با آب چغندر ورزشکاران سرعت خود را بالا ببرند
کد خبر: ۱۲۴۵۴
تاریخ انتشار: 2015 September 25    -    ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
طبق گزارش محققان دانشگاه اکستر، نوشیدن آب چغندر حاوی میزان زیاد نیترات می‌تواند بر کارایی سرعتی و قدرت تصمیم گیری ورزشکاران تاثیر بگذارد.


این تاثیر بر ورزشکارانی که فعالیت طولانی مدتی در زمین دارند، همچون بازیکنان راگبی و فو‌تبا‌ل بیشتر است.

نتایج این تحقیقات که در مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی منتشر شده است، نشان می‌دهد که آب چغندر برای ورزشکاران بسیار مفید است. پیش از این محققان دانشگاه اکستر دریافته بودند که نوشیدن آب چغندر معمولی می‌تواند به افراد کمک کند که ۱۶ درصد بیشتر ورزش کنند.

در مطالعات اخیر، ۱۶ مردی که در ورزش‌های تیمی فعالیت داشتند، هفت روز متوالی ۱۴۰ میلی لیتر آب چغندر پر نیترات مصرف کردند.

بعد از هفت روز تمامی این افراد که در ورزش‌های راگبی، هاکی و فو‌تبا‌ل فعالیت داشتند تست سرعت دادند. این تست از افرادی که پلاسبو مصرف کرده بودند نیز گرفته شد. محققان دریافتند افرادی که از آب چغندر پر نیترات استفاده کرده بودند، ۳٫۵ درصد کارایی سرعتی بیشتر و سه درصد قدرت تصمیم گیری بهتری داشتند.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: این مطالعات بسیار جالب بود. تاثیر آب چغندر می‌تواند باعث پیشرفت ورزشکاران شود. ورزشکاران با مصرف آب چغندر تصمیم گیری سریع‌تری خواهند داشت و بهتر از حریفان خود می‌توانند عمل کنند.

یکی از اساتید دانشگاه اکستر می‌گوید: بررسی‌ها نشان داده است که آب چغندر کارایی فیزیکی و سرعت تصمیم گیری ورزشکاران در زمین مسابقه را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که نیترات با آنزیم‌های موجود در آب دهان واکنش نشان می‌دهد و باعث تولید نیتریک اکسید در خون می‌شود.

نیتریک اکسید جریان خون و اکسیژن در عضلات را افزایش می‌دهد و به ‌این‌ ترتیب قدرت استقامت ورزشکاران بالا می‌رود.
ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار