جنجال در اکران «من ناصر حجازی هستم»
کد خبر: ۱۱۹۶۳
تاریخ انتشار: 2015 September 21    -    ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
مستند «من ناصر حجازی هستم» شنبه شب با حضور بزرگان سیاست، هنر، ورزش و رسانه به صورت خصوصی اکران شد. البته حضور برخی چهره‌ها بیشتر به چشم می‌آمد. از رئیس دولت اصلاحات تا همسر جنجالی مهناز افشار و عادل فردوسی‌پور به تماشای مستند حجازی نشستند. در این فیلم که بیوگرافی ناصر حجازی روی پرده رفت، فیلم‌هایی دیده نشده از سرمربی سابق استقلال در دیدار‌های بسیار مهم تاریخ فوتبال ایران به تصویر کشیده شد. فیلم در ٤ بخش به تولید رسیده که از کودکی تا پرواز حجازی را به تصویر می‌کشد و حرف‌های نگفته بسیاری از حجازی در آن بیان شد. از روز اولی که وی درون دروازه تیم‌ملی ایران ایستاد و مقابل هلند و کره‌شمالی درخشید تا زمان فوت که نهایتا اشک بینندگان را درآورد. پرویز پرستویی، مسعود رایگان، شهاب حسینی و بهرام رادان راویان خاطرات از زبان این دروازه‌بان فقید در این فیلم بودند که توسط امیر رفیعی تهیه‌کننده این فیلم گردهم آمده بودند و تیتراژ پایانی هم آهنگی بود از رضا یزدانی با عنوان «عقاب از شهر کلاغ‌ها پرید».

قلعه‌نوعی، زرینچه و برومند خیانتکار شدند

شاید بخش مهمی از این مستند به شخص امیر قلعه‌نوعی برمی‌گردد. کسی که کار مربیگری را در کنار حجازی آغاز کرد،‌ خیلی زود با او وارد مجادله شد و تا روزهای آخر عمر حجازی نیز هیچ‌وقت رابطه خوبی با او نداشت. کنایه‌ها و سکانس‌های متعددی علیه قلعه‌نوعی در این مستند دیده می‌شود که او را به نوعی به شخصیت اول آن تبدیل کرده است. همچنین در بخش دیگری از این مستند به بازی استقلال و سایپا در ‌سال ٧٨ اشاره شده که آبی‌پوشان برد ٣ بر یک را با باخت ٤ بر ٣ عوض کردند و همین شکست باعث برکناری حجازی شد. در این مستند آمده که جواد زرینچه و پرویز برومند به دستورات کادر فنی بی‌اعتنایی کردند.

جمع حامیان حجازی جمع بود

در مراسم اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» میهمانان زیادی حضور داشتند که در این میان می‌توان گفت همه فوتبالی‌های حاضر از حامیان حجازی و به نوعی ضد قلعه‌نوعی به‌شمار می‌رفتند. از عادل فردوسی‌پور گرفته تا مهدی رحمتی و خانواده حجازی؛ همگی از دیدن این مستند لذت بردند و با آن هم‌عقیده بودند. البته آتیلا حجازی خودش را از هر گونه دخل و تصرف در ساخت این مستند مبرا می‌داند: «ما هیچ نقشی در ساخت این فیلم نداشتیم. درواقع خانواده حجازی فقط حامی کسانی بودند که این فیلم را تولید کردند اما حتی یک صحنه بابت توصیه‌های ما تولید نشده است. البته فکر می‌کنم هر صحنه‌ای که در این فیلم بوده در تاریخ ثبت شده است و کسی نمی‌تواند آن را از خودش در بیاورد.»

اولین واکنش منتقدان

به نظر می‌رسد واکاوی اختلافات برخی افراد حاضر در فوتبال با ناصر حجازی باعث جنجال‌های زیادی خواهد شد. به‌ویژه این موضوع می‌تواند ماجرای اختلاف اسطوره استقلال با قلعه‌نوعی را دوباره داغ کند و همین مسأله واکنش‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. شاهرخ بیانی، دستیار فصل گذشته قلعه‌نوعی درباره مضمون این مستند می‌گوید: «به عنوان کسی که در روزهای پایانی ناصرخان هر روز او را از خانه به محل تمرین می‌آوردم، می‌توانم گواهی بدهم که هرگز مشکلی بین او و امیر قلعه‌نوعی وجود نداشت. مشخص است که عده‌ای دوست ندارند این موضوع به پایان برسد و هرازگاهی به آن دامن می‌زنند. نمی‌دانم علت این کار چیست و هدف کارگردان این فیلم چه بوده است که با شیطنت خواسته علیه قلعه‌نوعی فیلم بسازد. چرا علیه من نساخته؟ چرا علیه پورحیدری نساخته؟ از آتیلا تعجب می‌کنم که گفته مضمون این فیلم حقیقت دارد. این افراد در آن دنیا چطور می‌خواهند جوابگوی خدا باشند.»

دفاعیه تهیه‌کننده مستند

امیر رفیعی، تهیه‌کننده مستند «من ناصر حجازی هستم» توضیحاتی درباره نحوه ساخت این مستند به «شهروند» می‌دهد: «این پروژه بدون هیچ حمایت دولتی تولید شد و تقریبا ٢‌سال طول کشید چون می‌خواستیم کاری از آب دربیاید که در شأن نام ناصر حجازی باشد. فکر می‌کنم این مستند در تاریخ ماندگار می‌شود چون ما برای لحظه‌به‌لحظه این فیلم نیاز به مستندات داشتیم و حتی با باشگاه‌های خارجی ازجمله منچستر و محمدان بنگلادش رایزنی کردیم. این مستند پروانه نمایش گرفته اما این‌که چگونه عرضه شود را فعلا نمی‌توانم بگویم. البته مطمئنم با اکران عمومی آن به خاطر محبوبیت حجازی و حضور بازیگران مطرح به‌عنوان راوی رکوردزنی خواهد کرد.»

وی در واکنش به انتقاداتی که بابت نمایش بیش از حد اختلافات قلعه‌نوعی و حجازی و خیانتکار جلوه دادن زرینچه و برومند انجام شده،‌ می‌افزاید: «این را بگویم که تمام فیلم مربوط به قلعه‌نوعی و دیگر افراد نیست بلکه فقط یک بخش که به دوران مربیگری حجازی پرداخته،‌ پای دیگر فوتبالی‌ها را هم وسط کشیده است. این بخش هم تماما براساس واقعیت‌ها تهیه شده است و من از خودم چیزی درنیاوردم. مثلا حجازی در واکنش به شکایت قلعه‌نوعی گفته بود این بلا روزی بر سر خودت هم می‌آید که دیدیم با شکایت نکونام و سایرین این اتفاق هم رخ داد. من برخلاف برخی دوست ندارم تاریخ را تحریف کنم و محافظه‌کارانه نیز برخورد نمی‌کنم چون این شاخصه اصلی خود ناصر حجازی بود. در ضمن این را بگویم که ما خیلی از صحبت‌ها را تلطیف کردیم چون افرادی بودند که حاضرند درباره اقداماتی که برخی نفرات علیه حجازی انجام دادند،‌ حرف بزنند. در هر صورت هیچ جای گلایه‌ای نیست چون تمام این فیلم به شکل مستند در روزنامه‌ها وجود داشته است.»

در انتظار اکران عمومی

قطعا تمام کسانی که ناصر حجازی را حتی دورادور می‌شناختند، به این موضوع اذعان دارند که او در فوتبال مخالفان زیادی داشت و این هم به خاطر صراحت کلامش بود. حال این‌که جزییات مستند تولیدشده به مذاق هواداران شخص حجازی و هواداران استقلال خوش می‌آید یا خیر،‌ مشخص نیست اما قطعا اکران آن با واکنش تند کسانی که به‌عنوان مخالف اسطوره استقلال معرفی شدند،‌ روبه‌رو خواهد بود. باید دید مستند «من ناصر حجازی هستم» به چه نحوی اکران می‌شود و با چه استقبالی روبه‌رو خواهد شد.

شهروند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار