رتبه 100 ایران در شاخص نوآوری
کد خبر: ۱۲۰۹
تاریخ انتشار: 2015 May 28    -    ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مرجع شدن در همه امور عالم دست نیافتنی است باید مسیری را انتخاب کنیم که در آن می‌توانیم خوب کار کنیم.

دکتر لاریجانی در همایش مرجعیت علمی کشور گفت: در دنیا این طور نیست که کشورها در همه امور عالم مرجع باشند. بسیاری از آنها فقط در برخی از نقاط می‌درخشند. به نظر می‌آید اگر بخواهیم راه میانبری برویم باید پا بگذاریم جای پایی که در آن می‌توانیم کار خوبی انجام دهیم.

وی افزود: زمینه‌هایی داریم که از آن غافلیم مثل برخی از حیطه‌های علوم انسانی که به حوزه سلامت بر می‌گردد مانند اخلاق پزشکی. اگر بنا باشد در دنیا در بحث اخلاق پزشکی بینش دیدگاه اهل بیت مطرح شود در جایی جز ایران نمی‌شود و ما بین سال‌های 1990 تا 2011 و 2012 در این زمینه رشد کردیم اما هنوز 20 کشور اول دنیا 80 درصد مقالات اخلاق پزشکی را ارائه می‌دهند. اگر ما در بحث سلامت معنوی حرف و ایده‌ای داریم باید طوری بگوییم که دیگران بفهمند.

وی ادامه داد: درباره بحث روزه داری اسلامی هم همین طور تعداد محدودی مقاله در ایران و کشورهای اسلامی چاپ شده است. در نظام بهداشتی ما ورود بهورز کاری کرده است که هزینه‌ها کمتر تمام شود. باید قله‌هایی را دریابیم که روی آنها سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم و قطب بودن خودمان را در دنیا به اثبات برسانیم.

لاریجانی ادامه داد: می‌توانیم زمینه‌هایی را جست‌وجو کنیم که با دانش و فناوری خودمان قله‌هایی را رصد کنیم. باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در سند آمایشی که درحوزه پزشکی اخیرا شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده است نکات مهم زیادی وجود دارد. دانشگاه‌های ما باید وارد عرصه رقابت بین‌المللی شوند و ماموریت محور به آنها بگوییم که در چه زمینه‌ کاری بیشتر توجه کنند.

وی به بازطراحی توسعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم در این مسیر حرکت کنیم باید نقشه توسعه علمی کشور را بازطراحی و به مساله نوآوری توجه ویژه‌ای کنیم و مرور کنیم و در حوزه‌هایی که در آنها رقابت آموزشی عادل وجود دارد ورود کنیم و به منظور افزایش مشاهده پذیری خودمان تعاملات بین‌المللی را توسعه دهیم. افزایش تعاملات بین‌المللی و مقالات علمی و نشان دادن توانمندی‌ها نیز می‌تواند در این زمینه کمک کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: همه ظرفیت‌ها در دانشگاه‌ها و بخش‌های دولتی نیست. ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که با مشارکت با نهادهای مختلف می‌توانیم انجام دهیم.

لاریجانی افزود: در اسناد بالادستی مبحث مرجعیت علمی در همه حوزه‌ها مطرح شده است. رسیدن به این مرجعیت می‌تواند یکی از تکالیف حوزه سلامت باشد. تعداد مقالات استنادات اختراعات و پتنت‌ها از شاخص‌های مهمی هستند که کمک می‌کنند به طرف مرجعیت علمی برویم. ما از نظر تعداد مقالات رشد بدی نکرده‌ایم. ما در اسکوپوس به دلیل اینکه برخی از مقالات فارسی با چکیده انگلیسی هستند وضع بدی نداریم و در منطقه قدرت اول هستیم. اما در ISI سقوط کرده‌ایم که به نظر می رسد قابل تصحیح است.

لاریجانی ادامه داد: باید برای این کار سرمایه گذاری بیشتری کنیم البته باید بپذیریم که در تحریم‌های جهان هستیم. به نظر می‌رسد اگر خوب کار کنیم به سرعت می‌توانیم جایگاهمان را ارتقا دهیم . امروز هشت کشور صنعتی 80 درصد استنادات علمی را دارند. ما در بحث استناد به مقاله از کشوری مثل لبنان پایین‌تر هستیم آنها تعداد مقاله کمی چاپ می کنند اما بازدید بالایی دارند. اشکال دیگری که وجود دارد این است که ما هنوز عادت نکرده‌ایم به مقالات یکدیگر استناد دهیم.

وی همچنین به ضعف کشور از لحاظ ثبت پتنت و اختراعات اشاره کرد و گفت: ما در این شاخه وضعیت خوبی نداریم. درشاخص نوآوری هم وضعیت نامناسبی داریم و احتیاج است که بازبینی انجام دهیم. ما در شاخص نوآوری رتبه صد هستیم. به نظر می‌آید ما برای نوآوری مثل تعداد مقالات علمی برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. برنامه ریزی دانشگاه‌ها عمدتا برای تولید مقالات است. برای ثبت پتنت در دانشگاهی بزرگ نمی‌دانیم که به چه کسی باید مراجعه کنیم.

لاریجانی اعلام کرد: در سطح پتنت در منطقه در رتبه 17 هستیم و در دنیا جایگاه 107 را داریم. باید نظام نوآوری را در کنار نظام علمی بازبینی کنیم.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار