چرا دچار تهوع و استفراغ می شویم؟
کد خبر: ۱۱۸۶۵
تاریخ انتشار: 2015 October 08    -    ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
تهوع و استفراغ بیماری نیستند بلکه خود، علائم وضعیت یا بیماری دیگری می باشند. تهوع (Nausea ) احساس بسیار ناخوشایند قریب الوقوع بودن استفراغ است.
چرا دچار تهوع و استفراغ میشویم؟
 
استفراغ و تهوع چیست؟

تهوع و استفراغ بیماری نیستند بلکه خود، علائم وضعیت یا بیماری دیگری می باشند. تهوع (Nausea ) احساس بسیار ناخوشایند قریب الوقوع بودن استفراغ است. استفراغ (Vomiting) خارج شدن محتویات معده از دهان است. استفراغ با احساس تهوع و انقباضات قوی عضلات شکم همراه است. استفراغ با "برگشت محتویات معده" (regurgitation) که در آن محتویات معده بدون احساس ناخوشی و بدون انقباضات قوی عضلات، وارد مری میشود متفاوت است.
 
چه چیزی باعث تهوع و استفراغ میشود؟
عوامل زیادی میتوانند به فرد احساس تهوع یا استفراغ بدهند که متداولترین آنها عبارتند از:
-    پرخوری
-    مصرف بیش از حد الکل
-    داروهای تجویزی و غیر تجویزی
-    مسمومیت غذایی
-    عفونتهای ویروسی
-    ترس یا هیجانات شدید دیگر
-    اوایل بارداری
-    بیماری حرکت مانند دریازدگی یا ماشین زدگی
-    سموم شیمیایی موجود در محیط
-    بیماری کیسه صفرا  
-    درد شدید
-    سردرد میگرنی
-    بوهای متعفن
 
برخی از بیماریهای جدی که میتوانند تهوع و یا استفراغ را به دنبال داشته باشند عبارتند از:
-    آپاندیسیت
-    مننژیت یا انسفالیت
-    ضربه مغزی
-    تومور مغزی
-    انسداد روده
 
استفراغ به ویژه اگر همراه با اسهال باشد، میتواند موجب وضعیت خطرناک بی آبی (دهیدراته شدن) بدن شود. این وضعیت در کودکان محتمل تر است. هنگامی که از کودک بیمار مراقبت میکنید، به دقت به علائمی که به معنی نیاز کودک به آب می باشند، توجه کنید: خشکی لبها و دهان، فرو رفتن چشمها، ضربان سریع، تنفس سریع و در کودکان کم سن فرو رفتگی بخش نرم بالای سر و خیس نکردن پوشک.
 
گاهی اوقات عامل تهوع و استفراغ روانشناختی است اما به این معنی نیست که علائم واقعی نیستند. یک روانشناس بالینی مجرب میتواند در این زمینه مفید واقع شود. افرادی که اغلب خود را وادار به استفراغ میکنند ممکن است دچار وضعیتی به نام اختلال خوردن باشند که تهدید کننده زندگی میتواند باشد. در صورتی که مقدار زیادی غذا میخورید و سپس خود را وادار به استفراغ میکنید، نیاز به کمک حرفه ای روانشناسی دارید.

منبع: webmd

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار