تهدید بزرگ: ازدواج جوانان ایرانی با افغانی ها
کد خبر: ۱۲۲۷۷
تاریخ انتشار: 2015 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
بر اساس آماری که  چندی پیش علی اکبر محزون مدیر کل دفتر اطلاعات و جمعیت مهاجرین سازمان ثبت احوال کشور ارائه کرده است در سال 92، 660 مورد ازدواج مرد ایرانی با  زنی از اتباع  بیگانه به ثبت رسیده است این تعداد در سال 93 با افزایش رو به رو بوده، چنانکه در 9 ماه اول سال 93 ، 560 مورد ازدواج مرد ایرانی با زنی غیر ایرانی ثبت شد، در حالی که نسبت به سال 92 رشدی 23/6 درصدی را در ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی نشان می‌دهد.

 

یکی از پرسنل سفارت افغانستان و مسئول مجوز ازدواج‌های اتباع افغانی با ایرانی مدعی است روزی سه زن ایرانی برای ازدواج با مرد افغان و هر پانزده روز یک بار سه پسر ایرانی برای ازدواج با دختر افغانی به این سفارتخانه مراجعه می‌کنند.

 

**پای علاقه در میان است

 

چند سالی است که ازدواج تا حدودی از قالب سنتی خارج شده و علاقه بین دختر و پسر در اولویت قرار گرفته است.

 

زهرا17 ساله از اتباع افغانی درباره علاقه خود و همسرش می‌گوید: علاقه‌ای که بین من و شوهرم وجود داشت ما را به ازدواج باهم ترغیب کرد.

همچنین این حکایت را پسری از ایران بازگو می‌کند.

 

حمید 26 ساله دانشجو درباره علاقه بین دو طرف می‌گوید: من و همسرم در دانشگاه باهم آشنا شدیم و به هم علاقمند شدیم و همین عاملی شد که برای ازدواج با او به خانواده‌ام اصرار  کنم.

 

*اختلافات خانوادگی ایجاد می‌شود

 

 

زمانی که علاقه بین طرفین در میان باشد، بدلیل تصمیم گیری با‌ آگاهی کم می‌تواند آنها را با مشکل مواجه  کند، چرا که خانواده‌ها همیشه خواستار بهترین زندگی برای فرزندان خود هستند و بهتر می‌دانند که ازدواج‌هایی این  چنین که بیشتر ناشی از علاقه زود گذر است مشکل ساز خواهد شد.

 

کلثوم 21 ساله از اتباع افغانی خانه دار در این باره می‌گوید: یک زن و شوهر به نام بهار و بهادر را می‌شناسم که زن افغانی و مرد ایرانی است، پسر برای ازدواج با دختر از خانواده‌اش گذشت و آنها را کنار گذاشت.

 

فرزندانی که از این نوع ازدواج‌ها به دنیا می‌آیند دارای مشکلات خاص خود هستند.

 

فاطمه 15 ساله محصل درباره مشکلات خانواده‌اش می‌گوید: با خانواده مادرم رفت و آمد نداریم، چرا که آنان پدرم را قبول  ندارند، ما از داشتن فامیل مادری محروم هستیم.

 

جعفر بای جامعه شناس درباره مشکلات به وجود آمده در این نوع ازدواج‌ها معتقد است: فرزندانمان درون خانواده‌ها رشد می‌کنند و زندگی بدون داشتن فامیل زن یا مرد که می‌تواند حامی خوبی سخت و غیر قابل تحمل است؛ نباید فرزندانمان را در شرایطی قرار دهیم که احساس سرخوردگی کنند و این عامل عواقبی غیر قابل جبرانی را به کودکان تحمیل می‌کند، که آینده آنها را به مخاطره  می‌کشاند

 

*تضاد فرهنگی مهمترین مشکل ازدواج با خارجی‌ها

 

 مشکلات خانوادگی که برای خانواده‌ها پیش می‌آید، در واقع تضاد فرهنگی بین زن و مرد است، که ناشی از باورها و اعتقاداتشان است.

 

علی 64 ساله راننده درباره تضاد فرهنگی معتقد است: ازدواج کسانی که تضاد فرهنگی دارند به صلاح نیست، حتی اگر این اختلافات در داخل کشور باشد، دو قومی که تفاوت‌های زیادی با همه دارند اگر با هم ازدواج کنند، به‌طور حتم برایشان دردسر‌‌ساز خواهد شد.

 

این جامعه شناس درباره تضاد فرهنگی می‌گوید: باورها و ارزش‌هایی که در هر فردی وجود دارد، فرهنگ آن جامعه را تشکیل می‌دهد، وقتی دو شخص از کشوری متفاوت با دیدگاه گوناگون با هم ازدواج کنند، دارای دنیایی متفاوت هستند، که عاقبت خوبی در انتظار آنها نخواهد بود.

 

*دهکده جهانی در ازدواج با خارجی‌ها

 

زمانی که تضاد فرهنگی در میان باشد افراد با دیدگاه‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند، که دلیل آن، گسترش چشمگیر ارتباطات است، تا جایی که بسیاری معتقدند ما در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، به‌طوری که اگر اتفاقی در دورترین نقطه جهان بیفتد به سرعت انعکاس داده می‌شود و همین عامل باعث  نزدیکی اقوام به یکدیگر و رواج ازدواج خارجی‌ها هم می‌شود.

 

جعفر بای درباره دهکده جهانی می‌گوید: امروزه با افزایش ارتباطات بین‌المللی و در دسترس برای تکنولوژی ارتباطات مواجه هستیم، که ازدواج با خارجی‌ها را رواج می‌دهد، فرهنگ‌ها به تدریج محو شده و تشابه فرهنگی بیشتر خود را  نشان می‌دهد، که مواقع ازدواج بین اقوام مختلف جهان را بر می‌دارد، اما این ارتباطات تمام شخصیت و باورهای افراد را نشان نمی‌دهد، که در این میان عدم شناخت کافی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

 

*ازدواج با خارجی‌ها مشکلاتی را به همراه می‌آورد

 

ازدواج‌هایی که با شناخت کافی همراه نباشد و فقط بوسیله ارتباطاتی که بین کشورها وجود دارد،  می‌تواند مشکلات زیادی را برای افرادی که به این شیوه زندگی خود را آغاز می‌کند به همراه می‌آورد.

 

امید 40 ساله فروشنده، ازدواج با خارجی‌ها را مشکل‌ساز می‌داند و می‌گوید شاید در سالهای اولیه ازدواج به ظاهر مشکلی نداشته‌اند، اما بدون شک در درازمدت گرفتاری‌های زیادی را برای آنان ایجاد می‌کند.

 

*فرزندان مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند

 

زندگی‌هایی را که با مشکلات زیاد تشکیل شود، آینده خوب را برای فرزندان به وجود نمی‌آورد، یکی از این مشکلات عدم دریافت شناسنامه است، البته این امکان وجود دارد که  با دردسر زیاد بتوانند اسناد هویتی خود را دریافت کنند و به این دلیل است که اگر زنی با مردی غیر ایرانی ازدواج کند می‌تواند برای فرزندان خود با شرایط دشوار شناسنامه بگیرد.

 

فاطمه 15 ساله درباره مشکلات پیش آمده از ازدواج مادری ایرانی با پدری افغانی می‌گوید: من به دلیل اینکه مادر ایرانی دارم نمی‌توانم شناسنامه بگیرم، چندین سال است که پی‌گیری می‌کنم اما به سرانجام نرسیدم، بدلیل مشکلات مالی هرجایی که برای کار مراجعه می‌کنم بدلیل نداشتن شناسنامه با مشکل روبه‌رو می‌شوم و از آنجا می‌روم.

 

*ازدواج با خارجی‌ها به جامعه آسیب می‌‍زند

 

ازدواج با خارجی‌ها همان‌طور که می‌تواند برای خانواده شان مشکل ساز باشد، آسیب‌های زیادی هم به جامعه وارد کند، وقتی پسرهای ایرانی به‌جای ازدواج با دختری از کشورشان حاضر به ازدواج با خارجی‌ها باشند، می‌تواند از عوامل پایین آمدن آمار ازدواج در بین جوانان باشد.

 

جعفر بای درباره آسیب‌هایی که از ازدواج‌های خارجی در جامعه بوجود می‌‍‌آورد می‌گوید: ازدواج جوانان با خارجی‌ها موازنه ازدواج بین دختر و پسر را بر هم می زند و جامعه با جوانانی مواجه می‌شود که هنوز متأهل نشده‌اند و این به جامعه آسیب جبران ناپذیری می‌زند.

 

*اقتصاد می‌تواند مؤثر باشد

 

خیلی از افراد جامعه و کارشناسان معتقدند ازدواج با خارجی‌ها بدلیل نداشتن توانایی مالی پسران است.اما تحقیقاتی که انجام شده است، خلاف این را نشان می‌دهد.

 

حنانه 32 ساله تبعه افغانستان  می‌گوید: خیلی از مردم فکر می‌کنند، مردهای ایرانی به این دلیل به ما روی می‌آورند، که ما آسانتر می‌گیریم، یا با مهریه کم سرو ته قضیه را هم می‌آوریم اما خلاف این موضوع مطرح است، مهریه من 800 تا سکه است و خیلی سفت و محکم گرفتم.

 

فارغ از هر دلیلی که برخی جوانان به ازدواج با خارجی‌ها روی می‌آورند، باید توجه داشت که با انتخاب صحیح به آینده خود، فرزندان و جامعه آسیب وارد نکنند
باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار