نمک دریا سرطان زاست
کد خبر: ۱۲۴۱۰
تاریخ انتشار: 2015 September 25    -    ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
 کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت هرمزگان گفت: نمک دریا دارای ناخالصی‌هایی از جمله فلزات سنگین بوده و خطر سرطان‌زایی آن‌ به اثبات رسیده است.

اعظم زمانی، در خصوص تفاوت نمک معمولی با نمک دریایی گفت: نمک دریا به طور کلی به نمک‌هایی گفته می‌شود که مستقیماً از آب دریا یا اقیانوس به دست می‌آیند و تصفیه نشده است و علاوه بر داشتن فلزات سنگین، دارای ماده خطرناکی همچون آرسنیک است. آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که مصرف آن سرطان‌زاست.

وی اظهار کرد: تبلیغات گسترده مصرف نمک دریا و عرضه آن از طریق عطاری‌ها، سوپرمارکت‌ها و برخی داروخانه‌ها موجب سردرگمی مصرف کنندگان شده است، اما مردم بدانند نمک دریا تصفیه شده نیست و حاوی موادی است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند که داشتن رژیم‌های غذایی که نمک فراوانی در آن‌ها وجود دارد احتمال پوکی استخوان را به مراتب افزایش می‌دهد، نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است و می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.

زمانی گفت: اختلال در جذب ریز مغذی‌ها همچون آهن و روی از دیگر مضرات استفاده از نمک دریا است، این نمک فاقد ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید است.

وی گفت: وزارت بهداشت ظرف 20 سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته و در حال حاضر کلیه کارخانجات تولید کننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می‌باشد.

زمانی با بیان اینکه نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌شماری همراه است، گفت: از جمله این عوارض می‌توان به گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی اشاره کرد.

وی افزود: تبلیغاتی که به طور گسترده در زمینه نمک دریا در کشور می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت است،‌ افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیان‌بار بهداشتی خواهند بود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت هرمزگان عنوان کرد: نمک طعام باید پروانه‌های بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته و تاریخ تولید و انقضاء آن نیز اجباری است. این‌گونه نمک‌های تصفیه شده یددار فاقد فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک (عوامل ایجادکننده سرطان) و همچنین ناخالصی‌های محلول مانند گچ است.

زمانی اظهار کرد: میزان محاسبه شده ید در نمک تصفیه شده باعث پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن باعث پیشگیری از عقب‌ماندگی جسمی و ذهنی و سقط جنین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از خرید نمک دریا خودداری کنند، گفت: برخی از تبلیغات غیر واقعی است و نمک دریا را سرشار از کلسیم، منیزیم، منگنز و ید معرفی می‌کنند.

افراد سود جو، نمک دریا را دارای خواصی همچون پایین آورنده فشار خون، کاهش دهنده ورم دوران بارداری، از بین برنده سینوزیت، شفاف کننده پوست و ضد لک، از بین برنده سودا، صفرا و بلغم و نیز تأمین کننده ید مورد نیاز غده تیروئید عنوان می‌کنند، که همه این‌ها خلاف واقعیت است.
ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار