خونین‌ترین نبرد جنگ‌های انفصال آمریکا + عکس
کد خبر: ۱۱۵۹۹
تاریخ انتشار: 2015 September 18    -    ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

153 سال پیش در روز 17 سپتامبر سال 1862 میلادی در بحبوحه جنگ های انفصال آمریکا نبرد آنتیه تام ( یا نبرد شارپسبورگ) بین نیروهای ارتش فدرال ایالات شمالی و ارتش فدراسیون جنوب درگرفت. این نخستین نبرد در خاک شمالی ها و خونین ترین نبرد در جریان جنگ های انفصال آمریکا بود.

ارتش فدراسیون جنوب که از مردان ایالت ویرجینیای شمالی تشکیل شده بود با 40 هزار سرباز و توپخانه به فرماندهی ژنرال رابرت لی به 2 ستون تقسیم شده و ایالت مریلند را اشغال کرد.

ستون اول به فرماندهی شخص ژنرال لی با اشغال مناطق استراتژیک مانند گردنه های بلو رایج در مریلند پیش رفته و ستون دوم به فرماندهی استونوال جکسون به شهر هارپرزفری حمله کرده و شهر و پادگان نظامی آن را تصرف می کند.

شهر هارپرزفری که 10 هزار سرباز برای دفاع در اختیار داشت به آسانی تصرف شد . این شایعه رواج یافت که فرماندهان مدافع شهر خیانت کردند زیرا اندکی بعد یک افسر نیروهای فدرال شمالی به طور تصادفی نقشه های جنگی ژنرال رابرت لی را به دست آورد و آنها را در اختیار ژنرال شمالی مک کلیلان قرار داد.

ژنرال مک کلیلان در حالی که ارتش جنوبی ها تقسیم شده بود از این فرصت مناسب برای حمله به آنها استفاده نکرد. ژنرال رابرت لی ارتش خود را در جنوب شهر شارپسبورگ و در طول رودخانه آنتیه تام مستقر کرد.

در روز 15 سپتامبر ، ژنرال مک کلیلان با 87 هزار سرباز به این منطقه رسید. استونوال جکسون با نیروهای خود روز 16 سپتامبر به ژنرال لی پیوست.

در سپیده دم روز 17 سپتامبر سال 1862 میلادی جنگ میان ارتش کنفدراسیون جنوب به فرماندهی ژنرال رابرت لی و ارتش فدرال ایالات شمالی به فرماندهی ژنرال مک کلیلان درگرفت.

در بعدازظهر آن روز تفوق نیروهای شمالی مشهود شد و نیروهای فدراسیون جنوب دست به عقب نشینی زدند.

ژنرال لی با نیروهایش به ایالت جنوبی ویرجینیا عقب نشینی کرد در حالی که ژنرال بونساید فرمانده لشکر پوتوماک ، ارتش فدرال شمال در تعقیب او بود.

در نبرد یک روزه آنتیه تام 3 هزار نفر از دو طرف کشته شدند.از سربازان شمالی 12410 نفر و از ارتش جنوبی ها 10700 سرباز در جریان نبرد مجروح گردیدند.

نبرد آنتیه تام خونین ترین نبرد در جریان جنگ های انفصال محسوب می شود و پس از آن زوال نیروهای فدراسیون جنوب آغاز شد.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار