هند «دادگاه» را به اسکار فرستاد
کد خبر: ۱۲۳۵۷
تاریخ انتشار: 2015 September 26    -    ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
 هند فیلم «دادگاه» را که درباره سیستم قضایی این کشور است به عنوان نماینده خود در اسکار خارجی زبان انتخاب کرد.

این فیلم که تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده و در جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر آینده را برای اولین تجربه کارگردانی چایتانا تامهان کسب کرده، به اسکار هم چشم دوخته است.

فدراسیون فیلم هند دیروز چهارشنبه اعلام کرد که «دادگاه» را برای شرکت در رقابت اسکار خارجی زبان انتخاب کرده است.

این فیلم که سیستم قضایی هند را زیر ذره‌بین قرار داده سال پیش ابتدا در ونیز اکران شد و بعد به جشنواره‌های مختلفی راه یافت.

کارگردان تازه کار این فیلم به جز جایزه ونیز جایزه اوریزونتی را برای بهترین فیلم نیز دریافت کرد.

آمریکایی‌ها امتیاز پخش این فیلم را نیز خریدند و فیلم در ماه مارس (اسفند) در جشنواره فیلم‌ تازه/کارگردان تازه نیویورک نیز اکران شد.

فیلم با کشف جسد یک کارگر فاضلاب در بمبئی شروع می شود و به دنبال آن یک خواننده ترانه‌های فولک با این جرم که ترانه‌هایش ممکن است تشویق کننده کارگران به خودکشی باشد، دستگیر می‌شود. فیلم از جریان دادگاه استفاده می‌کند تا زندگی، شخصیت و روحیات وکلا و قضات را نیز مورد بررسی قرار دهد. این فیلم که ابتدا به زبان ماراتی تولید شده بود بعد به زبان هندی، گجراتی و انگلیسی نیز دوبله شد.

منتقد هالیوود ریپوتر در نقد این فیلم، آن را کیفرخواستی قاطعانه از اختلال در نهادهای امروزی هند خوانده است.

در این فیلم ویویک گامبر، ویرا ساتیدار، گیتانجالی کولکارنی، پرادپ جوشی، اوشا بین و شیرین پاور بازی کرده اند.

هند هنوز جایزه اسکار بخش خارجی زبان را به خانه نبرده و تاکنون تنها سه فیلم از این کشور به بخش نهایی راه یافته‌اند که شامل: «مادر هند» در سال ۱۹۵۸، «سلام بمبئی» در سال ۱۹۸۹ و «لاگان» در سال ۲۰۰۲ بوده است.

سال ۲۰۱۴ هند شانس زیادی داشت تا با انتخاب «ظرف نهار» که در کن با اقبال روبه رو شده بود، اسکار را تصاحب کند، اما در اقدامی ناباورانه به جای انتخاب این فیلم «جاده خوب» به عنوان نماینده انتخاب شد و البته ناکام ماند. سال پیش درام جاده‌ای «نرد دروغگو» نماینده هند در اسکار بود. 

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار