رمی جمرات شبانه خانم های ایرانی
کد خبر: ۱۲۳۲۸
تاریخ انتشار: 2015 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
سعید اوحدی درباره آخرین وضعیت حجاج گفت: امروز تمام 445 کاروان زائران ایرانی در سه نوبت و در هر نوبت با 129 اتوبوس از ساعت 16 به عرفات منتقل می‌شوند.

وی افزود: در سال‌های قبل حاجیان 11 صبح محرم می‌‌شدند و به دلیل اینکه اتوبوس‌ها سرباز بود در گرمای شدید ظهر بسیار اذیت می‌شدند اما امسال برای نخستین بار حاجیان ایرانی در یک نوبت ساعت 16 و دو نوبت بعداز نماز مغرب و عشا که هوا خنک است به عرفات منتقل می‌شوند.
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: یکی دیگر از مزیت‌های اعزام حاجیان در بعدازظهر و شب در عرفات این است که حاجیان با هر اتوبوسی که به عرفات بروند با همان اتوبوس به مشعر، منا و مکه می‌روند و در سال‌های گذشته مجبور بودیم زائران را با اتوبوس های قدیمی ببریم اما امسال اتوبوس‌های جدید کولردار در اختیار حاجیان ایرانی قرار گرفت.

ایجاد چادر مخصوص برای عمل «حلق» حاجیان

اوحدی با اشاره به اینکه فردا مراسم برائت از مشرکین در دعای عرفه در بعدازظهر در صحرای عرفات برگزار می‌شود گفت: بعد از نماز مغرب و عشا در روز عرفه حاجیان به مشعر می‌روند و بعداز وقوف در مشعر و طلوع آفتاب به سمت منا حرکت می‌کنند همچنین بعد از رمی جمرات سازمان حج و زیارت به طور متمرکز قربانی روز عید قربان حاجیان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بعد از عمل قربانی حاجیان باید حلق انجام دهد که برای حفظ بهداشت و رعایت نظافت در هر مجموعه دو چادر مخصوص برای عمل حلق ایجاد شده است.
همچنین بعد از وقوف دو روزه در منا در روز شنبه بعد از نماز ظهر و رمی جمرات حاجیان به مکه باز می‌گردند.

اعزام تمام زائران اهل‌سنت ایرانی در روز «ترویه» به «منا»

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در میان حاجیان ایرانی 5 هزار زائر عزیز اهل سنت وجود دارد گفت: اهل سنت روز 8 ذی‌الحجه را روز ترویه می‌گویند و بنا به اعتقادشان باید در منا در این روز وقوف کنند. در سال‌های گذشته نیمی از زائران اهل سنت ایرانی در روز ترویه به منا اعزام می‌شدند اما امسال برای نخستین بار تمام 5 هزار زائر اهل تسنن ایرانی در سه نوبت و با 100 دستگاه اتوبوس از ساعت 6 و 30 دقیقه امروز از مکه به منا رفتند.

اوحدی تصریح کرد: تمام خدمات را سازمان حج و زیارت به زائران اهل تسنن ایرانی ارائه می‌دهد و فردا بعداز صرفه صبحانه در منا به عرفات منتقل می‌شوند تا به بقیه زائران ایرانی ملحق شوند.
وی اظهار داشت: هم اکنون یک مجروح از حادثه دلخراش مسجدالحرام باقی مانده که وی با آمبولانس برای انجام مناسک به عرفات،‌ مشعر و منا منتقل می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت از ارائه خدمات مطب و پزشکی در حج خبر داد و گفت: هم اکنون 55 مطب در منا و 55 مطب در عرفات برای ارائه خدمات به زائران ایرانی فعال هستند.

وقوف اضطراری خانم‌ها در مشعر و رمی جمرات شبانه

اوحدی ادامه داد: زائران ایرانی خانم فردا شب با اتوبوس به صورت شبانه از مشعر گذر می‌کنند به این صورت که در مشعرالحرام ایستگاهی به نام ایستگاه نیت وجود دارد و طبق نظر مراجع عظام تقلید خانم‌ها فقط نیت وقوف را در مشعر می‌کنند و از مشعر عبور می‌کنند و شبانه رمی جمرات را انجام می‌دهد. به این وقوف،‌ وقوف اضطراری گفته می‌شود. همچنین در هر اتوبوس خانم‌ها یک پزشک زن نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: در روز 5 مهرماه اولین گروه زائران مدینه بعد به سوی مدینه و اولین گروه حاجیان به ایران اعزام می‌شوند.

تهیه و ارائه 700 صفحه مستندات حادثه مسجدالحرام به کنسولگری ایران

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان گفت: تمام مستندات حادثه جانخراش مسجدالحرام در 700 صفحه تهیه شده و به کنسول گری ایران ارائه شده و امیدواریم که هر چه سریعتر کنسول گری ایران مطالبات جمهوری اسلامی ایران در این حادثه از رژیم سعودی پیگیری کنند.

فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار