طرز تهیه رولت کوفته تبریزی
کد خبر: ۱۲۱۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 25    -    ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
کاسه بزرگی را انتخاب کنید. لپه ها را که پخته اند داخل غذا ساز کاملا له کرده و داخل کاسه بریزد. بعد به ترتیب برنج ها وپیاز را هم داخل غذاساز له کنید و به لپه ها بیفزایید.


موادلازم برای حدود 25 برش:

لپه پخته شده .... 2 پیمانه
برنج پخته شده .... 1 پیمانه
پیاز بزرگ .... 1 عدد
گوشت چرخ کرده .... 2 پیمانه
سبزی کوفته .... نصف تا یک پیمانه ریز خرد شده
زرد چوبه، نمک، فلفل .... به مقدار لازم
ادویه کاری .... 1 تا 2 قاشق چایخوری
ادویه پلویی یا دارچین به دلخواه
محلول زعفران ........به دلخواه
تخم مرغ 1 تا 2 عدد

مواد میانی:

پیاز داغ و زرشک .... به مقدار لازم
گردوی نگینی ........ به مقدار لازم
خلال بادام و پسته ..... به مقدار لازم

موادلازم برای آب کوفته:

رب گوجه فرنگی ..... 2 تا 3 قاشق سوپخوری
روغن ..... به مقدار لازم
آب ..... حدود 3 تا 4 پیمانه
زعفران، نمک و زردچوبه .... به مقدارلازم
پیاز داغ و سبزی کوفته .... درصورت تمایل

رولت_کوفته_تبریزی

طرز تهیه :

کاسه بزرگی را انتخاب کنید. لپه ها را که پخته اند داخل غذا ساز کاملا له کرده و داخل کاسه بریزد. بعد به ترتیب برنج ها وپیاز را هم داخل غذاساز له کنید و به لپه ها بیفزایید. حدود نیمی از گوشت را داخل غذا ساز ریخته و بعد از له و چسبناک شدن با بقیه گوشت به مواد اضافه کنید.سبزی های خرد شده را هم به مواد بیفزایید. نمک،فلفل،پودرکارى ،ادویه پلویی و محلول زعفران را نیز اضافه کنید.کمی این مواد را با هم ورز دهید تا یکدست شوند.تخم مرغ ها را یکی یکی بیفزایید و بعد از افزدن هر تخم مرغ خوب ورز دهید.اگر بعد از افزودن اولین تخم مرغ مواد چسبناک نشد،دومی را نیز اضافه کنید.مواد باید در عین چسبناک بودن،شل نباشد.به ندرت نیاز به افزودن تخم مرغ سوم خواهد بود.دقت کنید تخم مرغ زیاد مایه کوفته را شل کرده و شکل دادن آن را دشوار میکند.مواد را به خوبی با هم ورز دهید تا چسبنده شوند.مواد باید در حین ورز خوردن،منسجم شده و گلوله شود(به طوری که اگر آن را گلوله کنید خودش را نگه دارد و وا نرود).ورز دادن را تا زمانیکه این حالت به وجود بیاید ادامه دهید.به دلیل استفاده از غذاساز،ورز بیش از حد لازم نخواهد بود.مواد را ترجیحا نیم تا یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا بیشتر خودش را بگیرد.
مایه کوفته را سه قسمت کنید هر قسمت را روی کیسه فریزر به ضخامت حدود یک سانتیمتر به شکل مربع کوچکی به ابعاد تقریبی 15 سانتیمتر باز کنید وسط آن ازموادمیانی(پیازداغ، زرشک وآجیلهای دلخواه مخصوصا گردو قراردهید.) لبه پایینی گوشت راباکمک کیسه ی فریزر به روی موادمیانی تاکنیدوکمی محکم کنیدلبه ی فوقانی گوشت را هم تاکنید ورولت را بادست محکم کنید(میتوانید به جاهایی که تامیزنید کمی سفیده ی تخم مرغ زده شده بمالید تا محکم تر شود) همه ی رولتها را آماده کنید و ترجیحا نیم ساعت دیگر دریخچال بگذاریدداخل تابه کمی روغن بریزید وداغ کنید رولتها را داخل روغن قراردهیدوابتدا یک سمت آنرا سرخ کنیدبعد به کمک کفگیر آنرایرگردانده وسمت دیگر آنرا سرخ کنید. رب گوجه فرنگی را داخل ظرف دیگری باروغن تفت دهید آب را روی آن اضافه کنید و ادویه ی دلخواه ومحلول زعفران را به آن اضافه کنید، سس آماده را روی کوفته ها بریزید (مقدار سس باید کمی بالاتر از نیمه ی رولتها رابگیرد .) و اجازه دهید سس روی شعله ی ملایم به جوش آید حرارت زیر کوفته را خیلی ملایم کنید بهتر است در تابه رابگذارید ولی اگرازدرتابه استفاده میکنید باید آنرا کج بگذارید هر سمت رولت را حدود 20 تا 30 دقیقه داخل سس بجوشانیددرصورت نیاز و کاهش آب به آن آب جوش اضافه کنیداگر قصد ندارید آب کوفته رابرای ترید استفاده کنید سس را به خورد رولتها بدهید، رولتهای آماده را کمی پس از خنک شدن برش زده وسرو کنید.

فیدو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
2
5
میشه خواهشاً کوفته تبریزی را با ادویه کاری از اصالتش خارج نکنید ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
0
4
کاری ادویه هندی است لزومی ندارد در غذا های ایرانی از آن استفاده شود . در هیچکدام از کتاب های آشپزی معتبر و دستور پخت های تبریزی ها از کاری استفاده نمی شود . از فردا باید قرمه سبزی یا طعم کاری ، لوبیاپلو با طعم کاری ، دیزی با طعم کاری .....میل کنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
اما کاری یک طعم دهنده خیلی جالبی است شاید برای بعضی خوشایند تر از مزه یکنواخت قبلی باشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار