درخواست عجیب یک خبرنگار از حمید جبلی
کد خبر: ۱۲۶۷۴
تاریخ انتشار: 2015 September 27    -    ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
در اولین نشست تخصصی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوان که با عنوان «گفت‌وگوی شبانه» توسط وحید نیکخواه آزاد برگزار می‌شود، با حضور دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، معضلات و مشکلات جشنواره و سینمای کودک و نوجوان ارزیابی شد.

از جمله حواشی این نشست که شامگاه 4 مهر ماه در پایان نخستین روز جشنواره برگزار شد و تا ساعت 2 بامداد ادامه داشت، انتقاد حمید جبلی به بی‌نظمی جلسه بود و همچنین درخواست یکی از خبرنگاران نوجوان همدانی از جبلی برای اجرای صدای کلاه قرمزی و پسرخاله به عنوان میان برنامه که با واکنش این بازیگر همراه شد.

علیرضا تابش در سخنانی با اشاره به حضورش به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: شروع مسئولیتم در اسفندماه مصادف شد با بحث تشکیل شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان و کل برنامه های فارابی در جهت تشکیل این شورا شکل کرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت گذشته سینمای کودک در فارابی مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است، ادامه داد: با تعداد زیادی فیلم در آرشیو روبرو شدیم که به دلیل تغییر مدیریت ها و پایین بودن کیفیت برخی از آنها فرصت اکران پیدا نکرده اند. گزارشی را از وضعیت موجود در حضور آقای ایوبی در شورا مطرح کردیم و شورا تصمیم گرفت دیگر به جای عجله در تولید برای رساندن به جشنواره، فعلا از ساخت فیلمی حمایت نکند.

تابش افزود: البته این تصمیم واکنش هایی به همراه داشت اما باعث شد به سمت تولید فیلم هایی برویم که به جای آرشیو، مخاطبین به دنبال اکران آن باشند. دو کارگروه اکران و فیلمنامه در شورا شکل گرفت و سیاست هایی تدوین شده که امیدوارم جمع بندی اقدامات در همین جشنواره توسط خانم طائرپور دبیر شورا اعلام شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره سرنوشت فیلم های کودک در آرشیو مانده گفت: قرار است بخشی اکران شود و بخشی نیز برای پخش از تلویزیون و عرضه در نمایش خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

علیرضا شجاع نوری هم به عنوان دبیر جشنواره با اشاره به مشکلات زیادی که در مسیر برپایی یک جشنواره وجود دارد گفت: ما اگر می خواهیم جشنواره برگزار کنیم باید جشنواره خودمان را داشته باشیم و به جشنواره های مشابه خارجی نگاه نکنیم. من از آقای ایوبی اجازه گرفتم آنچه که درست است را عمل کنم تا فرم جشنواره بومی شده خودمان را داشته باشیم و با آزمون و خطاها سال به سال به جشنواره مورد نظرمان نزدیک شویم.

وی با اشاره به این تغییرات گفت: حذف مرور سینمای دیگر کشور ها یکی از این تغییرات است که جز قطور کردن کاتالوگ و اشغال سالن نمایش خاصیت دیگری ندارد. همچنین بزرگداشت ها که معتقدم شکل گذشته که به افتتاحیه خلاصه می شد درست نبود و باید به شکل بهتری برگزار شود.

دبیر جشنواره حذف بولتن روزانه را یکی دیگر از تغییرات عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تکنولوژی روز باید به سمت اپلیکیشن حرکت کرد. اینها چیزهایی است که در حال تجربه کردن هستیم. ضمن آنکه در کنار اینها المپیاد فیلمسازی را هم داریم که در حال کامل شدن است.

در ادامه، نیکخواه آزاد که اداره جلسه را برعهده داشت به جای خالی فیلمسازانی چون کیومرث پوراحمد، محمدعلی طالبی، مرضیه برومند، غلامرضا رمضانی، کامبوزیا پرتوی و حمید جبلی به عنوان فیلمساز در جشنواره اشاره کرد و علت جدا شدن این کارگردانان را از سینمای کودک مورد سوال قرار داد.

حمید جبلی هم که در این نشست حاضر بود با بیان اینکه به شرایط سینمای کودک بدبین نیست گفت: وضعیت می تواند به راحتی درست شود. به همین المپیاد فیلمسازی بسیار خوشبین هستم و باعث می شود تا 7، 8 سال دیگر صدها فیلمساز خوب مانند پوراحمد داشته باشیم تا از بزرگان تنها در مراسم مختلف تجلیل کنیم.

در بخش دیگری از این نشست نیکخواه آزاد از حاضران خواست نظرشان را درباره جشنواره و سینمای کودک و نوجوان در کاغذی بنویسند تا طرح شود و در نهایت موضوعات مطرح شده مورد سوال از تابش و شجاع نوری قرار گرفت.

تابش درباره مناسب نبودن فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای این قشر سنی گفت: می شود فیلم هایی ساخت که بچه ها و خانواده را به سینما آورد و به دنبال حمایت های خاصی هم نبود.

وی درباره عدم حضور کارگردان‌های نامی سینمای کودک اظهار کرد: خودم با کامبوزیا پرتوی صحبت کردم اما گفت علاقه‌مند است کاری غیر کودک بسازد. کیومرث پوراحمد قرار است کاری را شروع کند و محمد علی طالبی هم قرار است با همکاری فارابی و کانون کاری را بسازد.

تابش درباره کمبود بودجه در سینمای کودک هم اظهار کرد: بودجه موجود بسیار کم است و بخش زیادی را بخش خصوصی تامین می کند. می شود با کمک جاهایی ماندد کانون فکری و آموزش و پرورش فعالیت‌هایی داشت.

مدیرعامل فارابی درباره جداسازی جشنواره کودک و نوجوان گفت: این تصمیم عجولانه نبود و از ابتدای سال در شورای راهبردی طرح و بحث شده بود. این دو قشر سنی دنیای جداگانه‌ای دارند و این تفکیک فرصت‌های زیادی را فراهم کرده است.

تابش در پایان سخنانش تاکید کرد: تمرکز ما سال آینده برای اکران تولیدات جدیدمان خواهد بود و سعی می کنیم از تولید آثاری حمایت کنیم که دغدغه‌های موجود را برطرف کند.

فقدان فیلمنامه خوب و بودجه کافی، نبود فیلم درباره کودک و نوجوان، عدم استقبال فیلمسازان بزرگ، عدم اکران، بی‌توجهی به نیازهای یک نوجوان و بها ندادن به فیلم‌های کودکان از جمله موارد مطرح شده در خصوص سینمای کودک بود و درباره جشنواره هم حاضران به مواردی همچون اطلاع‌رسانی ضعیف، کیفیت برگزاری، حضور آثار تلخ و سیاه، مشخص نبودن فیلم‌های دو حوزه کودک و نوجوان و تبلیغات کم در سطح شهر همدان اشاره کردند که شجاع نوری پاسخی را مطرح نکرد.

یکی از فیلمسازان نوجوان بخش المپیاد هم از نحوه نمایش فیلمش و برخورد مسئولین سالن نمایش با پوشش او انتقاد کرد.

شجاع نوری در سخنانش با اشاره به مشکلاتی که در نمایش فیلم‌های جشنواره در سینما قدس همدان وجود دارد گفت: با وجود اعلام رضایت تهیه‌کننده فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» اما باز این سینما برخی سانس‌هایش را به نمایش این فیلم اختصاص داد و بر آن پافشاری می‌کند.

مجید قاری‌زاده، امیر شهاب رضویان، رابعه مدنی، مجتبی اقدامی و مدیر کل میراث فرهنگی همدان از حاضران در این نشست بودند و کیومرث پوراحمد نیز دقایقی در نشست حاضر شد.

پیش از آغاز این جلسه از سه فیلم ایرانی به نمایش درآمده در روز اول تنها نشست فیلم «ب12» با حضور فریال بهزاد تهیه‌کننده، امید نیاز کارگردان و بازیگر نوجوان فیلم برگزار شد.

«بدون مرز» و «آسمان آبی مادرم» دو فیلم دیگری بودند که به دلیل حضور نیافتن عواملش، نشست نداشتند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار