مجروحان منا در کنار مبتلایان به کرونا بستری شده اند!
کد خبر: ۱۲۷۱۶
تاریخ انتشار: 2015 September 28    -    ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
 از آنجایی که ویروس کرونا در شهرهای عربستان شیوع یافته و طی حوادث اخیر شمار بسیاری از مصدومان در این بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند به حجاج توصیه می‌شود ضمن توجه به دوران نهفتگی بیماری، زمان برگزاری مراسم «ولیمه» خود را اندکی به تعویق بیندازند.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با آنا با توجه به بازگشت زائران ایرانی از عربستان و احتمال شیوع ویروس کرونا که عامل ابتلا به بیماری مرس است، گفت: امسال در عربستان به خصوص شهر ریاض، جده و مدینه شمار مبتلایان به «ویروس کرونا» افزایش یافته است، این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که این بیماری بیشتر در بیمارستان‌ها منتقل می‌شود و این در حالی است که طی حوادث اخیر عربستان شمار بسیاری از مصدومان ایرانی در بیمارستان‌های این شهرها از جمله ریاض بستری بوده‌اند.

وی افزود: به همین دلیل نگرانی در خصوص بروز این ویروس مرگبار در بین زائران افزایش یافته است و به دلیل اینکه 30 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند، حفظ جان و ایمنی زائران در عربستان و به محض ورود به ایران بسیار حائز اهمیت است.

حجاج باید تا 14 روز پس از بازگشت به کشور به علائم ویروس کرونا از قبیل تنگی نفس، اسهال، تب و سرفه توجه داشته باشند و در صورت مشاهده هر یک از علائم به مراکز درمان مراجعه کنند

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون هیچ زائر ایرانی به این ویروس مبتلا نشده است، گفت: به دلیل طولانی بودن دوران نهفتگی بیماری (14 روز) به زائران توصیه می‌شود به محض ورود از روبوسی با همراهان و استقبال کنندگان به شدت اجتناب کنند و تا 14 روز پس از بازگشت به ایران به علائم هشدار دهنده بیماری شامل تب، سرفه، تنگی نفس و اسهال توجه کنند و در صورت بروز هر یک از علائم سریعا به مراکز درمان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه حجاج باید تا حد امکان مراسم خود را به تعویق بیندازند، گفت: توصیه می‌شود تا اتمام دوران نهفتگی بیماری، حجاج هیچ گونه مراسمی برگزار نکنند.

در این حال، تماس با تالارهای پذیرایی نشان می‌دهد هنوز هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم «ولیمه» جهت پیشگیری از این بیماری مرگبار به آنها ابلاغ نشده و تمام مجموعه‌های پذیرایی، آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند و این درحالی است که نمونه اپیدمی این بیماری چند سال گذشته در کشور کره مشاهده شده و ورود یک فرد عربستانی آلوده به ویروس کرونا به کره موجب ابتلای 183 نفر شد که در نهایت 36 نفر فوت شدند، 2 بیمارستان تعطیل شد و به 77 بیمارستان خسارت جدی وارد شد که در نهایت خسارتی بالغ بر 900 میلیون دلار به کشور کره تحمیل کرد؛ حال پیش بینی شیوع و خسارت‌های احتمالی وارد شده به کشور با ورود 6 هزار زائر در معرض خطر، وضعیت را بسیار نگران کننده می‌کند.

بر اساس این گزارش، حدود 200 ویروس، عامل سرماخوردگی است که «کرونا ویروس» یکی از این ویروس‌هاست که بر اثر تغییرات ژنتیکی که داده است موجب بروز بیماری مرس (MERS) شده است.

مرس یک بیماری ویروسی جدیدی است که در چند سال اخیر در کشورهای عربی سواحل جنوبی خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات متحده عربی و قطر شایع شده است و می‌تواند توسط مسافران به سایر کشورها گسترش یابد. این بیماری در حال حاضر هیچ گونه واکسن و یا درمان خاصی ندارد. از علائم شایع بیماری مرس می‌توان به تب (درجه حرارت بالاتر از 38 درجه سانتی گراد)، سرفه، تنگی نفس و اسهال اشاره کرد.

برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در ایران حجاج باید از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن همراهان خود به خصوص اگر دارای علائم بیماری تنفسی هستند خودداری کنند، از ذبح غیر بهداشتی و تماس با خون و گوشت خام شتر اجتناب کنند، به هیچ عنوان فرآورده‌های لبنی شتر را مورد استفاده قرار ندهند، حتما در هنگام سرفه و یا عطسه دهان خود را بپوشانند، دست‌های خود را به صورت صحیح و مکرر با آب و صابون شست‌و‌شو دهند و در صورت بروز علائم تنفسی یا اسهال تا 14 روز پس از بازگشت از سفر حج به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی- درمانی مراجعه کنند.
عصرایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار