واکنش های منفی به یک عکس پر از سلبریتی!
کد خبر: ۱۱۶۰۹۵
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: 2018 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
دیروز عکس دسته جمعی برخی از سلبریتی ها بالای سر جمشید مشایخی، در حالی که بی حال روی تخت بیمارستان افتاده است در فضای مجازی منتشر شد و عکس العمل های فراوانی در پی داشت. بیشتر این عکس العمل ها، تقبیح این کار و البته مقایسه آن با کار یکی از ورزشکاران بود که مدتی پیش همین طور بالای سر یک بیمار عکس گرفت.

تحلیل روانشناسانه عکس سلبریتی ها با جمشید مشایخی در بیمارستان

تحلیل روانشناسانه عکس سلبریتی ها با جمشید مشایخی در بیمارستانبه گزارش «تابناک با تو»؛ دوباره داستان سلبریتی‌ها. این بار آنها بر سر حال نزار یک بازیگر کهنسال جمع شدند و لبخند به لب، شاید با احتمال آخرین عکس‌های استاد با او عکس گرفته‌اند.

در سریال «بیگ بنگ تئوری»، که داستان دو فیزیکدان نابغه است که در کالیفرنیا در همسایگی دختری زیبا که در سودای بازیگر شدن است زندگی می کنند، روزی مادرِ یکی از این فیزیکدان ها که روانکاوی برجسته و البته انسانی خشک و ربات وار است به دیدار پسرش می آید و در راه پله با آن دختر همراه می شود. پس از بالا آمدن از پله ها، آن دختر را می بینیم که گریه می کند و درباره بی توجهی های پدرش در سال های کودکی می گوید و آن روانکاو هم با همان خشکی می گوید که این در بین کسانی که سودای بازیگر شدن دارند طبیعی است که مشکلاتی از دوران کودکی به همراه دارند و همیشه تشنه دیده شدن هستند.

البته که این سریال، سریالی طنز و کمدی، به اصطلاح سیت کام (sitcom) است و این تشخیصِ خانم روانکاو هم یکی از همان شوخی ها است و ابلهانه خواهد بود که همه اعضای یک حرفه را، یا حتی بخش بزرگی از آن ها، دچار یک نوع اختلال روانی بدانیم. به هر حال، تعریف بیماری یک تعریف آماری است و اگر تعداد کسانی که به یک بیماری یا اختلال دچارند از حدی بیشتر شود، دیگر آن پدیده نه اختلال، که دیگر حداکثر یک ویژگی خواهد بود.

دیروز عکس دسته جمعی برخی از سلبریتی ها بالای سر جمشید مشایخی، در حالی که بی حال روی تخت بیمارستان افتاده است در فضای مجازی منتشر شد و عکس العمل های فراوانی در پی داشت. بیشتر این عکس العمل ها، تقبیح این کار و البته مقایسه آن با کار یکی از ورزشکاران بود که مدتی پیش همین طور بالای سر یک بیمار عکس گرفت و به سوژه خنده و البته تمسخر کاربران فضای مجازی تبدیل شد. بسیاری از کاربران به این نکته توجه کرده بودند که هرچند همه این افراد، گاه با لبخندی کاملاً نامتناسب با آن فضا، به دوربین خیره شده اند، جمشید مشایخی با حالی نزار به آن ها نگاه می کند.

بیشتر عکس العمل ها اما واکنش به غیر اخلاقی بودن این کار بود. این که وقتی کسی در بیمارستان است و طبیعتاً حال جسمانی مناسبی هم ندارد، از این فرصت سوء استفاده کنی و به نام عیادت از بیمار، با او عکس یادگاری بگیری، آن هم در حالی که بیمار یا هوشیاریِ لازم برای مخالفت ندارد یا از سر ادب مخالفت نمی کند، هیچ ربط و نسبتی با رفتار اخلاقی، و حتی بدتر از آن، با حداقلِ ادبی که باید در دوران کودکی آموخت ندارد.

در اینجا اما بحثِ من قضاوت اخلاقیِ این سلبریتی ها نیست و تنها واکنش کاربران عادی فضای مجازی را روایت می کنم، کسانی که، تا آن جا که من آن ها را می شناسم، افرادی عادی هستند که هرازگاهی هر آنچه به ذهنشان می رسد را در فضای مجازی ثبت می کنند. و البته هر چند به این واقفم که افرادی که من در فضای مجازی آن ها را دنبال می کنند به هیچ وجه نماینده همه اقشار جامعه نیستند، اما این نکته بسیار توجهم را جلب کرد که حتی یک نفر هم نبود که در برابر این موج حمله به سلبریتی هایی که بالای سر جمشید مشایخی عکس گرفتند، از آن ها دفاع کند.

تحلیل روانشناسانه عکس سلبریتی ها با جمشید مشایخی در بیمارستان

یکی از پدیده های این روزهای فضای مجازی فارسی زبان، کسانی هستند که با اعمال محیر العقول، از حرف های زشت و مستهجن گرفته تا عریان شدن و هزاران کار گفتنی و نگفتی دیگر، صدها هزار و گاه میلیون ها دنبال کننده جمع کرده اند و علاوه بر این درآمدی هم، گاه کلان، از صفحات فضای مجازی خود دارند. بسیاری از دنبال کنندگان این افراد به اصطلاح تنها «برای خنده» آنان را دنبال می کنند و هدفی جز تفریح ندارند، اما به هر حال، با تزریق اعتماد به نفس کاذب در این افراد و البته تشویقِ آن ها به ادامه این کارها، به نوعی در رفتار آن ها شریک هستند. اما گذشته از این قضاوت های اخلاقی، به نظر می رسد که این پدیده ها نشان دهنده نوعی اختلال روانی دنیز هست .و روانشناسان احتمالاً می توانند با مطالعه آن ها به نتایج بسیار جالب توجهی برسند. اما آیا تنها این سلبریتی های به اصطلاح بد دچار این اختلال هستند؟

در زبان انگلیسی اصطلاحی هست، «attention whore»، که معمولاً درباره کسانی به کار می رود که بیش از حد معمول به دنبال دیده شدن هستند. البته نیاز به دیده شدن و جدی انگاشته شدن یکی از نیازهای طبیعی بشر است و همه ما، هر یک به نحوی، نیاز داریم که از طرف دیگران به رسمیت شناخته و جدی گرفته شویم. اما این اصطلاح زمانی به کار می رود که این نیاز از حال طبیعی خود خارج می شود.

یکی از کاربردهای اولیه این اصطلاح زمانی است که کسی به طور بیمارگونه ای نیازمند جلب توجه جنس مخالف خود است. همه انسان ها نیاز به چنین جلب توجهی دارند، اما وقتی این نیاز از حال طبیعی و نرمال خود خارج می شود و این گونه می شود که فرد نیاز دارد تا هر جنس مخالفی را که دید به خود جلب کند، آن اصطلاح درباره او به کار می رود. این البته با معنای لغوی آن هم سازگار است. این نیاز بیمارگونه می تواند به صورت سلبریتی های اینستاگرامی ای متبلور شود که با فحاشی یا کارهای دیگر نیاز به جلب توجه دارند یا به هر صورت دیگر. اما به هر حال، حتی اگر این کار ظاهری مقبول و موجه داشته باشد، چیزی از غیر طبیعی بودنِ آن کم نمی کند و حتی گاه، می تواند پهلو به پهلوی اختلال های روانی بزند. به هر حال، هر کسی باید سلامت روانی خودش را جدی بگیرد!

دوستان سلبریتی حالا امروز در تنگنای بدی قرار گرفته‌اند. از یک طرف به شدت تحت فشار اجتماعی و رسانه‌ای برای حرافی هستند و از طرف دیگر به دلیل همین حرافی‌ها به شدت مورد نقد واقع می‌شوند. از یک طرف دوست دارند که دائما در رسانه‌ها مطرح باشند و از طرف دیگر همین اصرارشان بر دیده شدن؛ موجب تمسخرشان می‌شود. بنابر اصرار طرفدارانشان درباره سیاست و اجتماع و هنر و فرهنگ و ورزش حرف می‌زنند و همین حرف‌ها موجب بلند شدن موج‌های اجتماعی بلندی علیه آنها می‌شود. این وضعیت غم‌انگیز بیش از آنکه ناشی از سبک زیست بیهوده آنها باشد؛ ناشی از نادرستی مسیر یک جامعه در حال تغییر است.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
11
5
اون زنی که دست جمشید مشایخی را گرفته چکارش میشه !
حلال و حرام حالیشون نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
متاسفانه هیچی حالیشون نیست .
ناشناس
| |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
اون خانوم در اون موقعیت به چیزهائی که امثال شما همیشه بهش فکر میکنین فکر نمیکنه.
ناشناس
| |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
منتقد جان همونطور كه ميبيني وضعيت جسمي آقاي مشايخي روبراه نيست حالش خوب نيست بعيده با اين حال زارش يه جيزيم بشه كه تو نگرانشي!!!! بعدم ميدوني كه تو همون اسلام سن محرميت تا يه جاييه ديگه براي پيرمردها و پيرزنهاي خيلي سالخورده اين چيزا ملاك نيست!!
ناشناس
| |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
وقتي دين حلال و حرام رو مشخص كرده نگفته اگه طرف حالش بد بود بيخيال شو. دوستاني كه منفي دادن دقيقا همون كساني هستند كه اگر نصف شب به ي چراغ قرمز راهنمايي رانندگي برخورد كنند كه خلوت باشه و پليس و دوربين ثبت تخلفي هم نباشه راحت پاشون رو مي زارن رو گاز و از چراغ رد مي شند. وقتي قانوني تعيين مي شه در هر زمينه اي كه باشه ما كه قانون گذار نيستيم ازش تخطي كنيم. حتي خود قانون گذار هم حق تخطي نداره چه برسه به بقيه
تریلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
1
3
یه مشت ادمه بی فرهنگ که فقط واسه دیده شدن حاضرن دست به هر کاری بزنن
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
4
این حرکات نمادین است. برای جلب توجه مردم. اگر فقط به قصد عیادت رفته بودند عکس نمی گرفتند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
3
اين به اصطلاح هنرمندها براي انتشار عكس با استاد در اينستاگرام و پيج هاشون براي خبر گيري رفته اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
2
اینا همونایی هستن که ادعای فرهنگشون میشه!
غلام حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
2
همیناو طرفداراشون چقدرعباس جدیدی بدبختو مسخره کردن
فريبرز سپنتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
3
آخ اون نگاه استاد چقدر ناراحت كنندست. بابا اين بيمارستانها صاحب ندارند؟ نذارن موبايل ببرن تو
لعنت به هرچي هنرمندنماي بيسواد و تازه به دوران رسيده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
2
رفتن نمیزارن استراحت کنه چرا حالیشون نیست طرف مریضه وقت سلفی گرفتن نیست؟
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
2
ابتذال و آبروریزی فرهنگی توسط باصطلاح هنرمندان
کارگر ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
2
بدبخت جمشید هاشمپور بنده خدا اهل این دغل بازیها نبود
صحرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
1
با آرزوی سلامتی استاد جمشید مشایخی.
چقدر بزرگ هستی که این کودک صفتان دوست دارند با عکس گرفتن خود را بزرگ نشان بدهند.
حتی رو تخت بیمارستان هم همچنان بزرگی می کنی.
اون دختر لباس قرمز هر جا میره عکس می گیره.

واقعا برای همه اینا متأسفیم.
خان محمدعلی آقا
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
مثل اینکه رابطه استاد با گلزار خیلی خوب نیست!
هههخخخ
ناشناس آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
1
کاری با سلبریتی و .... ندارم
اصولا عکس گرفتن با بیمار روی تخت بیمارستان چه معنایی داره؟
مادر من به علت سرطان فوت شدند
کلی از فامیل و دوستان تو همون شرایط بالای تخت سلفی می گرفتند .
اگه این روزها این معنی عیادت و همدردیه، حالم از هرچی همدردیه بهم خورد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار