هشدار؛ خطر تداخل دارویی + نام دارو
کد خبر: ۱۲۰۴۱۰
تاریخ انتشار: 2018 September 05    -    ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم شیراز بیان کرد ، با توجه به این که در افراد مسن نسبت به بیماران جوانتر ، احتمال بیشتری وجود دارد که چندین دارو را با هم مصرف کنند و هم چنین به دلیل تغییرات جسمانی آن ها به علت بالا رفتن سن مانند افزایش بافت چربی آن ها نسبت به بافت بدون چربی ، کاهش توده کبدی و اختلال در عملکرد کلیه ، اختلال های ادراکی و حافظه ای ، مشکلات غددی و محدودیت های رژیمی در معرض خطر بالاتری از تداخلات غذا – دارو قرار دارند. سوء تغذیه و هم چنین کم شدن آب بدن در سالمندان بر روی متابولیسم و جذب دارو های آن ها اثر دارد.

" دکتر کیمیا حمیری " گفت : در سالمندان هنگام مصرف یک داروی خاص ، دریافت مواد مغذی واکنش دهنده می بایست مورد ارزیابی قرار گیرد ، برای مثال مصرف ویتامین K با وارفارین ، کلسیم و ویتامین D با Alendronate (Fosamax®) ، پتاسیم و سدیم و منیزیم با برخی دارو های ادرار آور مانند Furosemide (Lasix®) قابل ذکر می باشد.

هم چنین سالمندانی که بیماری پارکینسون دارند به دلیل واکنش پروتئین با Levodopa (Sinemet , Dopar®) بایستی متوجه زمان و میزان مصرف پروتئین باشند.

این دکتر داروساز افزود ؛ تیم پزشکی متشکل از پزشک عمومی ، داروساز و پرستار و متخصص تغذیه ، باید جهت طراحی یک برنامه دارویی و رژیم غذایی و مکمل تغذیه ای برای به حداقل رساندن تداخلات دارو-غذا ، با یکدیگر کمال همکاری را داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن های 07132331017 و یا 1490 و یا 190 تماس حاصل فرمایید.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار