای افراد مخصوصا زنان و دختران شده است.

 

بسیاری از گروه هایی که از اجتماع فقط چند نفر و یا تعداد زیادی از افراد شکل می گیرند متشکل از افراد خویشاوند، دوستان و آشنایان و یا دانشجویان و همکلاسی هاست  و در بعضی از مواقع افرادی که همدیگر را نمی شناسند در این گروه ها گرد هم آمده اند.

 

این گروه ها با توجه به افرادی که در آن عضو گردیده اند می توانند ارتباطات را راحت تر و سریعتر نموده و فواید زیادی برای اعضای آن داشته باشد.

 

اما متاسفانه گروه های دیگری نیز با اصطلاح گروه های مختلط ایجاد می شود که اعضای آنها متشکل از دختران و پسران است بطوریکه تعداد افراد تشکیل دهنده این گروه ها زیاد بوده و بسیاری از آنها همدیگر را نمی شناسند.

 

در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، هر فردی در داخل گروه می تواند افراد دیگری را به گروه وارد نماید و بدین ترتیب زنجیره ای از افرادی که شناختی روی هم ندارند ایجاد می شود.

 

در این میان دختران و زنانی که در گروه های مختلط عضویت می یابند بیشتر در معرض خطرات قرار می گیرند.

 

عکس های شخصی که زنان و دختران بر روی پروفایل خود قرار می دهند، امکان کُپی کردن آنها توسط افراد گروه به منظور سوء استفاده، وجود دارد.

 

انتشار جوک ها، شوخی ها، سوالات یاعکس های مستهجن در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه رواج جوک هایی با هدف قرار دادن دختران به عنوان جنس دوم و کسی که نمی‌فهمد، آسیب های روانی زیادی را برای زنان و دختران به دنبال دارد.

 

دختران جوان قشر آسیب پذیری از جامعه هستند؛ در گذشته برای حفاظت از آنان در خانه ماندن را تنها راه می دانستند اما امروزه سنت ها و روابط اجتماعی تغییر پیدا کرده و با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، دیگر نمی توان مرزی بین خانه و بیرون از خانه قائل شد.

 

بهترین راه برای حفاظت از زنان و دختران در برابر آسیب های و خطرات ناشی از استفاده از شبکه های اجتماعی، فرهنگ سازی به معنای صحیح استفاده کردن از آن است.

 

با آگاه سازی و عضویت دختران در این گروه ها  تحت کنترل و نظارت خانواده ها، می توان بسیاری از این آسیب ها را کاهش داد.

 

عضویت دختران در گروه های مختلط و قرار دادن عکس های شخصی خود در فضای این گروه ها زمینه را برای سوء استفاده افراد سودجو از آنها فراهم کرده و در معرض آسیب های روحی و روانی و جسمی قرار می دهد.
کردتودی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار