تعداد جان باختگان سرزمین منا به ۱۳۰۰ تن رسید +عکس
کد خبر: ۱۲۳۶۸
تاریخ انتشار: 2015 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
خبر در حال تکمیل است؛
در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تا کنون ۱۳۰۰ تن از حجاج کشته و تعداد بسیار بیشتری زخمی شده‌اند. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، آمار حادثه‌دیدگان ایرانی در منا به ۱۲۵ کشته و ۶۰ زخمی اعلام شده است. گفتنی است با توجه به ابعاد این حادثه، این آمار هنوز قطعی نیست.
خبر تازه:

در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تا کنون ۱۳۰۰ تن از حجاج کشته و تعداد بسیار بیشتری زخمی شده‌اند. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، آمار حادثه‌دیدگان ایرانی در منا به ۱۲۵ کشته و ۶۰ زخمی اعلام شده است. گفتنی است با توجه به ابعاد این حادثه، این آمار هنوز قطعی نیست.

 خبر ساعت پیش:

سرزمین «منا» در پنج کیلومتری مکه مکرمه، امروز قربانگاه بیش از سه هزار حاجی شد. تاکنون کشته شدن ۱۲۲ حاجی ایرانی تایید شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تعداد کشته شدگان ایرانی حادثه امروز منا در رمی جمرات به ۱۲۲ نفر رسید.

این در حالی است که تاکنون ۶۰ مجروح در این حادثه داشته اند.

این در حالی است که برخی از منابع خبری تعداد مجروحان ایرانی را ۱۵۰ نفر قید کرده‌اند.

همچنین در این حادثه تا این لحظه ۱۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.

خبر ساعاتی پیش

به دنبال بی کفایتی مقامات سعودی و ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون 1200 نفر از حجاج کشته و شمار بسیاری زخمی شدند؛ تعداد جان باختگان ایرانی به 47 زائر رسید و شمار مجروحان ایرانی هم از 60 نفر گذشت.

کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران هم به دنبال حادثه خونین منا و بی مبالاتی مقامات سعودی، دقایقی پیش به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه ظهر امروز ،مقامات عربستان سعودی را مسئول این حادثه دانست و تاکید کرد: آنان باید فوراً اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تأمین امنیت کامل زوار به عمل آورند.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: بی تدبیری مقامات ذیربط عربستان سعودی در تأمین امنیت حجاج، غیر قابل اغماض است.
بر اساس این گزارش، در روز عید قربان، صدها حاجی خدا قربانی شدند؛ دومین حادثه جانکاه در حج که با بی تدبیری و اهمال مقامات عربستان سعودی بوقوع پیوست.
چند روز پس از حادثه جانکاه سقوط جرثقیل در نزدیکی کعبه که صدها قربانی و زخمی برجا گذاشت، امروز هم این اتفاق البته ناگوارتر در دره منا به وقوع پیوست.
ْمنابع خبری با اشاره به بی تدبیری و بی کفایتی مشهود برگزارکنندگان حج امسال در عربستان سعودی اعلام کردند:تاکنون بر اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا و بی مالاتی مسئولان امنیتی سعودی بیش از 1200 نفر کشته و بسیاری دیگر زخمی شدند.
90 زائر ایرانی هم در این فاجعه تاسف بار کشته و 150 تن دیگر شده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت هم گفت: بعد از حادثه سقوط جرثقیل ، امروز شاهد فاجعه بزرگی در مسیر رمی جمرات بودیم که بطور مستقیم سوء مدیریت عربستان و عوامل امنیتی این کشور منجر به این فاجعه و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران شد.
سعید اوحدی در ارتباط مستقیم با اخبار نیمروزی سیما افزود: هر ساله طبق روال بیش از یک و نیم میلیون زائر در روز عید قربان راهی رمی جمرات می شوند اما نیروهای امنیتی عربستان به دلایل نامشخصی یکی از مسیرها را بستند و این سبب شد تا در سه نقطه شاهد ازدحام جمعیت باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه همه عوامل این سازمان و سایر ارگان های امدادرسان ایرانی برای امدادرسانی به زائران کشورمان بسیج شده اند، افزود: به دلیل نوع مسیر در دره رمی جمرات امکان تردد آمبولانس نیست و تلاش می کنیم مجروحان ایرانی به نزدیک ترین مراکز درمانی منتقل شوند.
اوحدی با اشاره به اینکه آمار کشته ها و مجروحان ایرانی به زودی در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت منتشر خواهد شد ، گفت: هم اکنون بیش از 60 مجروح ایرانی در مراکز پزشکی و درمانی مشغول درمان هستند و پزشکان ما نیز در شش مرکز مستقر شده اند.
سعودیها حادثه قبلی- حادثه جرثقیل - را به گردن باد و طوفان و کاهلی پیمانکار انداختند اما در حادثه امروز مسوولیت مستقیم تری دارند. چرا حادثه امروز رخ داد و امنیت زائران خانه خدا اینگونه به خطر افتاد؟



گروه گردآوری «تابناک با تو»

منبع: تابناک، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار