کاهش وزن با زنجبیل
کد خبر: ۱۲۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 May 28    -    ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
زنجبیل گیاه و چاشنی مهمی است که چه در طب سنتی و چه در طب روز، مطالعات زیادی در مورد تأثیر آن بر روی لاغری صورت گرفته است و یافته ها حاکی از آن است که زنجبیل به کاهش وزن کمک می کند. زنجبیل چگونه به کاهش وزن کمک می کند، چگونه باید آن را مصرف کرد و طبق نظر طب سنتی، پس از وارد کردن آن به برنامه ی لاغری خود، چه انتظاری باید از آن داشته باشید؟

زنجبیل چگونه باعث کاهش می شود؟
    هاضمی قوی

زنجبیل با افزایش PH معده و تحریک آنزیم های گوارشی، به گوارش بهتر کمک می کند. زنجبیل حاوی میزان بالایی فیبر است و به همین دلیل، حرکات گوارشی را افزایش می دهد.
این بدین معناست که مواد مغذی ضروری سریعاً جذب می شوند و در عین حال، مواد غیرضروری ایجادکننده ی نفخ و یبوست سریعاً دفع می گردند.
دستگاه گوارش کارآمد، به سوخت و ساز بهتر مواد هضم شده کمک می کند و به این ترتیب، باعث کاهش وزن می شود زیرا مواد هضم شده ی حجیم به خوبی فرآوری و تجزیه می شوند.
علاوه بر این، گوارش مؤثر به معنای استفاده ی مطلوب از ذخیره ی انرژی بدن است. بنابراین، فرآیندهای گوارشی به مصرف گلوکز و چربی ذخیره شده در بدن کمک می کنند.

    افزاینده ی متابولیسم

برخی از مطالعات نشان می دهند که زنجبیل یک عامل گرمازا نیز هست که به سوزاندن چربی کمک می کند. یک تحقیق در هلند تأیید می کند که زنجبیل می تواند میزان متابولیسم بدن را بالا ببرد و باید برای درمان چاقی تجویز شود. علاوه بر این،‌ گزارش ها حاکی از آن است که زنجبیل می تواند متابولیسم را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.
زنجبیل با بالا بردن متابولیسم به سوزاندن بعضی از چربی های ذخیره شده در بدن کمک می کند. این نه تنها به معنای کاهش وزن است بلکه می تواند به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید نیز منجر شود زیرا بدن پس از مصرف زنجبیل،  انواع مختلف چربی ها را می سوزاند.
زنجبیل، پیشنهاد طب سنتی برای کاهش وزن

•    ایجاد احساس سیری

زمانی تصور می شد که زنجبیل بیشتر با بالا بردن متابولیسم بدن باعث کاهش وزن می شود. اما تحقیقی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که زنجبیل از راه دیگری هم به کاهش وزن کمک می کند.
در این تحقیق، ۱۰ مرد سالم و بالغ دارای اضافه وزن یک روز صبحانه ی خود را ‌همراه با دمنوش زنجبیل و روز بعد بدون این دمنوش مصرف کردند.
محققان میزان گرسنگی قبل و بعد از صبحانه (با یا بدون دمنوش زنجبیل) و همچنین میزان کالری سوزی ساعت های بعد از صبحانه را در این افراد بررسی کردند.
نتایج نشان داد که مصرف زنجبیل باعث می شود فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری کند و زنجبیل تأثیر قابل توجهی در افزایش زمان سیری دارد.
کمترین مقدار زنجبیل هم این تأثیر را دارد. علاوه بر این، این خاصیت زنجبیل سریع تر از اثر گرمازایی و چربی سوزی آن عمل می کند.
این تحقیق نشان می دهد که زنجبیل می تواند با افزایش احساس سیری بعد از غذا، به کاهش وزن کمک کند. زنجبیل اشتها را کاهش می دهد و راه مؤثری برای دریافت کالری کمتر و در نتیجه، کاهش وزن است.

ریشه ی تازه و خشک شده ی زنجبیل را به راحتی می توانید تهیه کنید و از راه های مختلف از آن استفاده کنید؛ به عنوان نمونه می توانید آن را  به غذاهای خود اضافه کنید یا با آن، دمنوش درست کنید.

زنجبیل به عنوان یک مکمل گیاهی و به شکل عصاره، کپسول، تنتور و روغن نیز موجود است.
یکی از راه های رایج استفاده از زنجبیل، دمنوش آن است. برای درست کردن دمنوش زنجبیل، ½  قاشق چای خوری پودر زنجبیل را به ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم آب جوش اضافه کنید. زمانی که زنجبیل در آب حل شد، در صورت دلخواه ان را شیرین کنید.
از دادن زنجبیل به کودکان زیر ۲ سال خودداری کنید؛ حتی افراد بالغ هم باید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند، به خصوص اگر در حال مصرف دارو یا مکمل دیگری هستند.
میزان استانداردی برای مصرف زنجبیل برای کاهش وزن ارائه نشده است. با این حال، یک فرد بالغ نباید بیشتر از ۴ گرم در روز زنجبیل مصرف کند. زنان باردار نباید روزانه بیشتر از ۱ گرم از این گیاه استفاده کنند.
زنجبیل عوارض جانبی چندانی ندارد و گیاه بی خطری محسوب می شود اما ترش کردن، آروغ، ناراحتی معده، اسهال و التهاب دهان از عوارض احتمالی آن هستند. برای جلوگیری از این عوارض، از کپسول های تهیه شده از عصاره ی گیاهی زنجبیل استفاده نکنید.
به طور کلی، مصرف زنجبیل برای بیماران قلبی، دیابتی و افراد مبتلا به اختلالات خونریزی توصیه نمی شود. علاوه بر این، زنجبیل نباید همراه با داروهای ضد انعقاد خون همچون وارفارین و حتی آسپرین مصرف شود.
به همین ترتیب، زنجبیل نباید همراه با داروهای دیابتی مصرف شود زیرا قند خون را پایین می آورد و می تواند باعث کاهش سریع قند خون شود. زنجبیل باعث کاهش فشار خون نیز می شود بنابراین نباید همراه با داروهای فشار مصرف شود زیرا می تواند باعث افت فشار خون شود.
زنجبیل می تواند به کاهش وزن شما کمک کند اما نباید آن را تنها راه برای لاغری بدانید. برای آن که بهترین نتیجه را بگیرید، در کنار ورزش کافی و برنامه ی غذایی مناسب، از این گیاه مفید نیز استفاده کنید.
منبع:baghdaroo

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
0
مرسی تابی
البته زنجبیل خواص خیلی زیاد دیگری هم دارد که ای کاش اشاره می کردید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار