قاعده‌ای که در عزای عمومی رعایت نشد
کد خبر: ۱۲۷۸۹
تاریخ انتشار: 2015 September 28    -    ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
در ایام اخیر، قاعده نیمه برافراشته شدن پرچم ملی آن طور که باید و شاید رعایت نشد و بسیاری از ادارات و سازمان‌ها، تغییری در نحوه اهتزاز پرچم‌های نصب‌شده‌شان ایجاد نکردند.

زهرا نظری‌مهر - مدرس رشته تشریفات دانشکده خبر - در این‌باره نوشته است: حادثه غم‌انگیز منا که طی آن حجاج بسیاری از ایران و سایر کشورهای جهان، جان خود را از دست دادند، باعث شد سه روز عزای عمومی در ایران اعلام شود.

با اعلام عزای عمومی، همان‌طور که عرف و قاعده ایجاب می‌کرد، برنامه‌هایی مانند کنسرت‌ها در سراسر کشور لغو شدند و برنامه‌های طنز تلویزیونی هم تا پایان ایام عزا، به روی آنتن نرفتند.

با وجود رعایت این مسائل، آنچه کمتر مورد توجه جدی قرار گرفت، قاعده «نیمه برافراشتن پرچم ملی» بود. در همه جای دنیا مرسوم است که به هنگام عزا، پرچم‌ها را به صورت «نیمه برافراشته» به اهتزاز درآورند؛ در ایران نیز این قاعده وجود دارد کما این که در ایام اخیر نیز بسیاری از نهادهای آگاه به این قاعده، بدان عمل کردند.

با این حال در ایام اخیر، قاعده نیمه برافراشته شدن پرچم ملی آن طور که باید و شاید رعایت نشد و بسیاری از ادارات و سازمان‌ها، تغییری در نحوه اهتزاز پرچم‌های نصب‌شده‌شان ایجاد نکردند به طوری که اگر یک دیپلمات یا هر فرد مطلع به اصول تشریفات در سطح شهرهای ایران تردد می‌کرد و پرچم‌های نیمه برافراشته و کاملاً برافراشته را می‌دید، حق داشت از خود بپرسد که در این کشور، آیا عزای عمومی اعلام شده یا خیر؟!

روش نیمه برافراشتن پرچم این‌گونه است: ابتدا پرچم را به طور کامل به اهتزاز درمی‌آورند و سپس آن را به میزان یک‌چهارم کل ارتفاع میله پرچم، پایین می‌آورند؛ مثلاً اگر میله پرچم 10 متر باشد، پرچم را به میزان 2.5 متر از بالای میله، پایین‌تر می‌آورند.

امید که عزا و غم از کشورمان دور و پرچم ملی‌مان همیشه در اهتزاز کامل باشد.

پول نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار