چه بیماری هایی، پاهایمان را «پرانتزی» می کنند؟
کد خبر: ۱۲۰۴
تاریخ انتشار: 2015 May 29    -    ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
بسیاری از افراد پاهایی پرانتزی دارند و دچار مشکلات متعددی می شوند. اگر نمی خواهید پاهایی پرانتزی شکل داشته باشید، علّت های ایجاد پای پرانتزی را بشناسید و از بروز آن پیشگیری کنید…
پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی مشکلی است که باعث قوس دار شدن پاها به سمت بیرون می شود،یعنی زمانی که قوزک پاها را به هم می چسبانید، زانوهای شما دور از یکدیگر قرار می گیرند و به هم نمی چسبند. این مشکل به علت طرز قرار گرفتن جنین در رحم مادر، در نوزادان نسبتاً شایع است.
پرانتزی بودن پاها در نوزادان معمولاً به درمان نیاز ندارد. پای نوزاد معمولاً بین ۱۲ و ۱۸ ماهگی و پس از آن که نوزاد شروع به راه رفتن می کند، به تدریج صاف می شود. در بیشتر موارد، پای پرانتزی عوارض جانبی ماندگاری ندارد.
با این حال، برخی اوقات پرانتزی بودن پاها می تواند نشان دهنده ی یک بیماری اساسی همچون بیماری بلانت یا نرمی استخوان باشد. در صورتی که پرانتزی بودن پای نوزاد شما پس از دو سال برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه کنید.

علل پرانتزی شدن پاها  

بسیاری از نوزادان به دلیل طرز قرار گرفتن در رحم، با پاهای پرانتزی متولد می شوند. این مسئله معمولاً نگران کننده نیست و با راه افتادن کودک، استخوان ها شروع به سفت و صاف شدن می کنند.
دیگر دلایل پرانتزی شدن پاها عبارت اند از:

۱- بیماری بلانت

در بیماری بلانت، استخوان های ساق کودک به طور غیر طبیعی رشد می کنند و در زیر زانو دچار انحنا می شوند. زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، انحنای پاهای او بدتر می شود.
این بیماری می تواند زود خود را نشان دهد اما در برخی از موارد، ممکن است علائم آن تا بالغ شدن کودک، نمایان نشود. پرانتزی بودن پاها در دراز مدت می تواند به مفصل زانو آسیب برساند.
بیماری بلانت بیشتر در بین خانم ها و آمریکایی های آفریقایی تبار شایع است. کودکانی که اضافه وزن دارند و کودکانی که زودتر شروع به راه رفتن می کنند،‌ بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. به گفته ی کارشناسان، کودک به طور معمول باید بین ۱۱ تا ۱۴ ماهگی شروع به راه رفتن کند.

۲- نرمی استخوان

نرمی استخوان بیماری است که به دنبال کمبود ویتامین D ایجاد می شود. استخوان های نرم و ضعیف شده که ویتامین دی کافی ندارند، پاها را پرانتزی می کنند.


چه بیماری هایی، پاهایمان را «پرانتزی» می کنند؟

۳- بیماری پاژه استخوان

این بیماری متابولیک تأثیر منفی روی فرآیند تجزیه و بازسازی استخوان ها می گذارد. در نتیجه، بازسازی استخوان ها به درستی صورت نمی گیرد. این مسئله به مرور زمان می تواند باعث پرانتزی شدن پاها و دیگر مشکلات مفصلی شود. بیماری پاژه ی استخوان در افراد مسن شایع تر است و در صورت تشخیص و درمان به موقع، قابل کنترل است.

۴- کوتولگی

شایع ترین نوع کوتولگی به دنبال بیماری آکندروپلازی به وجود می آید که نوعی اختلال رشد استخوان است و به مرور زمان می تواند باعث پرانتزی شدن پاها شود.
دلایل دیگر پرانتزی شدن پاها
پرانتزی بودن پاها می تواند به این دلایل باشد:

•    شکستگی استخوانی که به درستی درمان نشود
•    رشد غیرطبیعی استخوان ها یا دیسپلازی
•    مسمومیت ناشی از سرب
•    مسمومیت ناشی از فلوراید

منبع:baghdaroo


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار