رودخانه عجیبی در زیر دریا+عکس
کد خبر: ۱۲۳۰۲
تاریخ انتشار: 2015 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
در جنوب شبه جزيره يوکاتان در مکزيک، رودخانه اي در زير آب مخفي شده است و اگر حدود ۱۰ تا ۱۵ دقيقه به جنوب شنا کنيد با صحنه عجيبي مواجه مي شويد.

اين منطقه که به Cenote Angelita يا فرشته کوچک معروف است، درياچه اي است که در دل خود اسرار بزرگي را مخفي کرده است. اگر به زير اين درياچه شگفت انگيز برويد، رودخانه عجيبي را خواهد ديد که بسيار طبيعي به نظر مي رسد. شما حتي مي توانيد شاخ و برگ درختان را در اطراف رودخانه ببينيد و جريان آب آن نيز به سادگي قابل تشخيص است.

سينوت (Cenote) به مکان هايي از زمين گفته مي شود که در آن ها نشست زمين و گذر از لايه هاي سطحي پوسته زمين باعث به وجود آمدن حفره هايي عظيم و نمايان شدن سفره هاي زيرزميني آب شور مي شود. به مرور زمان بارش باران باعث پر شدن اين چاله ها از آب شيرين مي شود و تفاوت چگالي آب شور باعث مي شود آب اين سفره هاي زيرزميني پايين تر بمانند و آب باران بر روي آن ها قرار بگيرد.

لايه اي از هيدروژن سولفيد (H2S) به قطر يک متر به عنوان مرز بين حجم عظيمي از آب به عمق ۳۰ متر لايه رويين و ۳۰ متر لايه شور زيرين عمل مي کند و باعث به وجود آمدن اين حادثه طبيعي در درياچه زيرزميني آنجليتا مي شود. حرکت اين گاز بيرنگ بسيار شبيه به حرکت آب در رودخانه است و البته بسيار سمي است. اين واقعه جلوه هاي زيبايي را براي غواصي حرفه اي در اين درياچه به وجود آورده است.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار