۵ میلیون ایرانی کارت ملی ندارند
کد خبر: ۱۱۸۵۲
تاریخ انتشار: 2015 September 20    -    ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
 سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: ۵ میلیون نفر در کشور فاقد کارت و شماره ملی هستند که تا اول دی مهلت دارند نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند.


محمدابراهیم طریقت در نشست خبری که در خصوص عملکرد 6 ماهه سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد، اظهار داشت: اصلی ترین نیاز جامعه شناسایی است که سازمان ثبت احوال در این حوزه خدمات و اطلاعات لازم را به جامعه هدف ارائه می دهد.

وی افزود: از سال 1298 سازمان ثبت احوال در کشور تشکیل شده است و قریب از 100 سال است که شناسایی ایرانیان را انجام می دهد.

طریقت بیان داشت: درحال حاضر 105 میلیون ایرانی در داخل و خارج از کشور شناسایی شده اند که از این تعداد 81 میلیون ایرانی داخل و خارج کشور در قید حیات هستند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: ایرانیان داخل کشور 77.5 میلیون نفر هستند که 23.5 درصد زیر 15 سال، 31.5 درصد بین 15 تا 29 سال، 39.3 درصد از 30 تا 64 سال و 5.7 درصد بیش از 64 سال سن دارند.

طریقت یادآور شد: در حال حاضر رشد جمعیتی 1.4 درصدی را داریم که با توجه به افزایش ولادت 0.1 درصد جمعیت رشد داشته است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: این سازمان سالانه به 14 میلیون نفر خدمات مربوط به شناسنامه، کارت ملی، الصاق عکس، احراز هویت و... ارائه می دهد.

وی گفت: با توجه به اینکه 40 درصد جمعیت روستایی و عشایر هستند، 53 هزار همکار نیز در قالب خانه های بهداشت و دفاتر پستی خدمات لازم را در حوزه ثبت احوال به این اقشار ارائه می دهد.

طریقت یادآور شد: در حال حاضر 97.9 درصد ولادت ها در مهلت قانونی 15 روزه و 92 درصد وفات در مهلت قانونی 10 روزه ثبت می شود.

وی درباره 4 واقعه حیاتی ولادت، وفات، ازدواج و طلاق اظهار داشت: براساس آمار واصله تا بیست و هشتم شهریور ماه کل ولادت در کشور 776 هزار و 672 ثبت شده است که بر این اساس در هر شبانه روز 4 هزار و 246 و در هر ساعت 177 ایرانی متولد شده اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: براساس نسبت جمعیتی به ازای هر 106 پسر، 100 دختر متولد می شود.

طریقت بیان داشت: در ولادت 2.8 درصد نسبت به 5 ماهه نخست سال گذشته افزایش داشته ایم.

وی درباره واقعه وفات اظهار داشت: تا بیست و هشتم شهریور 180 هزار و 514 فوت در کشور ثبت شده است که در هر شبانه روز 986 مورد و در هر ساعت 41 نفر در کشور جان خود را از دست داده اند.

طریقت یادآور شد: درواقعه فوت 0.4 درصد نسبت به مشابه در سال گذشته رشد داشته ایم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: 349 هزار و 114 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که در هر شبانه روز 80 واقعه ازدواج ثبت شده است.

وی بیان داشت: میانگین سن مردان در ازدواج 28 سال و بانوان 23.5 سال بوده است و امسال نخستین سالی بوده که شاهد رشد ازدواج بوده ایم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: از سال 90 تا 93 رشد منفی 6.5 درصدی ازدواج را داشته ایم که امسال 1.3 درصد رشد مثبت ثبت ازدواج را در کشور شاهد بودیم.

وی درباره واقعه طلاق نیز اظهار داشت: در حدود 6 ماه نخست امسال 79 هزار و 706 مورد طلاق به ثبت رسیده که در هر شبانه روز 436 و در هر ساعت 18 طلاق ثبت شده است.

طریقت ادامه داد: 14 درصد طلاق ها در سال اول زندگی و 48 درصد در 5 ساله نخست زندگی بوده است و به واسطه هر 4 ازدواج یک طلاق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش 8.7 طلاق را داشته ایم، گفت: میانگین سن طلاق در مردان 35 سال و در زنان 30 سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: سازمان ثبت احوال بحث شناسایی در فضای مجازی را در دستور کار قرار داده است و با توجه به اینکه براساس آمارها 280 میلیون نفر از شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا استفاده می کنند و قشر عظیمی از مردم ایران نیز در این شبکه ها حضور دارند، مأموریت جدی این سازمان اعلام و احراز هویت در فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: شماره ملی برای تمام آحاد جامعه ضروری و واجب است و بدون این شماره نمی تواند خدمات مختلف دریافت کند. در حال حاضر جمعیتی حدود 5 میلیون نفر که 15 سال و بالاتر سن دارند تا به امروز هیچ نوع کارت شناسایی دریافت نکرده اند که 3 میلیون نفر از آن ها بیش از 18 سال سن دارند.

طریقت ادامه داد: این افراد از اول مهر تا اول دی ماه مهلت دارند نسبت به دریافت کارت ملی هوشمند همراه با تسهیلات اقدام کنند و در غیراین صورت برابر قانون و تصمیمات اتخاذشده با آن ها برخورد خواهد شد.

وی درباره فراوانی نام اظهار داشت: 10 نام اول برای پسران در 6 ماهه نخست امسال به ترتیب، امیرعلی، محمد، علی، ابوالفضل، محمدطاها، امیرحسین، حسین، امیرعباس، امیرمحمد و محمدمهدی بوده است.

وی درباره 8 نام فراوان برای دختران نیز اظهار داشت: فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، ریحانه، فاطمه زهرا و باران 8 نام نخست در 6 ماهه امسال برای فرزندان دختر ایرانی بوده است.

طریقت درباره ارائه کارت هوشمند ملی اظهار داشت: در طول برنامه پنجم باید کارت های هوشمند ملی جایگزین کارت های فعلی می شد که به دلیل مشکلات مختلف در حوزه تجهیزات و بدنه کار و اعتبارات این مهم محقق نشد.

وی افزود: اعتبارات کارت های هوشمند ملی از محل درآمد و هزینه است که برای هر کارت 17 هزار و 200 تومان براساس مصوبه هیأت دولت اخذ می شود که پس از حدود 2 ماه این کارت ها تحویل داده خواهد شد که بابت این تأخیر طولانی از مردم عذرخواهی می کنیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: سومین ماشین صدور کارت های هوشمند ملی نیز نصب شده است تا با ارتقای ظرفیت، تحویل کارت های هوشمند ملی زودتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: کارت های ملی فعلی تا 7 سال اعتبار دارد که تعدادی از آن ها اعتبارشان به اتمام رسیده، لذا تا زمانی که عدم اعتبار کارت های ملی را سازمان اعلام نکند، این کارت های ملی اعتبار دارد.

طریقت بیان داشت: در حال حاضر کارت هوشمند ملی تنها به افرادی داده می شود که کارت اولی هستند و تاکنون هیچ کارتی دریافت نکرده اند که تعداد آن ها نیز حدود 3 میلیون نفر است.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم وعده های داده شده قادر نیستیم تا پایان امسال 20 میلیون کارت هوشمند ملی توزیع کنیم.

طریقت افزود: تاکنون حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر کارت هوشمند ملی را دریافت کرده اند.

وی یادآور شد: افرادی که تاکنون شناسنامه دریافت نکرده اند در کشور نداریم و می توان گفت هر ایرانی یک شناسنامه دارد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره تغییر نام اظهار داشت: 12 هزار نام و 32 هزار نام خانوادگی در 6 ماهه امسال تغییر یافته است که در سال گذشته 22 هزار نام و 65 هزار نام خانوادگی تغییر یافته بود.

وی درباره ارائه شناسنامه مکانیزه نیز اظهار داشت: 9.5 میلیون شناسنامه مکانیزه تاکنون صادر و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار