آزمون آیلتس یا PTE، کدام مناسب است؟
کد خبر: ۱۲۰۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 September 03    -    ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

آزمون آیلتس یا PTE، کدام مناسب است؟

اگر به آزمون زبان انگلیسی برای مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنید احتمالا حداقل یک‌بار با آزمون آیلتس یا آزمون PTE مواجه شدید و برای تصمیم به انتخاب اینکه کدام آزمون مناسب اهداف و برنامه شما است دچار سردرگمی و تردید شده‌اید.در ادامه اطلاعاتی در خصوص این دو آزمون ارائه می‌شود.

تفاوت آزمون آیلتس با PTE

آزمون‌های آیلتس و PTE محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در بین زبان آموزان جهان است این دو آزمون کاملا مشابه هم نیستند. آیلتس یا سیستم آزمون زبان انگلیسی بین‌المللی توسط بریتیش کانسیل، آموزش IDP و ارزیابان زبان انگلیسی کمبریج اداره می‌شود. این آزمون برای زبان انگلیسی از سال 1989 برای صدور گواهینامه زبان انگلیسی برای افراد غیر انگلیسی زبان ایجاد شد. این آزمون محبوب‌ترین آزمون برای زبان آموزان بومی در استرالیا و اروپا است و در اکثر دانشگاه‌های ایالات متحده نتایج آزمون آیلتس مورد پذیرش است.

از سوی دیگر آزمون PTE یا آزمون انگلیسی پیرسون در سال 2009 معرفی شده است. این جدیدترین شیوه صدور گواهینامه زبان انگلیسی برای غیر انگلیسی زبانان است. Edexcel و QCA اعتبار این آزمون را تایید کرده‌اند محبوبیت و تعداد کاندیداهای این آزمون به سرعت در دانشگاه‌ها در حال افزایش است.

مدل و نوع آزمون‌ها

هر دو آزمون آیلتس و PTE در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می‌شوند علاوه براین، آزمون PTE مدل دیگری به نام آزمون برای یادگیرندگان جوان (Young learners Test) نیز دارد. مدل‌های آکادمیک این آزمون‌ها بیشتر برای کاندیداهای پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات مناسب است و مدل جنرال آیلتس و PTE بیشتر برای کسانی که دنبال درخواست کار در کشورهای انگلیسی زبان هستند مناسب است.  آزمون PTE یادگیرندگان جوان برای دریافت گواهینامه مهارت‌های ارتباطی زبان انگلیسی برای کودکان کاربرد دارد.

محتوا و ساختار آزمون‌ها

هر دو آزمون آیلتس و PTE در بخش‌های Reading ،Listening ،Speaking و Writing دارای آزمون‌های مشابهی هستند. با این وجود هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در الگوهای محتوا هستند که جدا از یکدیگر و کاملا متمایز هستند.

در آزمون آیلتس توانایی اسپیکینگ کاندیداها به صورت مکالمه زنده ارزیابی می‌شود که در برخی ابزارهای ضبط صدا، ضبط می‌شوند. اما در PTE مکالمه زنده وجود ندارد و کاندیداها با یک میکروفن برای ضبط در سیستم کامپیوتری صحبت می‌کنند. در این روش برنامه کامپیوتری است که اسپیکینگ را ارزیابی و به آزمون دهنده امتیاز می‌دهد.

در آیلتس که کاملا مبتنی بر کاغذ است از نمودار، گراف و جدول برای بخش رایتینگ استفاده می‌شود در حالی که در آزمون PTE که کاملا مبتنی بر کامپیوتر است از بسیاری از تکنولوژی‌های نوآور و خلاق برای تست قابلیت رایتینگ کاندایداها استفاده می‌شود. در آیلتس زمان برای کل برگه تنظیم می‌شود و کاندیداها می‌توانند جلو عقب بروند در حالی که در آزمون PTE زمان برای هر بخش تعیین شده و آزمون‌دهنده فقط می‌تواند به جلو برود.

الگوی نمره دهی و نتایج

نمره دهی PTE کاملا اتوماتیک و خودکار و در بازه 10-90 است درحالی که در آیلتس به صورت دستی و بازه نمره‌ها بین 0-9 می‌باشد. فرم گزارش نتایج آیلتس بعد از 13 روز از زمان برگزاری آزمون ارسال می‌شود در حالی که آزمون آکادمیک PTE، پنج روز کاری بعد از آزمون به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد.

محل و تاریخ آزمون‌ها

هر سال برای برگزاری آزمون آکادمیک آیلتس 48 روز خاص از قبل تعیین شده و در بیش از 900 مرکز مختلف در 130 کشور اجرا می‌شود.  آزمون جنرال آیلتس 24 روز قبل از آزمون مشخص شده در سال اجرا می‌شود. آزمون آکادمیک PTE در بیش از 250 مرکز در بیش از 50 کشور جهان در 360 روز سال در دسترس و اجرا می‌شود.

کدام آزمون آیلتس و PTE برای من مناسب است؟

دوره‌های آیلتس در مدارس و موسسات محلی چندین دهه است که تدریس می‌شود و یک شیوه‌ی سنتی و قابل احترام است و بیشتر تمرکزش بر جلو و عقب کردن گرامر و مرور دیکشنری و همچنین تدریس با کتاب و کاغذی است.

PTE بیشتر کالج محور است و از دانشگاه و کالج هم بیرون آمده و خیلی تازه، سرگرم کننده و هوشمندانه است. چون خیلی جوان است خوب توانسته با تکنولوژی ارتباط برقرار کند و معمولا در کلاس‌های این آزمون از لپ تاپ و تبلت استفاده می‌شود که برای زبان آموزان هیجان انگیز است و حتی تست آزمون PTE کمی کاربر پسندتر از آزمون IELTS محسوب می‌شود.

الان بیشتر صحبت‌ها بر این است که آزمون PTE آسان‌تر از آزمون IELTS است اما آیا این موضوع درست است؟

جواب کوتاه این سوال نه است. سختی آزمون آیلتس در مقایسه با آزمون PTE کاملا مشابه است و هیچ کدام از آزمون‌ها آسان‌تر از آن یکی نیست.  آنها هر دو مستلزم آشنایی با مهارت‌های اساسی و همچنین دانش در خصوص فرمت آزمون هستند به طور کلی تنها تفاوت اساسی و جامع دو  شیوه آزمون زبان انگلیسی آیلتس و PTE دو مورد زیر است:

الف) PTE مبتنی بر کامپیوتر است و آزمون آن کاملا توسط تکنولوژی گرفته و تصحیخ می‌شود ولی آیلتس همچنان به صورت مداد و کاغذ انجام می‌شود. البته تغییر رویه هم در رابطه با مبتنی بر کامپیوتر شدن در سال‌های اخیر در مورد آزمون آیلتس مطرح بوده است.

ب) آزمون PTE از 20 تکلیف کوتاه‌تر و متمامیز تشکیل شده است در حالی که آیلتس از 5 تکلیف طولانی‌تر شکل گرفته است.

زمانی که درباره آیلتس و یا PTE فکر می‌کنید باید سوالات زیر را مد نظر قرار دهید:

آیا من سواد دیجیتال دارم؟ به عبارتی دیگر مهارت و توانایی کار با کامپیوتر را دارم؟

اگر پاسخ نه است پس دوره آمادگی و آزمون آیلتس را انتخاب کنید چون تعدادی از تکالیف PTE در کلاس نیاز به مهارت‌های کامپیوتری دارد البته برای جوانان و نوجوانان ارتباط و داشتن مهارت کامپیوتری امری طبیعی است ولی اگر مسن‌تر هستید ممکن است در کلاس‌های آیلتس راحت‌تر باشید.

آیا من لهجه‌ای سخت و عجیب و غریب دارم؟

اگر در پاکستان بودید و می‌خواستید به استرالیا بروید و سپس از آنجا به انگلستان نقل و مکان کنید ممکن است به آزمون آیلتس فکر کنید. زیرا امتحان گیرنده انسانی قطعا توانایی درک بهتر لهجه شما را خواهد داشت البته اگر واضح و روان صحبت می‌کنید می‌توانید هر دو آزمون را انتخاب کنید اما اگر به هر دلیلی در آزمون اسپیکینگ PTE رد شوید و نمره پایینی در روان بودن کلامی داشته باشید بهتر است به آیلتس فکر کنید زیرا تجربه بهتری در شنیدن و فهمیدن لهجه‌های عجیب و غریب در این آزمون وجود دارد.

آیا به نتایج سریع نیاز دارم؟

اگر به نتایج سریع نیاز دارید حتما آزمون PTE را انتخاب کنید برخلاف آزمون آیلتس که دو و یا سه هفته طول می‌کشد تا نتایج اعلام شود. این آزمون ظرف 5 روز کاری بعد تاریخ آزمون، نتایج آزمون را منتشر می‌کند.

من زمان کمی برای آماده سازی خود برای آزمون دارم کدام تست برای من مناسب است؟

اگر زمان کوتاهی برای آمادگی دارید، نباید هر دو آزمون را انجام دهید هر دو آزمون دشوار است و نباید هر دو را انجام داد. در حقیقت اگر نیاز دارید خیلی سریع یاد بگیرید هر دو آزمون مشابه هم هستند. آیلتس آسان‌تر است زیرا تعداد سوالات کمتری دارد و PTE هم به این دلیل که یک سایت کاربردی خوب دارد مناسب و آسان‌تر است.

نتیجه گیری:

اگر فکر می‌کنید آزمون PTE آسان‌تر از آیلتس است کاملا در اشتباه هستید و ممکن است نا امید شوید هر دو آزمون دشواری‌های خاص خود را دارد. اگر موفق به آماده سازی خود نباشید ممکن است ناامید شوید. به طور کلی این آزمون‌ها خود موانعی برای زبان آموزان هستند. آنها به یک دلیل مانع هستند و آن این است که دانشگاه‌ها و موسسات می‌خواهند مطمئن شوند شما به مهارت زبان انگلیسی مسلط هستید.

بهترین مرکز آموزشی آیلتس IELTS و PTE

در ایران یکی از بهترین موسساتی که می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین گزینه و مدل آزمون کمک کند، آموزشگاه زبان اول است که سابقه درخشانی در برگزاری دوره آمادگی آزمون آیلتس، دوره آمادگی آزمون PTE و دوره فشرده زبان انگلیسی عمومی دارد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعت بیشتر می‌توانند فرم درخواست مشاوره را پر کرده تا جهت مشاوره و راهنمایی با آنها تماس گرفته شود و یا خودشان به منظور مشاوره رایگان با شماره 02126703715 تماس بگیرند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس
|
Australia
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
1
توی استرالیا آزمون آیلتس دچار بدنامی بی سابقه ای شده. بدلیل اینکه نمره رایتینگ رو بالای 6.5 نمیدند، در حالیکه بسیاری بدنبال نمره 7 هستند. آیلتس از این راه درآمد زیادی کسب کرده. به همین خاطر دانشگاههای استرالیا پس از بررسی موضوع قبول تستهای دیگه مثل پی تی ای رو شروع کردند. برای کسی که خیلی وابستگی زیادی به آیلتس نداره پی تی ای بهتره، هر چند شنیدم که هنوز توی ایران امتحانش برگزار نمیشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار