سرنوشت خطرناک ترین زن اروپا
کد خبر: ۱۲۴۰۱
تاریخ انتشار: 2015 September 26    -    ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
دولت بلژیک تابعیت زنی را سلب کرد که عنوان «خطرناک ترین زن اروپا» را دارد و شوهرش در عملیات ترور احمد شاه مسعود رهبر جهادی افغانستان دست داشته است.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی نوشت دادگاه بلژیک اعلام کرد «ملیکه» یا «ام عبیده» ملقب به «بیوه سیاه» در چند پرونده تروریستی در بلژیک محکوم شده است و خطری برای امنیت ملی کشور عضو اتحادیه اروپا شناخته می شود. وی قرار است پس از محاکمه در بلژیک، سلب تابعیت شود. ملیکه 54 ساله در شهر طنجه مغرب متولد شد و اوایل دهه شصت قرن گذشته با خانواده خود به بلژیک مهاجرت کرد.

ملیکه پس از متهم شدن به سرکردگی یک هسته تروریستی در بلژیک، به هشت و نیم سال زندان محکوم شد و هم اکنون در حال سپری کردن دوره محکومیت خود است. هدف این هسته تروریستی عضوگیری از شهروندان بلژیکی برای جنگ در افغانستان بود. ملیکه در اعتراض به رای دادگاه به این مساله استناد کرد که در نتیجه سلب تابعیت، او باید از فرزندان خود که دارای تابعیت بلژیک هستند، جدا شود اما دادستانی بر این باور است که خانواده ملیکه کم اهمیت تر از قربانیانی است که وی زمینه پیوستن آنان را به گروه های تروریستی فراهم کرده است.

در حالی که قرار است دادگاه بروکسل نهم اکتبر آینده برای سلب تابعیت از ملیکه تصمیم بگیرد، منابع رسانه ای از قول او اعلام کردند که وی تصمیم دادگاه را نمی پذیرد و قصد دارد بعد از آزادی از زندان، همراه خانواده اش در بلژیک بماند. سرویس های امنیتی بلژیک به وی لقب خطرناک ترین زن اروپا را داده اند. نام او اولین بار سال 1999 وقتی که با یک جوان تونسی ثروتمند ازدواج کرد، مطرح شد.

همسر وی در ادامه به طالبان افغانستان در دوران سرکردگی بن لادن ملحق شد. دو روز قبل از حادثه یازده سپتامبر 2001 ، همسر ملیکه در انفجاری تروریستی در تاجیکستان ، «احمد شاه مسعود» از مبارزان معروف افغان را به قتل رساند. پس از این اتفاق ملیکه با یک مرد تونسی دیگر ازدواج کرد. این دو مدتی با هم در سوییس زندگی کردند، تا این که سال 2010 به علت حمایت از گروههای جهادی در فضای مجازی دستگیر شد. شوهر دوم ملیکه سال 2012 در حمله هوایی آمریکا در افغانستان کشته شد و به همین علت ملیکه لقب «بیوه سیاه» گرفت.
هرازنو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار