فاجعه: زنان ایرانی از زنان فرانسوی پیش افتادند
کد خبر: ۱۲۴۵۶
تاریخ انتشار: 2015 September 25    -    ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
سال هاست که صحبت از مصرف بیش از حد لوازم آرایشی در میان زنان ایرانی به میان است و هر سال بیشتر از قبل به آمار استفاده لوازم آرایشی افزوده می شود.
 

فارغ از این مسئله که استفاده از این لوازم آرایشی چه آثار مخربی را در پی دارد، می خواهیم میزان گرایش دختران و زنان ایرانی را به سوی مواد آرایشی بررسی کنیم.
 

ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان و دومین در خاورمیانه

جالب است بدانید ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان و دومین در خاورمیانه است. به تازگی اما شبکه خبری فرانس 24 طی گزارشی اعلام کرده: در حالی که تحریم های غرب علیه ایران رو به برداشته شدن دارد شرکت های فرانسوی تولید کننده لوازم آرایشی به فرصت های بزرگ در بازار مصرف این کشور چشم دوخته اند.
 

این شبکه در بخش دیگری از گزارش خود می نویسد: در سال های تحریم، مصرف کنندگان ایرانی به خرید عطر و لوازم آرایشی از معامله گران و برندهای بی نشان عادت کرده اند. حداقل یک سوم لوازم آرایشی موجود در بازار ایران تقلبی است!
 

طبق آمار منتشر شده یک زن ایرانی به طور متوسط در هر سال 22 بطری عطر مصرف می کند در حالی که زنان فرانسوی تنها 3 بطری عطر در سال می خرند. همچنین باید گفت که در حال حاضر واردات محصولات آرایشی ایران 1.5 میلیارد دلار در سال است که انتظار می رود با لغو تحریم ها این رقم افزایش یابد!
 

زنان ایرانی چقدر از درآمد ماهانه شان را صرف خرید لوازم آرایشی می کنند؟

زنان ایرانی می گویند بخش زیادی از درآمد ماهانه خود را صرف خرید لوازم آرایشی می کنند. بدین منظور به گفتگو با چند نفر از خانم های ایرانی نشسته ایم تا از این موضوع مطلع شویم:
 

زهرا دختری که 25 سال دارد در این رابطه می گوید: من لوازم آرایشی را به صورت عمده خریداری می کنم و هر زمانی که یکی از لوازم آرایشی هم تمام شود مجددا برای خرید آن به بازار می روم.
 

زهرا ادامه می دهد: رقم دقیقی برای خرید لوازم آرایشی طی مدت یک ماه ندارم، اما با توجه به برآورد مخارج طی یکسال در این زمینه می توانم بگویم که هزینه هر ماه لوازم آرایشی و عطرهایم 50 تومان می شود.
 

این دختر 25 ساله در رابطه با مصرف لوازم آرایشی توسط خانم های ایرانی بیان می کند: من نسبت به سایر دوستانم کمتر آرایش می کنم و به دنبال خرید لوازم های آرایشی ارزانتری هستم. در میان اطرافیانم هستند کسانی که بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه شان را صرف خرید لوازم آرایشی گران قیمت و متنوعی می کنند.
 

الناز خانمی 32 ساله که حدود 4 سال است که ازدواج کرده است. او که برای تامین مخارج زندگی به همراه همسرش در بیرون از منزل کار می کند، می گوید: من زیبایی را دوست دارم و لوازم آرایشی جز لوازم ضروری زندگی من شده است.
 

او ادامه می دهد: لوازم آرایشی تقلبی در بازار به وفور یافت می شود و من دلم نمی خواهد به سلامتیم لطمه ای وارد شود. بنابراین برندهای مخصوص و معتبری را برای خرید لوازم آرایشی خود در نظر گرفته ام.
 

این خانم 32 ساله در پاسخ به این سوال که در ماه چند تومان صرف خرید لوازم آرایشی اش می کند، می گوید: هر کدام از لوازم آرایشی من که تمام شود، برای خرید آن به فروشگاه می روم، بنابراین رقم دقیقی از هزینه های ماهانه را نمی دانم. اما به طور متوسط حدود 200 هزارتومان بابت لوازم آرایشی خرج می شود.
 

در کشورهای غربی آرایش بیشتر در میان زنان مسن باب است

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این رابطه می گوید: آرایش های امروزی بر چهره بانوان تقلیدی از هنرپیشگان غربی و شرقی بوده و این الگوبرداری به منزله کم اهمیت شمردن و زیر سوال بردن شئونات اسلامی است. متاسفانه باید گفت که استفاده از لوازم آرایش در سال های اخیر تنها مختص به زنان نبوده بلکه این مسئله میان مردان نیز شیوع پیدا کرده است.
 

قرایی مقدم نسبت به افزایش آرایش های افراطی در بین جوانان جامعه هشدار می دهد و می افزاید: افرادی که از آرایش های غلیظ و افراطی استفاده می کنند دچار فروریختگی ارزش های فرهنگی، اعتقادی، دینی و هنجارهای اجتماعی شده اند که عامل اصلی آن الگوبرداری از خوانندگان و هنرپیشگان است .
 

وی بیان می کند: در کشورهای غربی آرایش بیشتر در میان زنان مسن باب است و دختران به ویژه دانشجویان از لوازم آرایش استفاده نمی کنند اما متاسفانه در کشور ما عکس این مسئله اتفاق افتاده است و بررسی ها نشان می دهد سن استفاده از مواد آرایشی به دوران دبستان رسیده است.
فردانیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار