آیا آلزایمر مسری است؟
تاریخ انتشار: 2015 September 18    -    ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
دانشمندان با اعلام کشف احتمالی تازه ایی در مورد علت بیماری آلزایمر، در حال بررسی مسری بودن این بیماری هستند.
از دست دادن تدریجی حافظه و مهارتهای فکر کردن که ناشی از پیشرفت بیماری آلزایمر می شود همچنان برای دانشمندان ناشناخته و مبهم است. آنها مطمئن نیستند که چه فاکتور یا فاکتورهایی عامل بروز این بیماری هستند اما از مدتها پیش این نظریه مطرح شده که آلزایمر در نتیجه ترکیب عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی ایجاد می شود.

اکنون تیمی از دانشمندان علوم پزشکی در انگلیس از احتمال کشف علتی تازه خبر می دهند. آنها مدعی کشف توده ای از پروتئین های قابل سرایت موسوم به prions شده اند که می تواند عامل ابتلا به این بیماری خطرناک باشد.

بر اساس نتایج این مطالعه، prions پروتئین هایی هستند که به طور طبیعی در بدن زندگی می کنند اما در برخی موارد می توانند عامل بروز بیماری شوند.

این دسته از پروتئین ها برخلاف باکتری ها و ویروس ها DNA خاص خود را نداشته و زمانی که به درستی چین نمی خورند و عملکرد درستی ندارند عامل بروز بیماری می شوند. در ادامه این روند، در مغز تکثیر شده و عامل بروز بیماری آلزایمر می شوند.

به ادعای این دانشمندان، نکته قابل توجه اینجاست که این دسته از پروتئین ها قابل سرایت بوده و این فرآیند از طریق مجاورت داشتن و از راههایی نظیر مواد غذایی صورت می گیرد.

دانشمندان در این مطالعه مغز ۸ بیماری را مورد مطالعه قرار دادند که نوعی فرآیند درمانی بر روی آنها صورت گرفته بود که بعدها مشخص شد از این طریق پروتئین های prions به آنها منتقل شده است. تمامی این بیماران در حد فاصل ۳۶ تا ۵۱ سالگی از دنیا رفتند.

شفاآنلاین