خودروهای سال 2017 پرواز می‌کنند
کد خبر: ۱۲۶۹
تاریخ انتشار: 2015 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
این روزها تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک تلاش‌شان را برای ساخت خودروهای پرنده آغاز کرده‌ و نمونه‌های اولیه آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند. اما آنچه صنعت فناوری پیش‌بینی می‌کند این است که خودروهای پرنده از سال 2017 میلادی به صورت انبوه تولید شده و بر بالای سر ما به پرواز درآیند.

مراکزی مانند ترافوجیا، آئروموبیل، مولر اینترنشنال، PAL-V و... شرکت‌هایی هستند که نام آنها تاکنون یک بار هم شنیده نشده است و با این وجود سرمایه‌گذاری‌ و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه خودروهای پرنده آغاز کرده‌اند تا بتوانند طی چند سال آینده چنین محصولی را تولید کنند، به فروش برسانند و در اختیار مردم جهان قرار دهند. شرکت ترافوجیا توسط یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه MIT تأسیس شده است و پیش‌بینی می‌کند نخستین خودرو پرنده آن با نام Transition در سال 2017 میلادی به پرواز درآید. این شرکت تاکنون موفق شده است چنین محصولی را که هنوز در مرحله آزمایش به سر می‌برد به 100 فرد علاقه مند به رانندگی در آسمان بفروشد. شرکت آئروموبیل که در کشور اسلواکی واقع شده است، این روزها طراحی خودرو پرنده خود را به اتمام رسانده است و پیش‌بینی می‌کند مردم از سال 2017 سوار بر آن به آسمان‌ها بروند. این فرآیند که در دیگر شرکت‌ها به صورت مشابه دنبال می‌شود، باعث شده است تا انتظارها بسر برسد و کم‌کم زمان پرواز با خودروی شخصی نزدیک شود.

رانندگی از زمین تا آسمان

سال گذشته برای نخستین بار در جهان خودرویی به نمایش درآمد که مانند اتومبیل‌های امروزی روی چهار چرخ خود در خیابان‌ها حرکت می‌کرد و هر زمان که راننده صلاح می‌دانست،‌ دو بال خود را از دو طرف باز می‌کرد تا آماده پرواز شود، البته این خودرو به گونه‌ای ساخته شده بود که فقط در فضاهایی مانند باند فرودگاه می‌توانست اوج بگیرد یا روی زمین فرود آید. همچنین بال‌های او نیازمند آن بودند که از هر طرف فضایی به وسعت 3 متر خالی باشد تا شرایط لازم برای یک پرواز موفقیت‌آمیز فراهم شود و با این توضیحات کارشناسان متوجه شدند نخستین خودرو پرنده چندان هم کاربردی به نظر نمی‌رسد و با شرایط کنونی نمی‌تواند از داخل خیابان‌ها به آسمان برود. اما شرکتی که این خودرو را ساخته بود هفته گذشته در شهر آوستین در ایالت تگزاس امریکا یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و طی آن توضیح داد با رفع برخی نواقص، بزودی رانندگان زمینی را آماده پرواز می‌کند. «فدریکو گوئرینی» مدیرعامل این شرکت گفت: «ما مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام دادیم.

گروه تحقیقاتی ما که در آن دانشمندانی از سراسر جهان حضور دارند، بررسی‌های خود را دنبال می‌کنند و در نظر دارند طی سال 2017 میلادی مدل جدید خودرو پرنده را کاربردی‌تر از آنچه تاکنون به نمایش درآمده است به پرواز درآورند. سال 2017 زمانی نیست که انسان فقط شاهد تلاقی صنعت هوانوردی و خودروسازی باشد و در خبرها با فناوری جدید آشنا شود، بلکه در این سال انسان می‌تواند به کمک خودروی خود در آسمان پرواز کند».

پیش‌بینی شده است نخستین خودرو پرنده که سال 2017 میلادی به صورت انبوه وارد بازار جهانی می‌شود با ظرفیت دو مسافر تا ارتفاع 435 متری از سطح زمین پرواز کند، میانگین سرعت حرکت آن 81 مایل بر ساعت باشد، در شرایط نیاز سرعت آن تا 124 مایل بر ساعت افزایش یابد و قابلیت راننده خودکار در آن مورد استفاده قرار گیرد.

البته باید توجه داشت پیش از پرواز خودروهای پرنده باید خیابان‌های آسمانی برای آنها در نظر گرفته شود، مقررات عبور و مرور در بالای سطح زمین وضع شود و رانندگان برای پرواز با اتومبیل شخصی خود گواهینامه‌های جدید دریافت کنند. شرکت امریکایی ترافوجیا که امیدوار است یکی از نخستین تولیدکنندگان انبوه خودروهای پرنده باشد، این آرزو را از سال 2011 میلادی دنبال می‌کند و پیش‌بینی کرده است که سال 2017 میلادی آن را محقق می‌سازد.

فناوری‌های پرنده
«هنری فورد» بنیانگذار شرکت خودروسازی فورد در سال 1940 طی یکی از سخنرانی‌های خود گفت: «حرف من را به خاطر بسپارید: در آینده هواپیما با خودرو ترکیب می‌شود. ممکن است به این حرف بخندید، اما این اتفاق خواهد افتاد». تنها با گذشت 9 سال بعد از این سخنرانی «مولتون تیلور» نخستین خودروی پرنده را با نام Aerocar ارائه کرد تا رؤیای فورد به حقیقت بپیوندد، اگرچه تا پایان قرن بیستم فعالیت‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت، اما هیچ یک نتوانست تولید انبوه خودرو پرنده را باعث شود و فناوری اختصاصی برای این محصول را به ثبت برساند.
«کار دیتریچ» از بنیانگذاران استارت‌آپ ترافوجیا که در ابتدا فقط به سیستم‌های فضایی توجه داشت چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد، تمام فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز یک خودرو چهار چرخ هم اکنون موجود است و «سازمان فدرال هوانوردی امریکا» بر اساس قوانین کنونی خود می‌تواند نحوه پرواز این خودروها را مشخص کند. او توضیح داد تنها عاملی که می‌تواند خودروهای پیشرفته را در آسمان به پرواز دربیاورد، فناوری است.

گفتنی است این فناوری باید به گونه‌ای تکمیل شود که پرواز و فرود هواپیما را در شرایط دشوار کنترل کند، به صورت دائم با ماهواره‌های مسیریاب در ارتباط باشد، امکان اتصال خودرو با ایستگاه‌های زمینی را برقرار کند، در شرایط بد آب و هوایی تصمیم‌گیری کند و به عبارت دیگر به عنوان یک دستیار کاربردی در کنار راننده حضور یابد.کامل‌ترین خودرو پرنده که هم‌اکنون مورد آزمایش قرار می‌گیرد هشت موتور چرخشی را در خود جا داده است که در چهار قسمت مجزا نصب شده‌اند. در هر یک از بخش‌های ویژه‌ که اطراف خودرو قرار گرفته‌اند دو موتور تعبیه شده است و بر این اساس اگر در هر شرایطی یکی از آنها از کار بیفتد، موتور دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. موتورها در مجموع می‌توانند با توان 720 اسب بخار فعالیت کنند و خودرو را به پرواز دربیاورند.

این خودرو توسط یک رایانه مرکزی مدیریت می‌شود که به گیرنده ماهواره‌ای GPS متصل شده است و از این رایانه به عنوان «سیستم پرواز مبتنی بر سیم» یاد می‌کنند. در شرایطی که هرگونه تصادف آسمانی رخ دهد، این سیستم به صورت هوشمند کیسه‌های هوای داخلی و خارجی را برای جلوگیری از هرگونه آسیب فعال می‌کند و به کمک چترهای نجات، امکان فرود آنها را به زمین فراهم می‌آورد. «سیستم پرواز مبتنی بر سیم» به گونه‌ای طراحی شده است که پس از دریافت اطلاعات جغرافیایی، راننده اتوماتیک را فعال می‌کند و به صورت کاملاً ایمن سرنشینان را به مقصد می‌رساند. این خودرو پرنده همچنین می‌تواند پس از دریافت شماره تلفن شخص مورد نظر، موقعیت جغرافیایی او را شناسایی کند تا رفتن نزد او آسان‌تر شود. البته باید توجه داشت سیستم کنترل دسترسی هم برای راننده خودرو در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز خودرو پرنده از حالت راننده اتوماتیک خارج شود.

با همه این توضیحات، خودرو پرنده همچنان در مرحله آزمایش به سر می‌برد و هفته گذشته نخستین پرواز آن با شکست مواجه شده است، اگرچه بشر از سال‌ها قبل چنین آرزویی را در سر می‌پروراند، باید دید وعده‌های مربوط به پرواز خودروها در سال 2017 تا چه‌اندازه عملی می‌شود. به هر حال با سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که شرکت‌های بزرگ مانند فولکس واگن، فورد، BMW، مرسدس بنز و... در این زمینه انجام داده‌اند، می‌توان امیدوار بود که بالاخره در آینده خودروها بال در‌آورند.
روزنامه ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار