کشف جالب‌ترین اسناد از مقر تروریست‌ها در حلب+عکس
کد خبر: ۱۱۶۸۵۸
تاریخ انتشار: 2018 August 01    -    ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

در ادامه انتشار گزارش‌های متعدد درباره منبع تسلیحات معارضان و تروریست‌های سوری، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز مطلبی منتشر کرد که نشان می‌دهد عربستان سعودی با خرید سلاح از کشورهای اروپایی، آنها را به سوریه ارسال می‌کرده است.

کشف جالب‌ترین اسناد از مقر تروریست‌ها در حلب+عکس

«رابرت فیسک» نویسنده سرشناس و تحلیلگر ارشد روزنامه «ایندیپندنت»، در این گزارش اسنادی و مدارکی مبنی بر رسیدن سلاح‌های ساخت کشورهای اروپای شرقی و بالکان به معارضان از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس را افشا کرد.

فیسک که این اسناد را از پایگاه‌های مخروبه تروریست‌ها و معارضان در شرق حلب به دست آورده، می‌نویسد: «دفترچه ثبت تسلیحات (فروخته‌شده) متعلق به یک شرکت سازنده خمپاره در بوسنی را پیدا کردم کرد که امضای یکی از مسئولان ارشد آن یعنی «ایفِت کرنیچ» روی تمام صفحاتش بود. این دفترچه به همراه محموله‌ای از 500 قبضه خمپاره 120 میلی‌متری در ماه ژانویه 2016 از بالکان ارسال شده بود... (مقصد آن) عربستان سعودی بود».

وی سپس به سراغ کرنیچ رفته و با نشان دادن این اسناد، از او درباره مقصد و خریدار اولیه محموله تسلیحاتی مذکور سوال می‌کند. کرنیچ در پاسخ به او گفته است: «این (محموله) به عربستان سعودی فرستاده شده بود. این (دفترچه ثبت) به همراه محموله 500 قبضه خمپاره بود. من محموله سعودی‌ها را به خوبی در خاطر دارم. آنها (سعودی‌ها) اوایل سال 2016 به کارخانه ما آمدند و سلاح‌هایمان را (برای خرید) بازدید کردند».

کارخانه «نووی تراونیک»، شرکتی است که سال 1986 و در زمان جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی ایران، در «فلوجه» و «رمادی» نمایندگی تاسیس کرد. این کارخانه برای رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق، موشک‌اندازهای 26 میلی‌متری با برد 500 کیلومتر می‌ساخت.

نویسنده ایندیپندنت درباره اسنادی که از این محموله به دست آورده، توضیح می‌دهد: «پانصد قبضه خمپاره، یک محموله عظیم از تسلیحات است که (حتی) بیشتر ارتش‌های اروپایی هم این مقدار (خمپاره) در انبارهای خود ندارند. و 6 ماه پس از ارسال آنها از بوسنی، حداقل برخی از آن (خمپاره‌ها) به دستان دشمنان بشار اسد یعنی جبهة‌النصره رسیده است».

این تسلیحات اواخر جولای 2016 به دست تروریست‌‌ها رسیده است، یعنی زمانی که نیروهای ارتش و مقاومت سوریه به طور کامل شهر حلب را محاصره کرده بودند.

فیسک با بیان اینکه عقاید وهابی-سعودی باعث شکل‌گیری النصره، داعش و دیگر گروه‌های افراطی در سوریه شد، نوشت: «در مراحل پایانی محاصره حلب در 2016، نیروهای سوری و روسی به خاطر بمباران شرق حلب محکوم شدند... در همان زمان اما افراط‌گرایان در این شهر، بارانی از گلوله‌های خمپاره را به بخش غربی حلب که در دست ارتش بود، شلیک کردند».

وی همچنین از سفر خود به غرب حلب بعد از تسلیم شدن معارضان و تروریست‌ها در نیمه دسامبر می‌گوید که داخل ساختمان‌های نیمه مخروبه، توده‌ای از اسناد شامل اوراق محموله‌های ارسالی از بوسنی، صربستان و بلغارستان به همراه دستورالعمل استفاده از مسلسل‌های سنگین و خمپاره به زبان انگلیسی پیدا کرده است.

در محله دیگری از غرب حلب نیز ده‌ها جعبه خالی تسلیحات ضد زره که همگی نام شرکت هوایی «هیوز» واقع در کالیفرنیا را داشتند، یافت شد. روی این جعبه‌ها نوشته «موشک‌های هدایت‌شونده سطح به سطح» حک شده بود.

اسناد کشف شده از مقر معارضان و تروریست‌ها در غرب حلب، جالب‌ترین و چالش‌برانگیزترین اسنادی است که تا کنون درباره مبدا تسلیحات دشمنان دولت سوریه پیدا شده است.

فیسک سپس به سراغ دو مسئول ارشد از کمپانی‌هایی که تسلیحاتشان در سوریه پیدا شده رفت. «ادیس اکانوویچ» مدیر کارخانه «نووی تراونیک» در بوسنی و «میلوژکو برژاکوویچ» مدیر کارخانه «زاستاوا» در صربستان متفق‌القول تاکید کردند که تسلیحات تروریست‌های سوری، توسط عربستان سعودی و امارات عربی متحده خریداری شده و در اصل برای این کشورها ارسال شده بود.

کرنیچ با بیان اینکه سعودی‌ها مشتریان خوبی بودند، گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» و اتحادیه اروپا هم برای فروش تسلیحات به رژیم سعودی چراغ سبز دادند.

مقامات سعودی در پاسخ به ایندیپندنت درباره اسناد به دست آمده در حلب، آنها را «ادعایی مبهم و بی‌اساس» توصیف کرده و هرگونه کمک تسلیحاتی به تروریست‌ها و معارضان سوری را تکذیب کردند.

کشف جالب‌ترین اسناد از مقر تروریست‌ها در حلب+عکس

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار